Kína dobja a Belgrád-Budapest vasútvonal beruházást?

Publikálás dátuma
2018.07.10. 19:10

Fotó: Ujvári Sándor
Elengedheti Kína a Belgrád-Budapest vasútvonal beruházást, ha az a legcsekélyebb mértékben is zavarná Peking és Brüsszel közötti kapcsolatokat. A múlt hét végén a 11 új uniós és 5 balkáni ország, valamint Kína vezetői találkoztak Szófiában az úgynevezett 16+1-ek tanácskozásán. Li Köcsiang, az ázsiai nagyhatalom miniszterelnöke, a kínai diplomáciában szokatlan nyíltsággal üzent az Európai Unió vezetőinek: szívesen erősítené az együttműködést - idézi a 24.hu a hétvégén történteket.  A kínaiak sietsége érthető, ugyanis Donald Trump amerikai elnök gazdasági háborúja alaposan átrajzolhatja a világgazdaság térképét. Kína alapvetően egy erős Európai Unióban érdekelt és nem nézné jó szemmel, ha bárki aláásná a közösség stabilitását – mondta a Népszavának Inotai András, közgazdász. Peking XXI. századi világképébe a multipoláris, vagyis a több központú világ illeszkedik, és ebben rendkívül fontos, stratégiai szövetségesi szerepet szán az uniónak a Trump-féle Amerikával szemben. Ettől reméli Peking, hogy az erősödő uniós kapcsolat ellensúlyozhatja Washington protekcionista vámpolitikájának negatív hatásait.  Valószínűleg erről is szó esik a mai, budapesti tanácskozáson, ahol a 16+1 Együttműködés szakértői szinten tart egyeztetést. A sokat bírált Belgrád-Budapest vasútvonal építése politikai lufi volt kezdettől fogva, legalábbis a jelenlegi formájában – vetette fel Inotai András. Része volt annak az Orbán Viktor fémjelezte zsaroló politikának, amit a magyar miniszterelnök az unióval szemben folytatott. Orbán azt üzente Brüsszelnek, ha nem adnak pénzt, akkor kínai hiteleket vesz fel. Ez ideig, óráig be is jött, amíg Peking és Brüsszel között feszültebb volt a viszony, most azonban e zsarolási potenciál veszít erejéből.  A Belgrád-Budapest vasútvonalnak is lenne értelme, ha az európai észak-déli közlekedési folyosó részeként épülne. Ez megoldaná az új tagállamok közötti kapcsolatok fejlesztését a Baltikumtól a Balkánig, s ez Kínának is érdeke – jegyezte meg Inotai András. A Belgrád-Budapest vasútvonal legkevesebb 500 milliárd forintos kínai hitel felvételét jelentené, plusz a kamatokat. Ha a kínaiak a vasúttal kapcsolatos brüsszeli kifogásokat megszívlelik és elállnak az építéstől, ez nettó megtakarítás lesz a magyar adófizetők számára. 
Szerző
Frissítve: 2018.07.10. 19:15

Még nincs lefutva a cafeteria

Publikálás dátuma
2018.07.10. 18:51

Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Vizsgálja a kormány a munkaadói és a munkavállalói szervezetek cafeteriával kapcsolatos javaslatainak költségvonzatát – tájékoztatta lapunkat a Versenyszféra Konzultációs Fórumának keddi egyeztetését követően Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke.
A kormány jövőre a SZÉP-kártya kivételével az összes cafeteria-elem kedvezményes adózását megszüntetné, ami többtízezer forintos jövedelemkiesést okozna a dolgozóknak. A munkaadói és a munkavállalói szervezetek ezért azt szeretnék, hogy a mobilitási, öngondoskodási célú juttatások, valamint az iskolakezdési támogatás maradjanak meg. Kordás László elmondta azt is: a kormány a szociális hozzájárulási adó csökkentésének lehetséges időpontjával kapcsolatban többféle, rugalmasabb verziót is bemutatott, ezeket véleményezni fogják. A fő problémát az jelenti, hogy a hatéves bérmegállapodás értelmében akkor csökkenthető a jövő évi szocho, ha 2018-ban legalább 6 százalékos lesz a reálbérnövekedés. Mivel ezek az adatok csak később derülnek ki, a kormány csak jövő júliustól csökkentené a szochot. Az előrejelzések azt mutatják: 6,9 százalék körüli lesz az éves reálbérnövekedés, az érdekvédők ezért azt szeretnék, hogy a kormány előlegezze meg ennek teljesülését, és csökkentse januártól a szochot. Az átlagbérrel számolva egyébként dolgozónként nagyjából 30-35 ezer forintról folyik az alkudozás: ennyit jelentene fél évre a szocho 19,5-ről 17,5 százalékra csökkentése. Az összeg a munkáltatóknál marad, akik akár ebből is fedezhetik a munkaerőhiány miatt egyre kényszerűbb béremeléseket. 
Szerző
Frissítve: 2018.07.10. 20:59

Pénzzel támad Brüsszel: 154 milliárdot adnak a 3-as metróra

Publikálás dátuma
2018.07.10. 14:02
Utasok a 3-as metrón. Képünk illusztráció
Fotó: Üveges Zsolt / Népszava
A kormánypárti propagandában ellenségként beállított Brüsszel is támogatja a 3-as metró felújítását, több mint 473 millió eurót fordítanak a vonal teljes rekonstrukciójára.
Az Európai Unió a kohéziós alapból 473,4 millió eurót (csaknem 154 milliárd forint) fordít a magyar főváros 3-as metróvonalának teljes felújítására – jelentette be kedden az Európai Bizottság kedden. A támogatásról Corina Cretu regionális politikáért felelős román biztos számolt be az MTI szerint: mint mondta, a támogatásnak köszönhetően a vonalon utazó naponta több mint félmillió utas, Budapest lakói és "a gyönyörű magyar fővárosba látogató turisták" jobb szolgáltatásokban részesülhetnek, korszerű és gyorsabb metróval utazhatnak a jövőben. 
A forrásból a sínpályákat és a rögzítőelemeket is cserélik biztonságosabb utazás érdekében. A vonalon található mind a húsz állomást és a teljes világítási rendszert felújítják, hogy kellemesebb legyen a várost átszelő utazás – jegyezte meg Cretu. A bejelentés nem volt váratlan, hiszen Tarlós István főpolgármester már hetekkel előre jelezte a támogató levél várható érkezését, és az is tudható volt, hogy Brüsszel a növekvő költségek miatt a tervezettnél több pénzt küld a metróberuházásra.
A  nemzeti fejlesztési tárca (jogutódja az innovációs és technológiai minisztérium) tavaly novemberben küldte el 3-as metró korszerűsítésének terveit Brüsszelnek, de a Világgazdaság cikke szerint már 2016 óta tárgyaltak a metróvonal korszerűsítéséről az Európai Bizottsággal és annak műszaki tanácsadó szervezetével (JASPERS). A beruházás az első tervek szerint 125 milliárdba került volna, ám az ár fokozatosan emelkedett 137, 5 milliárdra, majd annál is tovább. 
A mostani, emelt összegű támogatás után talán kicsit nehezebb lesz azt állítani, hogy Brüsszel újabb és újabb támadást intéz Magyarország ellen, és hogy Soros György vezérelte ügynökeik meg akarják büntetni a magyar választókat. Persze, a kormánypárti propagandagépezet előtt nincs lehetetlen feladat. 
Szerző