Forma-1;Ferrari;Mercedes;Force India;

2018-08-02 13:00:00

F1: Harc az eurómilliókért

Augusztus 25-én folytatódik majd a Forma-1 idénye. A Ferrari új erőforrással készül, míg a Force Indiát a megszűnés réme fenyegeti.

A vasárnapi futammal véget ért a versenyhétvége a Hungaroringen, a csapatok azonban még mielőtt megérdemelt nyári szünetre vonultak volna, kétnapos tesztet végeztek a mogyoródi pályán. A hosszú évekig másodhegedűsnek számító Ferrari idén nagy javulást produkált, amely elsősorban a Kanadában bemutatott motornak köszönhető. Az új hajtóegységgel sajtóhírek szerint 38 lóerőt nyertek a maranellóiak, akik a következő Belga Nagydíjra már egy még erősebb csomaggal érkeznek. A hungaroringi első teszten a Ferrarit vezető Antonio Giovinazzi nem hivatalos körrekordot futott, majd drámai fejlődésről számolt be.

Miközben az olasz istálló optimistán várhatja az augusztus végi Spa-Francorchamps-i hétvégét, addig a Force India azért küzd, hogy ne szűnjön meg. A csapatnál a bíróság által kijelölt csődbiztos átvette az irányítást azt követően, hogy a pontversenyben 10. Sergio Perez csődeljárást kezdeményezett. Nem csupán fizetését szeretné megkapni, meg akarja menteni az istállót, és ezzel együtt 400 munkahelyet.

Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője szerint öt érdeklődő is lenne, akik átvehetnék a csapat irányítását, ám azt a csődbiztos feladata lesz eldönteni, melyik ígérkezik a legjobb hosszútávú megoldásnak. A legnagyobb kérdés az, hogy az új tulajnak mindent nulláról kell-e kezdenie, vagy továbbra is hozzájut a jogdíjakhoz, ami három év alatt 150 millió dollár körül mozog. Ehhez minden csapat beleegyezése szükséges, ám a német autósújság, az Auto und Sport úgy értesült a Reanult, a McLaren, és a Williams is megvétózta ezt.

A Renault az aláírását azért tartja vissza, hogy nyomást helyezzen a Liberty Médiára. A franciák szeretnék elkerülni, hogy a Mercedes és a Ferrari a B-és C-csapataikkal átvegyék a hatalmat a Forma-1 felett. A Haasnak ugyanakkor sokkal jobban az érdekében állna, hogy a Force India csődbe menjen. Az indiai-brit csapat tiltakozott a leghangosabban a Haas és a Ferrari „házassága” ellen, az amerikaiak azonban gondolkodás nélkül aláírták, amit kellett. A Williams és a McLaren ellenben arra apellál, hogy a Force India megszűnésével nagyobb szeletet hasíthatna magának a pénzosztásakor. Ez esetben viszont a jövő évi rajtrácsra már csak 18 autó állna fel.

A racefans.net internetes szaklap éppen tegnap tette közzé, hogy a Liberty Media milyen arányban osztja szét azt a 800 millió eurót, amely a közvetítési jogdíjakból, a versenyrendezési jogdíjakból, a pályákon látható hirdetésekből és egyéb forrásokból származik.

A még Bernie Ecclestone-nal megkötött, 2020-ig érvényben lévő megállapodás szerint a pénzek elosztása rendkívül kedvező a nagy csapatok számára, hiszen a Ferrari alanyi jogon kap 120 millió eurót, a Mercedesnél ugyanez az összeg 91.5 millió, a Red Bullnál 88 millió, a McLarennél 55 millió, míg a többi csapat 28 millióhoz jut hozzá. Ehhez jön még a tavalyi vb-helyezéshez hozzárendelt pénzdíj, ami a világbajnok Mercedes esetében 81 millió euró, a tizedik Saubernél 11.2 millió.

Az elkövetkezendő szűk egy hónap a pihenés jegyében telik majd, azonban mindössze négy pilóta: Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Mercedes), Max Versteppen (Red Bull) és Sebastian Vettel (Ferrari) rendelkezik érvényes szerződéssel a 2019-es szezonra.

Daniel Ricciardo a hétvégén azt mondta, még augusztusban megegyezik új szerződéséről a Red Bull-lal. „Csak egy kis finomhangolásról van szó itt és ott. Egyébként minden rendben, hamarosan lesz valami hír, ebben biztos vagyok.”

A Ferrari olasz sajtóhírek szerint kétéves szerződést kínált Charles Leclerc-nek, aki erőn felül teljesít a Sauberrel, így a veterán Kimi Raikkönen búcsút inthet a száguldó cirkusznak. A kisebb csapatoknál nagyobb lehet a jövés-menés, ám egyelőre nehéz megjósolni, ki hol köt majd ki.