Hőségtől haldoklik a főváros: 30 fok az orosz metrókocsikban és a kórházak folyosóin

Publikálás dátuma
2018.08.01. 11:40

Fotó: Népszava
A megkeresésekre kitérő válaszokat adott a BKV és az Állami Egészségügyi Ellátó Központ is.
A legnagyobb, déli melegben indult hőmérsékletet mérni az RTL Híradó stábja a budapesti tömegközlekedési eszközökön. Buszra szálltak, amin működött a légkondicionálás - 29 fokot mértek. Egy másikon nem ment, 33 fokot mutatott a hőmérő.

Egy utas arról beszélt: előfordul, hogy a szellőztető berendezés egyenesen forró levegőt fúj az emberekre.

A villamosokon 40 fokos üléseket mértek, és a frissen "felújított" - avagy inkább kicserélt - orosz metrókon se volt jobb a helyzet: a 32 fokos levegőt 40 fokos padló fűtötte tovább.

Hány fok legyen egy nyári buszon?

Általános szabály szerint egy klimatizált tömegközlekedési járműben a külső hőmérséklet felénél 10 fokkal többnek kell lenni. Azaz ha kint például 26 fok van, akkor bent 23 lehet, ha pedig 30, akkor 25 fok. Mint Kelemen Tamás, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke az Index.hu-nak elmondta, a BKV diszpécsere 24 Celsius-fok külső hőmérsékletnél melegebben rendeli el a klímaberendezések használatát.

A BKV nem válaszolt arra kérdésre, szerintük elfogadható-e ez a hőmérséklet a kocsikban, se arra, tervezik-e - a 2-es és 4-es metróhoz hasonlóan - a 3-as metró klimatizálását. Annyit közöltek: "a nagy teljesítményű ventilátorok legnagyobb előnye, hogy szűrt levegőt juttatnak az utastérbe".

A fővárosi kórházakban is rendre 30 fokot mértek.

Az Állami Egészségügyi Ellátó Központtól (ÁEEK) a híradó nem tudta meg, a hazai kórházak hány százaléka klimatizált. Csak annyit nyilatkoztak, több intézkedés is védi a betegeket és dolgozókat a kánikulában, a kórházfejlesztési program pedig "folyamatos".
Szerző
Frissítve: 2018.08.01. 15:30

Saját magát nevezte ki több állami vállalat élére Bártfai-Mager Andrea

Publikálás dátuma
2018.08.01. 10:45
Bártfai-Mager Andrea, májusi miniszterjelölti meghallgatásán
Fotó: Vajda József /
A nemzeti vagyon kezeléséért felelős miniszer rendeletben mondta ki, hogy több állami mamut vezetője is lesz: hozzá tartozik majd a villamos művek, a Volánbusz és a Szerencsejáték Zrt is. A bejelentés a kormányzati központosítás egyik előjele lehet.
Váratlan időpontban, szerda reggel jelent meg a friss Magyar Közlöny, amiből kiderül, hogy Bártfai-Mager Andrea, nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter 2020-ig saját magát nevezte ki több, stratégiai jelentőségű állami vállalat vezetőjévé.
A döntést a HVG szúrta ki, mint írják, Bártfai-Mager így tulajdonosi jogot is szerzett többek között Magyar Villamos Művek, a regionális vízművek, a regionális közlekedési központok, valamint a Volánbusz, a Szerencsejáték Zrt., a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt. fölött.
A rendeletet nem kíséri indoklás, és nem tűnik észszerűnek, hiszen logikusabb lenne, ha a energetikai és közlekedési vállalatok az innovációs minisztériumhoz, a Szerencsejáték Zrt. a pénzügyi tárcához tartoznának – jegyzi meg a lap.
Bártfai-Mager bejelentése azonban az államilag tervezett központosítás egyik alapozó lépése is lehet: lapunk is beszámol róla, hogy egyetlen hatalmas közlekedési vállalatba olvasztanák a MÁV-ot és a Volánt, és fúzió vár a közműcégekre is. Szintén friss hír, hogy a Mol többségi tulajdont vásárolt magának a BKV-nak is buszokat szállító ITK Holding Zrt.-ben, ami forrásaink szerint a fővárosi tömegközlekedés piacának újrafelosztását eredményezheti.
Szerző
Frissítve: 2018.08.01. 16:04

Az Orbán-bányából viszik a követ az állami beruházásokhoz

Publikálás dátuma
2018.08.01. 10:05

Fotó: Google Street View
Közvetve jutnak el az állami forintok az Orbán család érdekeltségeihez: Mészáros Lőrinc és Szíjj László cégei elnyerik az állami megbízásokat, majd a gánti bányából szállítják az anyagot.
Gyakori vendégek a Vakond Via Kft. teherautói a Fejér megyei Gánt közelében elterülő,  Orbán Viktor miniszterelnök apjának tulajdonban lévő bányatelepen – írja a Direkt36 a saját megfigyelései alapján. Vakond Via Kft. a Duna Csoportként ismert építőipari konglomerátum tagja, amely az elmúlt években – több esetben a kormányfő bizalmasának, Mészáros Lőrincnek a cégeivel társulva – sorra nyert el az állami megbízásokat. A Duna Csoport meghatározó tulajdonosának, Szíjj Lászlónak közös cége is van a mára az ország egyik leggazdagabb emberévé vált egykori felcsúti gázszerelővel. A Vakond Via Kft. üzleti beszámolója szerint a társaság tevékenységét elsősorban a cégcsoport zászlóhajójának számító Duna Aszfalt kivitelezési munkái kötik le. A cégcsoport holnapján fellelhető információk szerint pedig ezek jellemzően közpénzből megvalósuló nagyberuházások, például útépítések és csatornázások. A Direkt36 korábban már bemutatta be, hogy ilyen munkákban jelentek meg beszállítóként és alvállalkozóként az Orbán Viktor apjának és testvéreinek tulajdonában álló cégek is.  Voltak példák arra is, hogy közvetlenül Mészáros Lőrinc vásárolt a miniszterelnök családjának cégeitől. A Duna Aszfalt mellett a Mészáros és Mészáros Kft. is részt vett az elmúlt pár évben lezajlott budapesti csatornázási munkákban, és a cég ehhez aknaelemeket és murvát is rendelt a Dolomit Kft.-től. Mészáros Lőrinc építőipari cége ezen felül korábban vásárolt termékeket az Orbán család egyik kisebb cégétől, a Gánt Kő és Tőzeg Termelő és Kereskedelmi Kft.-től, derült ki a társaság cégbírósági irataiból.
Szerző
Frissítve: 2018.08.01. 10:14