Kommunikációs viharban a Jobbik

Publikálás dátuma
2018.07.11 20:10

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Nem tartozunk sem a múlt évi, sem pedig az idei plakátkampányból kifolyólag cégeknek – hangsúlyozta lapunknak Schön Péter, a Jobbik gazdasági igazgatója.
Mirkóczki Ádám, a párt szóvivője előzőleg az ATV-ben arról beszélt: bár a részleteket nem ismeri, tudomása szerint úgy szerződtek Simicska Lajos cégeivel, hogy a kampány után kell kifizetni a hirdetéseket. Nyilván bekalkulálták az állami támogatást, ami „most nem érkezik” a számvevőszéki büntetés miatt.
Ebből adódott a következtetés, hogy a Jobbik tartozik, méghozzá annak a Nyerges Zsoltnak, akinek Simicska nemrég az összes üzleti érdekeltségét eladta. A Jobbik azonban közleményben is tévedésnek minősítette azt a sajtóban megjelent állítást, hogy tartozásai lennének hirdetőcégek felé. A párt ezzel közvetve saját szóvivőjét is helyreigazította.
Schön Péter kérdésünkre közölte, hogy a Jobbik állami támogatása az idei parlamenti választás eredménye alapján mintegy 510 millió forint évente. Ennek most a negyede érkezett volna meg, de ezt a Magyar Államkincstár már nem folyósította. Így ezzel az összeggel csökkent az Állami Számvevőszék által kiszabott összesen 663,2 millió forintos bírság. A Magyar Postának a párt mintegy 58,5 millió forinttal tartozik – vont mérleget a gazdasági igazgató.
Tavaly nyáron a Jobbik szeretett volna 150 millió forintos kölcsönhöz jutni. A megkeresett bankoktól nem sikerült hitelt felvenni, pedig akkor a Jobbik akkor még bőven az ÁSZ vizsgálat és bírság előtt volt. „Így jelenleg nincs bankhitelünk” – tájékoztatott Schön Péter.
A kormánypárti Magyar Idők közben azt kifogásolta, a Sneider Tamás elnök által aláírt kampánybeszámolóban nincs nyoma annak a százmillió forintos adománynak, amit eredetileg a számvevőszék által kiszabott büntetésre gyűjtöttek össze, ám a párt vezetői szerint végül kampányra fordítottak. A június elején közzétett elszámolás alapján a választási célra kapott adományok összege mindössze húszmillió forint volt a Jobbiknál – írta a lap.
A Jobbik szerint a kormánypárti sajtó megint „tévedett”. A Jobbik a kampánybeszámolójában a kampányidőszakban érkezett adományokat tüntette fel, ahogyan azt a törvény előírja – idézzük a párt nyilatkozatát. A kampányidőszakon kívüli adományok nem ebbe a kategóriába tartoznak.
Az ÁSZ „alaptalanul és jogtalanul kiszabott büntetése kapcsán kialakult helyzet miatt” a Jobbik a gyűjtést még a kampányidőszak előtt kezdte meg és fejezte be, ezen időszakban beérkezett adományokat nem a kampánybeszámolóban kell feltüntetni.
Sneider Tamás korábbi állítását, hogy az összegyűjtött 100 millió felhasználásáról Szabó Gábor pártigazgató döntött, ATV-s szereplésekor Mirkóczki Ádám is megerősítette. Sneider utólag helytelenítette az eljárást, míg Mirkóczki ebben nem látott különösebb kivetnivalót. Indoklása szerint Szabó Gábor kampányfőnök is volt, sokan pedig azzal az instrukcióval utalták át a támogatást, hogy a pénzt a Fidesz legyőzésére kell fordítani.
Némi szépséghiba, hogy a pénz sorsáról nem a Jobbik, hanem a Jobbikból kilépő és új párt szervezésébe fogó Novák Előd számolt be a nyilvánosságnak. Ő tette szóvá, hogy a Jobbik másra költötte a pénzt, mint amire kérte – a számvevőszéki büntetés mérséklése helyett kampányra. Előtte az utolsó információ az volt, hogy Szabó Gábor hálás köszönetét fejezte ki, amiért az adományok révén több mint 100 millió forintot kapott a Jobbik a „bírság kifizetésére indított gyűjtés során”.
Szerző
Témák
Jobbik
2018.07.11 20:10

Valsartan: egyes pótszerekből máris hiány van

Publikálás dátuma
2018.07.17 08:21
Illusztráció: pexels.com
Fotó: /
Az orvosok megkezdték a betegek átállítását azon 27 valsartan tartalmú vérnyomáscsökkentőről, amit a hatóságok július negyedikén szennyezés miatt vontak vissza a forgalomból. Azonos hatóanyaggal 24 szer kapható a patikákban, de van ahol már ezeket sem kapni.
A múlt héten mintegy 20-30 betegének cserélte le a terápiáját Lénárd Rita belgyógyász szakorvos, ám már ekkor előfordult, hogy a gyógyszertárban nem tudták kiadni a fölírt dózisú készítményt, csak annál erősebb volt. Így több betegénél a magasabb hatóanyag tartalmút kellett felírni és a gyógyszert felezni. A kialakult helyzetet bonyolítja – mondja az orvos, hogy a valsartan a magasvérnyomásra adható szerek közül, nem az elsőként választandó szer, ezt a hatóanyagot akkor kell írni, ha az egyéb készítmények mellékhatást (például köhögést) okoztak a betegnek.  A szakmai szervezetek már a múlt héten közzétették azt a listát, melyből a magasvérnyomást kezelő orvosok választhatnak a most kieső valsartan-terápiák pótlására. A Krka gyógyszercégnek kettő, a Tevának is kettő, de azokból többfajta hatáserősségű készítménye van, amit ugyancsak 80 százalékos tb-támogatással válthatnak ki a betegek. (A térítési díjuk 352 forinttól kiszereléstő és fatától függően 2258 forint lehet.) Ezen felül a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő(NEAK) hétfőn több tucat olyan orvosságot jelölt meg, amely ugyan más hatóanyaggal, de megfelel a valsartan hatásmechanizmusának. Ezek árából a betegeknek szintén csak húsz százalékot kell térítési díjként kifizetniük. Kapható a valsartan készítmények „őse” az eredeti készítmény, a Diovan, de ezt támogatás nélkül, teljes áron forgalmazzák a gyógyszertárak. Ennek 28 szemes 80 és 160 milligrammos kiszerelése 3405 forintba, a 320 milligrammos 5830 forintba kerül.  A szennyezett hatóanyaggal forgalomba kerül készítmények leváltása nem egyszerű, mert már nem csak az unió területéről vontak ki nagy mennyiségű valsartanos gyógyszereket, de az amerikai szakhatóság (FDA) is éltebeléptetett visszahívásokat.  A dán gyógyszerügyi hatóság honlapjáról pedig az is kiderül, hogy a szennyezés akár 2012 óta is benne lehetett a kínai gyártó által készített hatóanyagban. A kínai gyártó akkor változtatott az előállítási folyamaton, ezt szabályosan bejelentette a hatóságoknak, amelyek ilyenkor előírják a cégtől vásárló gyártóknak, forgalmazóknak, hogy milyen minőségvizsgálatokat kell elvégezniük, milyen nem kívános anyagokra kell szűrniük. Csakhogy a most bajt okozó, nitrózamin nem szerepelt ezek között. A Zhejiang Huahai Pharmaceuticals-nál történt alapanyag szennyeződésre most is csak véletlen – a cég felvásárlását megelőző átvilágítás alkalmával – derült fény.   A nitrózamin egyes ipari folyamatokban melléktermékként képződő szerves vegyület, erősen mérgező, rákkeltő anyag, olyannyira, hogy a laboratóriumi patkánykísérleteknél használhatják daganatképzésre. Egyes forrásaink szerint a kínai alapanyag szennyeződése csekély, legalábbis 70 évnyi adagolás mellett lehetne bizonyítottan egészségkárosító hatása. Úgy tudjuk: a most termék visszahívásban érintett gyártók közt vannak olyan cégek, amelyek akár két hónap alatt visszatérhetnek termékükkel a piacra, mert időben elindították találtak más forrásból hatóanyagot, s azzal ismét elindíthatják a gyártást. 

Két doboz a virtuális limit

Bár a termék visszahívás mint intézkedés, csak a patikákra vonatkozik, hétfőn az OGYÉI arról tájékoztatta a lakosságot, hogy fejenként maximum 2 doboz bontatlan, lejárati időn belüli készítményt visszavihetnek a patikákba, ahol visszakapják a gyógyszer térítési díját.  Az OGYÉI azzal indokolta a kétdobozos limitet, hogy – szerintük - egyszerre legfeljebb háromhavi adagot lehet felírni, így indokolatlan, hogy két bontatlan doboznál több gyógyszer legyen ott a betegnél. A gyógyszert bármelyik gyógyszertárba vissza lehet vinni, blokk nélkül is. A gyógyszertárakat sem éri kár: a kifizetett összeget megkapják a forgalmazóktól.  A lehetőség csak formailag korlátozza két dobozra a visszaváltást, a gyakorlatban ellenőrizhetetlen, hogy ki, mennyit visz majd be egy-egy patikába. A beteg többször is beállhat a sorba és a gyógyszerész blokk nélkül nem is tudja majd kontrollálni, hogy az illető valójában mennyit és mikor váltott ki. Aggódnak a gyógyszerészek amiatt is, hogy előfordulhat most kevesebbet tudnak visszadni aktuális térítési díjként, mint amennyit a beteg annak idején fizetett. A vérnyomáscsökkentők ára ugyanis akár havonta is változhat.   

Szerző
2018.07.17 08:21
Frissítve: 2018.07.17 08:24

A Dísz teret is kinézte a kormány, és meg is szerzi magának

Publikálás dátuma
2018.07.17 07:00

Fotó: MTVA/ Róka László
Minden társadalmi kontroll s hatásági ellenőrzés alól kivonná a kabinet a budai Vár kormányzati negyednek szánt részét, miközben állami tulajdonba vonná a ma még önkormányzati ingatlanokat is.
A kormány megalkotná a kiemelt budapesti fejlesztések kategóriáját – legalábbis erről szóló javaslatot nyújtott be az országgyűlésnek Semjén Zsolt kereszténydemokrata miniszterelnök-helyettes és Gulyás Gergely kancelláriaminiszter.
A jövőben kiemelt budapesti fejlesztésnek számítanak azok a költségvetési vagy EU-s forrásból finanszírozott budapesti kormányzati fejlesztések, amelyeket a központi költségvetési szervek vagy állami gazdasági társaságok valósítanak meg, és amiket a kormány rendeletében kiemeltté nyilvánított.
A törvénytervezet szerint egy a magyar állam százszázalékos tulajdonában álló nonprofit gazdasági társaság feladata lesz a kiemelt budapesti fejlesztések előkészítése. Két konkrét fejlesztést is megneveznek: a Budapest Diákváros - Déli Városkapu Fejlesztési Programot, valamint a Budai Vár megújítását. A tervek szerint a dél-pesti és észak-csepeli fejlesztési területen valósul meg egy atlétikai stadion a hozzá kapcsolódó létesítményekkel, Xtrém néven egy szabadidőpark és egy evezősközpont, valamint a diákváros.
A törvény emellett a Budai Palotanegyed és környezete megújítására is javaslatot tesz. Ahogyan a Kossuth Lajos tér törvénnyel került az Országgyűlés gondozásába került, úgy ugyanezt indokolt és szükséges – legalábbis az előterjesztés szerint –  megtenni a budai Várnak a Dísz tértől a királyi palotáig terjedő területével is - szerepel az indoklásban.
Nagy valószínűséggel a kormánynak nem a „diákváros” a fontos, hanem sportkomplexumokat fognak építeni a korábban olimpiai helyszínnek kinézett területen. A Palotanegyednél hasonlóak lehetnek az indokok, csak nem az olimpia, hanem a kormányzati negyed érdekében. Ha az önkormányzati tulajdonú épületek állami tulajdonba kerülnek, a kormány a településképtől a behajtási szabályokig és díjakig mindent rendeletben szabályozhat. Például a lakosság kiszorítását is.
Mindez azt jelenti, hogy a fenti területeken végrehajtott beruházások kikerülnek a civil és társadalmi kontroll alól, a hatósági ellenőrzés jelképessé válik. A kivitelezőt pedig gyakorlatilag a kormány jelölheti ki.
Témák
törvény
2018.07.17 07:00
Frissítve: 2018.07.17 07:00