Milyen a jó lábbeli?

Publikálás dátuma
2018.06.12 16:14
Illusztráció: pexels.com
Fotó: /
Nem mindegy, milyen lábbeliben töltjük a nap nagy részét. A manuálterapeuta a rossz cipők miatti kialakuló ártalmak tanulságait összegezve elmondta, mire érdemes figyelni.

Milyet vegyünk?

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Fontos, hogy a cipő talpa ne legyen se nagyon vékony, se rugalmatlan, hogy a sarokfogásnál a talaj reakciós erői ne károsítsák a lábat. Az ugyanis sarokfájdalomhoz és sarkantyú kialakulásához vezethet. A cipő kérge ne legyen túl puha, befelé dőlő bokánál ez különösen lényeges, mert meg kell tartani a sarokcsont normál helyzetét. Fontos a cipő sarkának mérete is, a magassarkú nem egészséges, mert az előlábra helyezi a testsúlyt, ennek következtében lelapul a harántboltozat, és előbb bütyök, majd akár kalapácsujj is kialakulhat. Arra is figyelni kell, hogy a lábujjaknak legyen elég helyük, kényelmesen elférjenek, ne legyenek összeszorítva a cipőben – sorolta a Népszavának  Hulényi-Gróf Orsolya manuálterapeuta, gyógytornász a cipővásárlási szempontokat.

Lehetőleg olyan anyagból készült cipőt viseljünk, ami lélegzik, hogy ne fülledjen be a láb. Ez általában „csupán” kellemetlenséget okoz, az érrendszeri és cukorbetegségben szenvedők viszont sokszor nem is érzik, ezért könnyen sebek alakulhatnak ki a lábukon, amelyek aztán nagyon nehezen gyógyulnak. Számukra a legjobb megoldás, ha egyedileg készített cipőt hordanak.

Trendi topánkák

Nyári szandálból is lehet olyat találni, ami vastagabb talpú és inkább kényelmes, mint magas sarkú. A kirándulásra is alkalmas típusok általában jók, nagyon ártalmasak viszont az egyébként nagyon népszerű saruk, amelyek károsabbak még a betonon mezítláb járásnál is, mert teljesen mereven csapódik be a láb. A szintén elterjedt balerinacipő viselése sem ajánlott, mert a lekerekített orra miatt ráadásul még össze is szorítja a lábujjakat - mondta a szakember.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Nincs általános sportcipő!

"Fontos, hogy a sportágnak megfelelő cipőt viseljünk, nincs olyan, ami mindegyikhez jó lenne" – hangsúlyozta Hulényi-Gróf Orsolya. A sportágspecifikus lábbeliket az adott sportág jellemzőinek figyelembe vételével tervezték, ezért képesek tompítani a lábat érő terhelést.

Kell betét?

Gyerekeknek nem célszerű lúdtalpbetétet hordani, sokkal hatásosabb az aktív korrekció. Ennek ideális eszköze az úgynevezett szupináló cipő, ami optimális helyzetbe billenti a sarokcsontot, a megfelelően kemény cipőkéreg nem engedi bedőlni a bokát, a talpboltozatot tartó izmok pedig aktívan tudnak dolgozni. Célszerű megtanulni és naponta alkalmazni a lúdtalptornát is. Idősebbeknél viszont - talpfájdalom esetén különösen - kifejezetten indokolt lehet az – egyedi - lúdtalpbetét használata, mert a szalagok már rugalmatlanok, nem tudják változtatni a helyzetüket.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Szilikonos szupináló sarokéket bárki használhat, ami szintén optimális helyzetbe billenti a sarokcsontot. Nagy előnye, hogy a talajreakciós erőkből is sokat elnyel. Ennek köszönhetően térdprobléma esetén is hasznos a viselése, mert beszáll a „lengéscsillapításba” és tehermentesíti az ízületet - mondta a manuálterapeuta.

2018.06.12 16:14

Miért éppen a só emeli meg a vérnyomást?

Publikálás dátuma
2018.09.22 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels/
A magas vérnyomás kialakulása számos olyan okra vezethető vissza, amelyeknél van választási lehetőségünk. Az egyik ilyen sófogyasztás.

Nem csak az asztali sózásra kell figyelni

A só a benne lévő nátrium miatt emeli a vérnyomást – mondta dr. Kapocsi Judit PhD, a KardioKözpont magasvérnyomás és érkockázat specialistája. A sófogyasztás olyan fontos tényező a magas vérnyomás kialakulásában, hogy az Egészségügyi Világszervezet is hangsúlyozza a bevitel visszaszorításának fontosságát. 
Ez ugyanis az egyik legegyszerűbb módja a magas vérnyomás és ezáltal a stroke, az érelmeszesedés, és a szív- és vesebetegség kockázatainak mérséklésére. A sófogyasztás 5 g/nap, nagyjából egy teáskanálnyi mennyiség alá történő csökkentése a stroke kockázatát 23 százalékkal, a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját pedig 17 százalékkal csökkenti. A magasvérnyomás betegeknél az ajánlott napi nátriumbevitel 2-3,5 mg. 
A magyar lakosság sófogyasztása azonban jelentősen meghaladja az ajánlott értékeket, jelenleg a férfiak átlagosan 17,2 gramm, a nők mintegy 12 gramm sót fogyasztanak naponta, ami 3-3,5-szerese az ajánlottnak – mondta a szakember.
Fontos tudni, hogy nem csak az asztali sózást kellene visszaszorítani. Elsődlegesen a főzésnél ajánlatos kevés és nátriumszegény sót használnunk, másodsorban jóval kevesebbet kellene fogyasztani a magasabb sótartalmú élelmiszerekből, mint a húskészítmények, a készételek, a reggeli gabonafélék, a chipsek és a sós rágcsálnivalók, a szószok, és az ételízesítők. 

Tünet nélkül is fontos a mérés

Magyarországon a felnőttek közel ötöde, a 60 éven felüliek több mint fele magasvérnyomás betegségben szenved. A néma gyilkosnak is nevezett népbetegségre nagy figyelmet kell fordítani, mert sokáig tünetmentes maradhat, ám a szövődményeinek kialakulásakor már maradandó károsodással kell számolni. 

Amikor kardiológushoz kell fordulni:

  • - reggelente jelentkező fejfájás,
  • - tompa fájdalom a tarkóban, halántékban, ami lehajláskor fokozódik,
  • - romló koncentráció, egyensúlyérzék,
  • - verejtékezés,
  • - múló látászavar.
Szintén fontos lenne a rendszeres otthoni mérés és az alkalmankénti orvosi ellenőrzés, ha a családban már előfordult magasvérnyomás betegség, ugyanis a hajlam örökölhető. A magas vérnyomás kialakulását az életmód is nagymértékben befolyásolja – hangsúlyozta dr. Kapocsi Judit.

Először az életmód, aztán a gyógyszer

„A magas vérnyomást, a komoly szövődmények elkerülése érdekében feltétlenül kezelni kell. A sikeres kezeléshez a pontosan beállított gyógyszerek szedésén kívül az életmódon is változtatni kell, akár egy profi életmódprogram segítségével"
- mondta dr. Kapocsi Judit PhD, a KardioKözpont magasvérnyomás és érkockázat specialistája.
Az életmódnak ugyanis önmagában is gyógyító hatása van. Kutatások bizonyítják, hogy a testsúly normalizálása, a só-, valamint az alkoholfogyasztás mérséklése és a fizikai aktivitás fokozása, a dohányzás elhagyása jelentős vérnyomáscsökkenést eredményez. Általában ajánlják a DASH-diétát, amelynek lényege a naponta négyszeri gyümölcs, zöldség, két-három alkalommal sovány tejtermék fogyasztása, a rendszeres halfogyasztás és a fehér húsok előtérbe helyezése. A nem gyógyszeres kezelési formák közül a testsúly csökkentése a leghatékonyabb: 10 kg fogyás a szisztolés vérnyomásértéket 5–15 Hgmm-rel mérsékli. 
A legkisebb tünetek - gyengeség, légszomj, mellkasi szorítás, vagy akár csak diszkomfort, szédülés, „rendetlenkedő” szívverés - tapasztalása esetén, vagy többször emelkedett vérnyomás érték mérése esetén célszerű kardiológushoz fordulni – tanácsolta a szakorvos.
2018.09.22 14:14
Frissítve: 2018.09.22 14:14

Mindenkit megvisel a durva változás: nyárból hirtelen késő őszbe érkezünk

Publikálás dátuma
2018.09.21 12:15

Fotó: Shutterstock/
Drasztikus lesz a hidegbetörés. Két hidegfront is közelít: péntek éjjel és hétfőn érik el az országot. Hatásukra orkánerejű szél, eső várható és jelentősen visszaesik a hőmérséklet. A hirtelen érkező, nagy változás még azok szervezetét is megviseli, akik nem érzékenyek az időjárás változásaira.
Nagyon drasztikus lesz a változás, ami ráadásul két hullámban érkezik – figyelmeztetett Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója. Péntek késő estétől északnyugatról jön az első front, ami éjszaka és szombaton vonul át az ország felett. Ez véget vet a hosszúra nyúlt nyári időnek. A másik, erősebb hidegbetörés hétfőn éri el a térségünket; csapadékkal, viharos, orkánerejű széllel.
Az átvészelést ugyan némileg segítheti, hogy a múlt hét nyugodt időjárása miatt a szervezetünk feltöltődhetett, viszont az, hogy az augusztusi időjárás ilyen sokáig kitartott, azt eredményezi, hogy rendkívüli gyorsasággal, normális átmenet nélkül váltunk évszakot, ráadásul azonnal az ősz végébe érkezünk: kifejezetten novemberi időjárási körülményekkel kell szembesülnünk. Ez szélsőségesen gyors változásra kényszeríti a szervezetünket, amit mindenki megérez, az erre érzékenyek különösen megszenvedhetik – mondta a meteogyógyász a Népszavának
Pintér Ferenc felhívta a figyelmet, hogy különösen fontos odafigyelnünk az érzékenyebbekre és a veszélyeztetettekre: az idős, egyedül élő, beteg emberekre. Az epilepsziásokra kifejezetten, mert ilyenkor többszörösére nő a rohamaik kialakulásának esélye, ahogy nagy lesz a stroke és az infarktus veszélye is.
"Ezekben az esetekben pedig különösen fontos, hogy hamar érkezzen a segítség, mert perceken múlhat az élet."
Az úton lévőknek is észnél kell lenniük, ilyenkor fokozott a balesetveszély, de a koraszülések száma is megugrik.
Az időjárás változásaira változatos, egyénenként eltérő tünetekkel reagálunk, amelyeket egyébként kivizsgálás alapján egyénileg is lehet kezelni
– emelte ki Pintér Ferenc.
Biztos, hogy rengeteg ember fog tapasztalni a hidegfronttal, illetve a nagy változásokkal járó tüneteket. Ezek a fejfájástól kezdve az ízületi és emésztési panaszokon át az alvásproblémákig igen változatosak lehetnek. Számítani kell görcsös panaszok megjelenésére is.
Banálisnak tűnhet, de az is gondot okoz, hogy hirtelen másképp kell öltözködni: a nyári ruhákat viharos sebességgel kell télire cserélni. Szombattól hétfőig nagyjából 15 fokos lesz a hőmérséklet-csökkenés, de ezt jóval többnek: húsz fokot is meghaladónak fogjuk érezni, ami lényegében a november végi, majdnem téli időjárást idézi. 
Egy héten túlra nem nagyon lehet előrejelzést adni, de a szakember szerint az nagyon valószínű, hogy a ma még élvezhető magas hőmérséklet már nem tér vissza, végérvényesen megérkezik az ősz.
2018.09.21 12:15
Frissítve: 2018.09.21 13:14