Vigyázzon, hogy ne legyen úszófüle!

Publikálás dátuma
2018.06.09. 16:14
Illusztráció: pexels.com
A strandolás kellemetlen velejárója lehet, különösen gyermekek és fiatalok körében fordul elő gyakran. Megelőzéséről és kezeléséről dr. Holpert Valéria fül-orr-gégész, a Fül-orr-gége Központ orvosa beszélt.
Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Mitől lehet?
A köznyelvben úszófülként ismert otitis externa a hallójárat betegsége, amelynek kialakulásában a tartós nedvesség döntő szerepet játszik. A felázott hallójárat érzékeny bőre sérülékennyé válik, így a kórokozók könnyen megtelepedhetnek és gyulladást, gombás fertőzést is előidézhetnek.

Tünetei
A külsőfül gyulladása erős fájdalommal jár, amely gyakran az éjszakai alvást is nehezíti. Sok esetben a fül környéke is igen érzékeny lehet. Ezen kívül fülfolyás, halláscsökkenés, hőemelkedés, láz is jelentkezhet előre haladott, súlyos hallójárat gyulladás esetén.

Kezelni kell!
Kezelés nélkül a fájdalom erősödése várható, így javasolt mielőbb orvoshoz fordulnunk, aki vizsgálat, a hallójárat kitisztítása után rendszerint gyulladáscsökkentő fülcseppet ír fel. A hatás szinte órákon belül jelentkezik, a fájdalom csökken. Bizonyos esetekben antibiotikum szedésére is szükség lehet, és fájdalomcsillapító- és gyulladáscsökkentő készítmények is javasoltak - mondta a fül-orr-gégész A betegség rendszerint néhány nap alatt meggyógyul, de fontos, hogy addig ne érje víz a fül területét.

Még jobb megelőzni
Mivel a betegség kialakulásában döntő szerepet játszik a fül bőrének felázása, ezért ha fürdés, strandolás után úgy érezzük, víz ment a fülünkbe, a fej oldalra fordításával és óvatos rázással igyekezzünk mielőbb eltávolítani. Rendszeresen sportolók, vagy akik hajlamosak a hallójárat gyulladásra, érdemes egyénileg készíttetett, pontosan illeszkedő füldugót használni.

A betegség kialakulásának kockázatát növelik a kisebb – gyakran helytelen fültisztítás közben keletkező – sérülések is, ezért fültisztító pálcika helyett paraffinolaj, vagy ahhoz hasonló speciális készítmény használata javasolt. Nem jó túl gyakran tisztítani, a fülzsír ugyanis fontos védelmi funkciót tölt be a fülben. Ne piszkáljuk a fület, mert felsérthetjük az érzékeny bőrt. És javasolt a fület védeni a kozmetikumoktól is, mert például a hajspray irritálhatja a bőrt - ajánlotta dr. Holpert Valéria.

Szerző
Témák
úszófül

Egészséges kövérség nem létezik

Publikálás dátuma
2018.06.08. 17:15
Illusztráció: AFP
Néhány kutatásból úgy tűnhet, ha nincsenek jelek a metabolikus szindróma más elemeire, az elhízás nem feltétlenül egészségtelen. Ezt azonban Dr. Vaskó Péter, a Budai Kardioközpont kardiológusa cáfolta.

Az elhízás számos egészségi kockázatot rejt, például 2-es típusú diabétesz, magas vérnyomás és bizonyos daganatos betegségek növekvő rizikóját hordozza. Eddig azonban létezett egy „metabolikusan egészséges elhízás” nevű kategória, amelybe azokat sorolták, akiknek ugyan magas a BMI-indexük, de nincs más olyan betegségük, amelynek az elhízás a fő rizikófaktora. Ez a kategória azonban nem volt pontosan definiálva, de most német tudósok erre tettek kísérletet. Meghatározásuk szerint – amelyet a The Lancet Diabetes & Endocrinology című szaklapban publikáltak, itt arról az elhízásról lehet szó, amely nem jár magas vérnyomással, diszlipidémiával és cukorbetegséggel. Cikkükben azonban feltették azt a kérdést is, hogy hogyan hat önmagában a nők elhízása a kardiovaszkuláris betegségekre – ismertette Dr. Vaskó Péter. A Budai Kardioközpont szakorvosa szerint ugyanakkor problémát jelent, hogy a megfigyelésnél csak nőket vettek figyelembe, holott a fatális kimenetelű  kardiovaszkuláris halálozás elsősorban a férfiakat érinti.

A magas BMI önmagában is rizikófaktor

Első körben kiválasztották azokat a tanulmányokat, amelyek legalább 12 évig követték a „metabolikusan egészséges elhízással” rendelkező nőket. Több ilyen, releváns tanulmányt elemezve arra jutottak, hogy az elhízás mindenképpen növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát- akár van mellette más metabolikus betegség, akár nincs. Az egyik legnagyobb tanulmányban (Nurses’ Health Study) 90.257 nőt monitoroztak kétévenkénti kérdőívezéssel 1980-2010 közt, akiket különböző kategóriákba soroltak a BMI-jük és szív-érrendszeri egészségük szerint. Közülük az átlagosan 24 éves követési időszak alatt 6.306 nőt diagnosztizáltak kardiovaszkuláris betegséggel, 3.304 esetben regisztráltak szívinfarktust és 3080 esetben stroke-ot.

Az elemzésekben tekintetbe vették a befolyásoló tényezőket a fizikai aktivitástól a dohányzásig és a családi halmozódásig, és arra jutottak, hogy a „metabolikusan egészséges elhízás” nem nevezhető ártalmatlan állapotnak. Azoknak a nőknek ugyanis, akik ebbe a kategóriába tartoznak, 39 százalékkal nőtt a szív-érrendszeri betegségek kockázata, a normál BMI-be tartozó hölgyekhez képest. A cikk szerint a magas BMI-vel rendelkező, bár magas vérnyomástól és vércukorszinttől mentes nőknek nem szabad illúziókban ringatniuk magukat, és fokozott figyelmet kell fordítaniuk a fizikai aktivitásra és az egészséges táplálkozásra. Ugyanakkor dr. Vaskó Péter arra hívta fel a figyelmet, hogy a megállapítás nincs a szakma által is elfogadott tanulmányokkal alátámasztva, tehát további kutatások szükségesek a témában.

Hosszútávú hatásokat kell kivédeni

„A szív- és érrendszeri betegségek jobbára hosszú folyamat eredményeként jönnek létre. Így például a koleszterinek egyik fajtája, az LDL-koleszterin az artériákban lerakódva érelmeszesedést okoz, ami később többek közt stroke-ot vagy szívinfarktust eredményezhet. Tehát alapvető jelentőségű a koleszterinszint csökkentése, erre jó módszer a DASH-étrend követése és a fizikai aktivitás. Az ilyen életmód ráadásul nemcsak a „rossz” koleszterin szintjét csökkenti, hanem a „jó”, a HDL szintjét is növeli.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Az American College of Endocrinology 2017-ben a fitneszterápiát legalább 30 perces, a hét 4-6 napján végzett, közepes intenzitású mozgásban jelölte meg, amellyel alkalmanként legalább 200 Kcal-t használunk fel. A magas BMI-jű személyeknek – nemtől függetlenül – feltétlenül ajánlott az évenkénti kardiológiai kivizsgálás, ami feltérképezheti a szív- és az érrendszer állapotát, és idejében elkezdett kezeléssel megakadályozhatja, lassíthatja az esetleges negatív folyamatokat – mondta dr. Vaskó Péter, a Budai Kardioközpont kardiológusa.

Szerző

„Megérett a meggy” - Nem is mindig savanyú

Publikálás dátuma
2018.06.07. 17:15
Illusztráció: pexels.com
Bár már nő a friss meggy fogyasztása, még mindig inkább befőttet vásároljuk, pedig számos jótékony élettani hatása van a most érő gyümölcsnek.

A meggyet már az ókorban is ismerték a Földközi-tenger vidékén és Perzsiában. A magyar neve finnugor eredetű, ami azt jelzi, hogy már a honfoglalás előtt is ismerték. Magyarországon a termesztésének és a fogyasztásának nagy hagyománya van, ennek köszönhetően világviszonylatban is az egyik legnagyobb meggytermelőknek számítunk – olvasható a Wikipédián.

Jobb lesz, mint tavaly

Hazánkban mintegy 14 ezer hektáron termesztenek meggyet, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara adatai szerint a tavalyi termés 59,8 ezer tonna volt, idén ennél jobb eredményre számítanak. A magyarországi éves meggyfogyasztás 15 ezer tonnára tehető, ennek mintegy 30 százalékát frissen fogyasztjuk, de még a meggybefőtt a kedveltebb formája – írta az MTI.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Jót tesz

100 gramm meggy 213 kJ/51 kcal energiát tartalmaz. Nagy része, 85 százaléka víz. Serkenti az idegek, a máj és a vese működését is, vízhajtó , vértisztító hatású, vérszegénység ellen is kiváló. Enyhíti az ízületi megbetegedés okozta fájdalmakat, illetve a fejfájást. Segíti a vitaminok felszívódását, de sok vitamint - A-, B1-, B2-, C-vitamin - és ásványi anyagot - kalcium, kálium, magnézium, vas, cink – is tartalmaz. A nagy mennyiségű B- vitaminok segítik a keményítő és a fehérje feldolgozását. A savas meggy serkentőleg hat az emésztésre és a belek mozgására. A bogyós gyümölcsökhöz hasonlóan kimagasló mennyiségben tartalmaz flavonoidokat, amelyek antioxidáns hatásúak. A leve segít megőrizni a vénák falának rugalmasságát, és ezáltal a visszérbetegségek elkerülését és hatásosan kezeli a meghűlést – írja a Vitaminsziget.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

A meggy levelét régen dohány helyett használták. Gyógytea-keverékek alkotóiként segíti a vizelet-kiválasztást és kiváló köhögéscsillapító, gyulladásgátló hatású és puffadás esetén is jótékony. A szárából készített tea a szívműködésre, a vérnyomásra is pozitív hatással van, sőt még fogyaszt is.

Termése különösen értékes, fogyasztják nyersen, főzve vagy fagyasztva. Íze sokféle lehet, vannak egészen édeskés fajták, és savanyú változatok is, bár az érés előrehaladtával minden fajta egyre édesebb lesz. Fényes, ép szemeket érdemes választani, A legjobb, ha minél hamarabb megesszük, vagy befőzzük- Érettségi fokától függően azért akár egy hétig is tárolhatjuk a hűtőben. Mélyhűthető is, de főleg befőtt és lekvár formájában szokás tartósítani. Készülhet belőle leves, mártás, kompót, gyümölcslé, bor és sütemény és tehetjük gyümölcsturmixba, gyümölcssalátába is – ajánlja a Mindmegette.

Szerző
Témák
meggy gyümölcs