Metró-felújítás: milliárdos kötbérre számít a főváros

Publikálás dátuma
2018.06.06 14:27
Bolla Tibort, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója beszél, Tarlós István főpolgármester hallgat. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Lezárult az M3-as metróvonal szerelvényeinek felújítása, az utolsó metrókocsi is megérkezett Budapestre – mondta el Tarlós István szerdai sajtótájékoztatóján. A BKV milliárdos kötbérre számíthat az orosz Metrovagonmastól, a főváros egyetlen fillérről sem mond le.

Befejeződött az M3-as metróvonal szerelvényeinek felújítása – jelentette be Tarlós István főpolgármester szerdai sajtótájékoztatóján. A főváros hétfőn kapta meg az utolsó metrókocsit a 37 szerelvényből, amely a terv szerint június 12-én áll forgalomba. A megállók akadálymentesítése is lezárul 2023-ig – büszkélkedett a főpolgármester.

Tarlós teljes sikerként értékelte a felújítást. A sajtótájékoztató egy pontján pár statisztikai kimutatást is meglobogtatott, melyek alapján leszögezte: az oroszok által leszállított kocsik mostanra már kevesebbszer hibásodnak meg még az M4-es vonalon közlekedőknél is. Pontos adatokat nem árult el.

Több alkalommal kötbér-igényt nyújtott be a BKV a felújítást végző, orosz Metrovagonmas felé. Erről Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatóztója úgy nyilatkozott, a tárgyalások már milliárdos összegről folynak – ennyit már biztosan kifizet az orosz cég. Egyetlen fillérről sem mond le a főváros – tette hozzá Tarlós.

Szerző

Egyre csökken a politikusok népszerűsége, Puzsért példátlan mértékben utálják

Publikálás dátuma
2019.04.24 10:34
Egyelőre teljes az összhang az ellenzéki politikusok között. A pártok úgy látják, külön-külön esélytelenek a Fidesszel szemben
Fotó: Népszava/ Tóth Gergő
A kormánypártból Gulyás Gergely bukta a legtöbbet, és már nem Gyurcsány áll az utolsó helyen.
Áder János és Kásler Miklós kivételével szinte csak visszaesés látható a Medián legújabb, a politikusok népszerűségét mérő kutatásában. A március végén, április elején készült felmérésből ugyanakkor az is kiderül, hogy a listán szereplők ismertsége szinte csak nőtt (itt három kivétel van), amiből úgy tűnik
minél jobban megismerik az emberek a politikusokat, annál kevésbé kedvelik őket.
– írja a HVG.  A  felmérés alapján általános népszerűségvesztés sokkal inkább érintette az ellenzékieket, mint a kormánypárti szereplőket. Utóbbiak közül Gulyás Gergely indexe zuhant a legtöbbet (-3). Az ellenzéknél ehhez képest van -7 (Demeter Márta), -6 (Puzsér Róbert, Szabó Tímea és Fekete-Győr András), illetve -5 (Márki-Zay Péter, Hadházy Ákos, Molnár Csaba) százalékos esés is.  Érdekes, hogy az LMP-nek a listán szereplő politikusai egyaránt a lista aljára kerültek, így
már nem Gyurcsány Ferencet a sereghajtó.
A márciusi 18 százalékos kedveltsége alatt van például Demeter Márta és Ungár Péter (17 százalék), Vágó Gábor, az LMP EP-listavezetője (15). Rajtuk kívül csak Gyöngyösi Márton (EP-listavezető, Jobbik) áll még Gyurcsány mögött, vele egy szinten pedig Toroczkai László. De az MSZP-Párbeszéd EP-lista élén szereplő Tóth Bertalan és Szanyi Tibor sincs jobb helyzetben. Tóth éppen megelőzi Gyurcsányt, előtte két hellyel áll Szanyi. Valamivel jobban szerepelt a felmérésben Ujhelyi István, a lista második helyezettje, de ő is a mezőny második felében szerepel.
Az ellenzékben amúgy változatlanul Márki-Zay Péter és Karácsony Gergely a legtámogatottabb közszereplők 34 és 33 százalékkal.
Puzsér Róbert 13 százalékos népszerűsége a Medián 2010 utáni méréseiben abszolút mélypontnak számít.
Az utóbbi 9 évben nem volt ennyire kevéssé népszerűtlen, országosan ismert politikus.
A népszerűségi lista első öt helyezettje:
  • Áder János
  • Orbán Viktor
  • Szijjártó Péter
  • Tarlós István
És még néhány érdekesség: 6. helyre került Rogán Antal, 7. Márki-Zay Péter, a 9. Karácsony Gergelyt pedig megelőzi Kövér László. A legnépszerűbb szocialista politikus, Kunhalmi Ágnes a 15., közvetlenül Gulyás Gergely mögött.

Balatoni e-jetski: nemet mondtak az önkormányzatok

Publikálás dátuma
2019.04.24 10:00

Fotó: Shutterstock
Ha az önkormányzatokon múlik, mégsem lehet elektromos jetskit használni a tavon. A BSZ legutóbbi ülésén ugyanis az érintett települések polgármestereinek többsége ellenezte az engedélyezést.
A magyar fejlesztésű Narke TheElectrojetet gyártó cég a Balatonon is szeretné elterjeszteni három személyes, 380 kilogrammos, 60 lóerős, 55 kilométer/órás sebességre képes járművét, mely hivatalosan nem vízi sporteszköz, hanem kisgéphajó, és fejlesztői szerint újabb vonzerőt jelentene a tó számára. Mint arról a Népszava már tavaly beszámolt, ráadásul egy jogi kiskapunak köszönhetően a jelenlegi szabályoknak is megfelel, ellentétben a jetskivel, mely a belső égésű motorral hajtott kishajókhoz és csónakokhoz hasonlóan ki van tiltva a magyar tóról. Más kérdés, hogy a hatályos törvényben már csak azért sem szerepel az elektrojet, mert amikor a nyolcvanas években megalkották az erre vonatkozó passzust, értelemszerűen senki sem gondolt elektromos járművekre. Az elektrojet engedélyezése ellen komoly civil tiltakozás kezdődött tavaly ősszel: a Nők a Balatonért Egyesület petíciójához sokan csatlakoztak, többek között Bezeréti Katalin, Balatonföldvár korábbi polgármestere is. Az egyesület szerint nem véletlen, hogy a motorcsónakokat is már több mint harminc éve kitiltották a tóról, ugyanis nemcsak balesetveszélyesek, de környezetszennyezőek is, és ugyanez igaz az elektromos jetskire is, hiszen felkavarja a sekély tóban az iszapot, aminek komoly következményei lehetnek. Az ügy a tóparti önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség ülésein is többször felmerült. Szóba került például, hogy módosítani kellene a jogszabályt, hogy az elektrojetre is vonatkozzon, de olyan vélemény is akadt, hogy 15 kilométer/órában kellene maximálni a megengedett sebességet a tavon, ami egyértelműen értelmetlenné tenné az e-jetski bevezetését. Ennek ellenére nemrég a Balatoni Szövetség (BSZ) és a Balatoni Fejlesztési Tanács is (BFT) szabad utat adott az elektrojetnek, egészen pontosan nem léptek fel a bevezetése ellen, így mostanáig úgy tűnt, a nyáron már megjelenhetnek a tavon a járművek. A szövetség legutóbbi ülésén azonban a polgármesterek többsége mégis a tiltás mellett állt ki. – Határozott nemet mondtam – felelte lapunk megkeresésére Galácz György, Balatonmáriafürdő polgármestere. – Egyáltalán nem vagyok maradi, s egyetértek, fejleszteni kell a tó turisztikai vonzerejét, de nem mindegy, hogyan. Az elektrojet nem ide való, főleg nem a déli partra, ahol a sekélyebb víz miatt a parttól több száz méterre is fürdeni lehet, ami komoly balesetveszély, hiszen egy 50-60 kilométerrel száguldó jetskiről nem lehet észrevenni például egy úszót, főként, ha úgy süt a nap. Szerintem a Balaton kicsi egy ilyen teljesítményű járműhöz, személy szerint 5-7 kilométer/órában szabnám meg a maximális sebességet a tavon. Nem csak a polgármesterek ellenzik az elektromos jetskit, úgy tudjuk, a balatoni horgászok egyik szervezete is felszólalt a jármű ellen, arra hivatkozva, hogy a jármű annyira felkavarná a vizet és az iszapot, hogy sérülnének a halak élőhelyei. Döntés azonban nem született a BSZ ülésén, ahol információink szerint nyilvánosan egyetlen polgármester sem állt ki az engedélyezés mellett. Más kérdés, hogy sok településvezető nagyon bírálni sem merte az ötletet, ugyanis attól tartottak, hogy a fejlesztő-terjesztő cég mögött olyan politikai erők állnak, melyek hatással lehetnek falujuk-városuk későbbi támogatására. Így aztán olyan javaslat is elhangzott, hogy csak kijelölt pályán lehessen használni a járműveket, ám végül arról állapodtak meg az ülés résztvevői, hogy a BFT-vel, civilekkel és szakemberekkel közösen döntenek az e-jetski balatoni jövőjéről, s ez alapján javasolják a törvény módosítását.
Frissítve: 2019.04.24 10:00