Megmenekülnek a deformált zöldségek

Publikálás dátuma
2018.06.26. 18:02

TRÜKK - Dél-Afrikai kutatók egy olyan 3D nyomtatót fejlesztették ki, amely a hibás növekedésű zöldségeket és gyümölcsöket normális külsejűvé alakítja. Ennek azért van különös jelentősége, mert a Dél-Afrikai Köztársaságban a megtermelt növények közül a legtöbbet (44 százalékot) a zöldség- és gyümölcsfélékből kell formai okok miatt kidobni – írja az agroinform.hu. A vásárlók ugyanis a hibátlan küllemű termékeket részesítik előnyben, még ha azok ára magasabb is az átlagosnál, pedig a szépséghiba általában nem jár együtt a tápérték csökkenésével.

A helyreállítás úgy történik, hogy a kezelendő zöldségeket felfőzik, és pürévé alakítják, majd zselatint adva hozzá egy speciális 3D nyomtatóval az adott fajra jellemző, normális alakra formázzák. Az így helyreállított zöldségek íze és tápanyagtartalma azonos a hibátlanokéval.

Szerző

325,83 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.06.26. 10:09
Illusztráció: Shutterstock
Erősödött kissé a forint keddre virradóra a bankközi devizapiacon - írta az MTI.

Az eurót 325,83 forinton jegyezték kedden reggel háromnegyed nyolckor a bankközi piacon a hétfő esti 326,26 forint után. A forint múlt héten csütörtökön érte el idei mélypontját 326,64 forintos, három és fél éve a leggyengébb eurójegyzésen.

A forint a dollárral és a svájci frankkal szemben is erősödött: a dollár jegyzése a hétfő esti 278,95 forintról 278,06-ra, a svájci franké 282,46 forintról 281,77-re csökkent.

Szerző

Jön a Heathrow harmadik pályája, házak százait bonthatják le

Publikálás dátuma
2018.06.26. 09:18
FOTÓ: ANDREW COWIE / AFP
Nagy többséggel jóváhagyta a londoni alsóház a súlyos kapacitásgondokkal küszködő londoni Heathrow repülőtér harmadik kifutópályájának megépítését – írja az MTI.

A tervezetet Chris Grayling közlekedési miniszter terjesztette elő június 5-én, és az alsóházi képviselők éjszakába nyúló, sokszor szenvedélyes vita után, 415-119 arányban hétfőn megszavazták a beterjesztést.

Heathrow, a világ legnagyobb forgalmú két kifutópályás repülőtere jelenleg 99 százalékos kapacitáskihasználtsággal működik, vagyis gyakorlatilag megtelt.

Grayling a három héttel ezelőtt beterjesztett kormányzati indítványt ismertetve elismerte, hogy a harmadik pálya megépítése „heves érzelmeket szít” az érintett térségben. Bejelentette ugyanakkor, hogy a kormány 2,6 milliárd fontos (957 milliárd forintos) kártérítési és zajvédelmi juttatásban részesíti a helyi közösségeket. Ebből az összegből 700 millió fontot a környékbeli lakások, 40 millió fontot pedig az iskolák hangszigetelésére lehet fordítani.

A közlekedési miniszter azt is közölte, hogy a Heathrow-t üzemeltető cég az aktuális piaci érték 125 százalékát kínálja azokért a lakóingatlanokért, amelyeket az építkezés miatt ki kell majd sajátítani. A repülőtér megtéríti emellett az érintett lakók teljes költözési és jogi költségeit is.

A repülőtér jelenlegi területétől észak-nyugatra tervezett harmadik pálya és a kiszolgáló létesítmények jelentős része lakott térségekben lenne. A beruházás helyszínének közvetlen térségében, illetve tőszomszédságában van három falu, Longford, Harmondsworth és Sipson, amelyekben nagy valószínűséggel több száz ingatlant le kell bontani.

A tervezethez mellékelt 93 oldalas kormányzati hatástanulmány szerint a harmadik pálya megépítésével 85,5 millióról 130 millióra növelhető Heathrow éves utasforgalmi kapacitása. A bővítéssel a tanulmány szerint 60 ezer új munkahely jöhet létre, és a reálgazdasági haszon a 2050-es évekig elérheti 70 milliárd fontot (csaknem 26 ezer milliárd forint).

Az új pályát várhatóan 2025 és 2030 között adhatják át a forgalomnak.

Boris Johnson a buldózerek elé feküdne

Nagy-Britanniában évtizedek óta indulatos vita tárgya és gyakran belpolitikai feszültség okozója a rendkívül szűkös londoni repülőtéri kapacitás bővítésének ügye.

Heathrow harmadik pályájának legádázabb ellenfelei között van a környezetvédő mozgalmak és a helyi lakosság mellett Boris Johnson, London előző polgármestere, Nagy-Britannia jelenlegi külügyminisztere. Johnson még polgármesterként előterjesztett tervei alapján a Temze tengeri torkolatában, egy mesterséges vagy egy természetes szigetre kellene építeni egy új repülőteret, négy kifutópályával, Heathrow-t pedig be kell zárni, és helyén 250 ezer lakosú új nagyváros épülne.

Johnson a kabinet tagjaként sem változtatta meg véleményét: nemrégiben közölte, hogy ha kell, „a buldózerek elé fekve” akadályozza meg Heathrow új pályájának megépítését. A külügyminiszter a hétfő éjszakai alsóházi szavazáson mindazonáltal nem vett részt, mivel előre be nem jelentett látogatásra Afganisztánba utazott.

Szerző
Frissítve: 2018.06.26. 09:36