Szezonja van, együk az isteni gyümölcsöt!

Publikálás dátuma
2018.06.16 16:14
Illusztráció: AFP
A cseresznye az egyik legkedveltebb kora nyári gyümölcs, számos jótékony hatással rendelkezik és a nyers szemezgetésén túl levest, süteményt, de bort és pálinkát is lehet belőle készíteni.
Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

A cseresznyét már az ókorban is termesztették, sőt az istenek eledelének tartották. Ma már több mint 1000 nemesített fajtája létezik. Japánban a fiatalság és a megújulás jelképe, híres a tavaszköszöntő ünnep, amit a cseresznyevirágzáskor tartanak.

Energiát ad, de altat is

Nem véletlen, hogy az úton levő ókori katonák egyik legkedveltebb szomjoltója volt a cseresznye, mert a 78-82 százaléka víz. 100 gramm energiatartalma csak 65-70 kcal. Alig van benne zsír (0,3 g) és fehérje, viszont 13 grammnyi szénhidrátot, 1,3 g növényi rostot tartalmaz. Gyümölcscukor tartalma attól függ, mennyire érett. Hamar képes megemelni a test energiaszintjét. Serkenti az agyban a melatonin hormon termelődését, ezáltal hozzájárul a pihentető alváshoz. Érvédő és szívizom-erősítő hatású, segít a megfelelő szívverés fenntartásában, megakadályozza az erek keményedését, csökkenti a koleszterinszintet és a vérnyomást, ezáltal a szívroham kockázatát is.

Fájdalmat csillapít, fogat ápol

A cseresznye kiváló forrása az antocianinnak, amely csökkenti a különböző krónikus betegségek, például köszvény és ízületi gyulladás miatti fájdalmat. Megakadályozza a szájüregi fertőzéseket és semlegesíti a rossz leheletet. Jelentős, 10-15 mg-os a C-vitamin tartalma és kiemelkedő a foszfor, a kalcium, a nátrium és a kobalt tartalma, viszonylag sok, 190-220 mg káliumot, valamint vasat tartalmaz. Összetétele miatt kedvezően hat a fogak és a csontok fejlődésére, egészségére, ideális csemege a fejlődő, csontosodó gyermekszervezetnek – olvasható a HáziPatikán.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

 

Gyógyít és fiatalít

Termését gyógynövényként is számon tartják. Szárából, tisztító, vízhajtó, méregtelenítő hatású teát készítenek. Segít a székrekedés leküzdésében és a pattanásokat is elmulasztja. Napi negyed kiló cseresznye fogyasztása már kimutathatóan csökkenti a vér húgysav-szintjét, és az ízületi betegségek megelőzésében, karbantartásában is nagy szerepet tulajdonítanak neki.

Mint általában a bogyós gyümölcsök, a cseresznye is bővelkedik antioxidánsokban és a flavonoidokban. Ezek hatékonyan késleltetik az öregedési folyamatokat, gyulladáscsökkentő hatásuk mellett erősítik az immunrendszert, és védenek a bakteriális-, vírusos megbetegedésektől is. Kiváló vértisztító és gyulladáscsökkentő hatásúak, segítenek az agy hatékonyságának javításában, így a cseresznye segíti a szellemi munkát és idegrendszeri betegségek, például Alzheimer-kór, Parkinson-kór, depresszió, indokolatlan szorongás és krónikus stressz kezelésében is pozitív hatása van – írja a Sokszínűvidék.

Sötét legyen

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Minél sötétebb a cseresznye, annál magasabb az antioxidáns-tartalma. Válasszunk érett, ép, folt- és repedésmentes, kemény, fényes héjú szemeket. Akkor friss, ha a szára kemény és élénkzöld, ahogy a levelei is. A cseresznye érzékeny a nyomódásra, ezért zacskó helyett jobb dobozban, kosárban hazaszállítani.

Lehetőleg frissen, még a szedés napján együk. A hűtő alsó fiókjában legfeljebb két-három napig, ideális páratartalom mellett egy hétig tárolható. Ajánlatos csak közvetlenül fogyasztás előtt leszedni a szárát. Jól bírja a mélyhűtést, az értékes vitaminjait is megőrzi, érdemes magozva eltenni. Főzéssel is tartósítható, a rosttartalma megmarad, de a vitaminok nagy részét elveszti.

A cseresznyéből könnyen becsúszik akár fél kiló is. Sokan tartanak tőle, mert gyümölcssavai érzékennyé tehetik a fogakat. Nagy mennyiségű cseresznye bekebelezése után ne igyunk vizet, mert a héján található élesztőgombákat csak a tömény gyomorsav képes azonnal elpusztítani. Ha életben maradnak, puffadást, gyomorfájást okozhatnak. Készíthetünk belőle levest, bort vagy pálinkát, és sütemények, rétesek ízesítője lehet.

Szerző

A szaunázás szinte mindenre jó - a finnek szerint

Publikálás dátuma
2019.02.23 14:14
Illusztráció
Fotó: AFP/ OLIVIER MORIN
Északon szent hely a szauna, még megbeszéléseket is tartanak benne. A meleg és a hideg váltogatása jót tesz a szervezetnek: aktivizálja, élénkíti, méregteleníti, sőt beindítja az öngyógyító folyamatait is.
A szaunát az északi népek már több ezer évvel ezelőtt ismerték, de alkalmazták az ókori rómaiak, a törökök, sőt még az azték indiánok is. Eredetileg mosakodásra találták ki, de szülésekhez és gyógyításhoz is használták. Húst is szárítottak benne, de rituális helyszín is volt: szentivánéjkor a finn szokás szerint az eladósorban lévő lányok kelendőségét „növelték” benne. 
Ami az angoloknál az ötórai tea, az a finneknél a szauna: szent és sérthetetlen. Korábban a gyerekeknek úgy tanították a szaunaetikettet, mint a templomi viselkedést. Úgy vélik, a hirtelen megnövő pára- és iontartalom serkentőleg hat az agyműködésre. „Kismértékben orvosság, nagymértékben gyógyszer” – tartják. Ma is sokan receptre, orvosi előírásra szaunáznak. Legalább egyszer egy héten, általában hétvégén szakítanak rá időt, de a legtöbb munkahelyen is beülnek. Az ott tartott megbeszéléseken a rangokról is elfelejtkeznek. Ha egy család szaunázni hív egy másikat, az többnapos együttlétet jelent.  

Előtte zuhany, utána hűtés

Német területeken a nyilvános szaunákban kötelező a meztelenség, Nagy-Britanniában és Franciaországban viszont ez tiltott. Egy nyugodt, alapos szaunázás körülbelül három-négy fordulóból áll, és nagyjából másfél óráig tart. Az ajánlott hőmérséklet 70-90 Celsius fok körül van, de vannak, akik akár a 130 Celsius fokos meleget is élvezik. A magasabb ülőhelyeken jobban éri a testet a forróság, a szintek között akár 20-30 Celsius fokos hőmérséklet-különbség is lehet. A hatás szempontjából teljesen mindegy, hogy lent vagy fent vagyunk, a szervezet már 50-60 fok felett hűti magát: izzadni kezdünk. 
A kövekre locsolt vízből keletkező forró gőz hatására melegebbnek érződik a levegő. A dézsa vizébe kevert illatos olajokkal fokozható az élmény. Mivel a verejték savas köpenyt képez a bőrön, javasolt szaunázás előtt szappannal zuhanyozni, utána pedig csak vízzel tusoljunk. Amikor túl melegnek érezzük a levegőt, érdemes kimenni, és lehűteni magunkat. Ha nem akarunk merülni, elég kiállni a hideg levegőre. Visszamenni szárazon kell, hogy a bőrön maradt párolgó, hűtő hatású víz ne hátráltassa az izzadást.

Hatásos sokkterápia

Az előbb forró, majd hideg levegő vagy jeges vizes merülés próbára teszi szervezetünk alkalmazkodóképességét, de a sokk ellenére számos jótékony hatással rendelkezik. A meleg levegő élénkíti a vérkeringést, az izzadással kiürülnek a méreganyagok, beindulnak az anyagcsere-folyamatok, és a hő hatására erősödik szervezet öngyógyító képessége. Endorfin termelődik, amely csökkenti a stressz káros hatásait, javítja a közérzetet, és az alvás minősége is. Az erek kitágulnak, majd összehúzódnak, ez rugalmassá teszi a kötőszövetet, feszesíti, fiatalítja, puhítja a bőrt. A rendszeres szaunázás lazítja az izmokat, ízületeket, ezáltal csökkenti a reumás panaszokat. 

Van, hogy nem szabad

Gyakran hallani, hogy a szaunázás a megfázás leküzdésében is hatásos, ez azonban nem teljesen igaz. Tény, hogy a rendszeres izzadással megelőzhető a megbetegedés és a gyógyulási folyamat lezárását is felgyorsíthatja, de a betegség kellős közepén jobb nem szaunázni. Tilos bemenni friss ízületi sérülés esetén, gyulladásra hajlamos ízületi elváltozások akut stádiumában, és ha gyulladás van a szervezetben. Szív- és érrendszeri betegségek, illetve bizonytalanság esetén csak orvosi konzultáció után javasolt az izzasztókamra használata.

Infraszauna: belülről kifelé

Az infraszauna alacsonyabb hőmérsékleten működik, mint a finn, ez kellemesebb bent tartózkodást eredményez, és hatékonyabb az izomzat lazításában is. Az infrasugarak mélyen behatolnak a szervezetbe és belülről kifelé melegítik fel. Az izzadás mennyisége nagyjából háromszorosa a hagyományos szaunáénak. Hatékony méregtelenítő, alakformáló, bőrfeszesítő és segít a narancsbőr eltüntetésében is. Erősíti az immunrendszert, élénkítő, stresszoldó hatása is van. 
Témák
szauna
Frissítve: 2019.02.23 14:14

Két budapesti hamburgerezőt is Európa legjobbjai közé választottak

Publikálás dátuma
2019.02.22 13:00
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Két belvárosi hamburgerező is rákerült egy utazási portál 50 legjobb európai hamburger listájára.
Két budapesti hamburgerezőt is beválogatott Európa ötven legjobbja közé a Big Seven Travel nevű utazási portál - vette észre az Index. A tesztelők minden országból válogattak résztvevőket. A rangsor a portál mintegy másfél milliós olvasótábora mellett kiválasztott gasztro-szakértők, illetve -bloggerek véleménye, valamint az éttermek online értékelései, médiamegjelenései alapján alakult ki.
A négy budapesti éttermet is üzemeltető Bamba Marha Burger Bár az ötödik, míg a Tuning Bar & Burger a 42. helyet szerezte meg az európai listán. A kontinens legjobb burgerét Londonban, a Burger And Beyond nevű helyen lehet venni. A hamburgerlista második helyére a koppenhágai Gasoline Grill került, a harmadik pedig a prágai Dish lett.
Frissítve: 2019.02.22 13:00