légiközlekedés;adatvédelem;

- Láthatatlanok maradnak a magángépek dúsgazdag utasai

Míg a polgári légi közlekedés során egyre komolyabb biztonsági lépéseket foganatosítanak a terrorizmus és a bűnözés visszaszorítása érdekében, addig a magángépek utasai olyan különleges elbánásban részesülnek, hogy könnyedén tudnak drogot vagy akár embereket is csempészni.

Számos olyan repülőtér létezik Európa-szerte, ahol nincsenek gyöngyöző homlokú utasok, tömeg és órákig tartó sorbanállás a biztonsági ellenőrzés különböző állomásain. Akadnak olyan repterek – például a németországi Schönhagen, Berlintől délre – ahova elég akár húsz perccel a gépindulás előtt megérkezni, hiszen nem kell olyan apróságokkal bajlódni, mint a röntgenes átvilágítás, biztonsági kapuk, fémdetektoros vizsgálatok vagy a folyékony halmazállapotú szerek apró tégelyekbe dugdosása. Ha az út a schengeni övezeten belül történik, akkor az útlevélellenőrzést nem is feltétlen rendőr vagy határőr végzi, hanem a reptér egyik előzékeny munkatársa. Akinek elég pénze van hozzá, hogy magángéppel utazzon, megspórolhatja mindazt a „hajcihőt”, amelyen az átlagembereknek keresztül kell menniük minden légi út alkalmával.

Nem is kell Berlinig menni, hogy ilyen, magángéppel repkedő VIP utasokat találjunk: a ferihegyi repülőtér 1-es terminálját is magángépek használják, így jött haza például tavaly nyáron Hongkongból Habony Árpád, a miniszterelnök nem hivatalos főtanácsadója, de Mészáros Lőrinc, a kormányfő milliárdos bizalmasa is használ utazásaihoz egy Bombardier Challenger 605 típusú repülőgépet.

Az Investigate Europe nevű oknyomozó csoport az EU Observer által publikált elemzése szerint politikai szempontból kényes utazásoknál nagyobb gond, hogy a tehetőseknek járó különleges elbánás miatt ezek a repterek jelentik az európai biztonság Achilles-ínját. Nem csupán feddhetetlen vezetők, hírességek vagy sportolók választják az utazásnak e kényelmesebb formáját ugyanis, hanem bűnözők is.

A brit határőrségnél már évekkel ezelőtt többen aggodalmuknak adtak hangot, amiért számos személy lépett az ország területére megfelelő ellenőrzés nélkül. „Több ezer utas érkezett idén nyáron Nagy-Britanniába a világ minden tájáról anélkül, hogy útlevélellenőrzésen estek volna át” – állították 2011-es, a The Guardian brit napilapnak kiszivárogtatott e-mailekben. Ezekből kiderült továbbá, hogy a bevándorlási és a vámügyintézőket kifejezetten arra kérték, hogy ne zargassák a magángépek utasait, sőt, kerüljék a velük való találkozást.

Az Európai Rendőrségi Hivatal (Europol) 2011-ben szintén arra figyelmeztetett egy jelentésben, hogy a könnyű légi járműveket előszeretettel használják bűnözők. Egyebek között kábítószert-csempésznek az Európai Unióba – pl. Észak-és Nyugat-Afrikából –, de előfordul, hogy illegális bevándorlókat, embercsempészet áldozatait, fegyvereket, gyémántokat és nagy mennyiségű, tisztára mosásra váró készpénzt szállítanak a gépeken – derült ki a jelentésből.

Berlinben a mai napig osztják az aggodalmakat. Frank Buckenhofer, a német rendőröket és vám-és pénzügyőröket tömörítő szakszervezet elnöke „rendkívüli hanyagságnak” és „hatalmas biztonsági kockázatnak” nevezte a gyakorlatot. „A kisebb repterek, különösen azok, ahol nincs ellenőrzés, megnyitják az ajtót a csempészet és az illegális határátlépés előtt” – idézi Buckenhofert az EU Observer. 

A hétköznapi utasokról sokat tudnakAz átlagembereknél némiképp más a helyzet, különösen, mióta idén életbe lépett az utas-nyilvántartási adatállományra (PNR) vonatkozó irányelv. Ez az utasok által szolgáltatott olyan személyes adatokat jelenti – például az utas neve, az utazás időpontja és útvonala, az ülőhelyre és a poggyászra vonatkozó információk, valamint az elérhetőségek és a fizetőeszköz –, amelyeket a légitársaságok gyűjtenek be és őriznek meg. A PNR célja, hogy szabályozza egyrészt az ilyen utas-nyilvántartási adatok tagállami bűnüldöző hatóságok részére történő továbbítását, másrészt pedig a kezelésüket, amelyre a terrorista és a súlyos bűncselekmények megelőzése, felderítése, nyomozása és a vádeljárás lefolytatása érdekében kerül sor – olvasható az Európai Tanács közleményében. A PNR-t sokan kritizálták, különösen azért, mert „technikai nehézségekre” hivatkozva a magángépek utasai kivételt képeznek alóla. Ana Gomes, szocialista EP-képviselő szerint nem csupán a leggazgabbakkal tesznek így kivételt, hanem a bűnözőkkel is: épp azokkal, akiket az adatszolgáltatás megfékezni hivatott.

Spanyolország egyre kevésbé képes lépést tartani a menekültválsággal. Ám olyan radikális megoldásokat sem akar, mint az olasz kormány.