Forma-1;Ferrari;Mercedes;Force India;

- F1: Harc az eurómilliókért

Augusztus 25-én folytatódik majd a Forma-1 idénye. A Ferrari új erőforrással készül, míg a Force Indiát a megszűnés réme fenyegeti.

A vasárnapi futammal véget ért a versenyhétvége a Hungaroringen, a csapatok azonban még mielőtt megérdemelt nyári szünetre vonultak volna, kétnapos tesztet végeztek a mogyoródi pályán. A hosszú évekig másodhegedűsnek számító Ferrari idén nagy javulást produkált, amely elsősorban a Kanadában bemutatott motornak köszönhető. Az új hajtóegységgel sajtóhírek szerint 38 lóerőt nyertek a maranellóiak, akik a következő Belga Nagydíjra már egy még erősebb csomaggal érkeznek. A hungaroringi első teszten a Ferrarit vezető Antonio Giovinazzi nem hivatalos körrekordot futott, majd drámai fejlődésről számolt be.

„Legutóbb májusban vezettem az autót, míg most július végét írunk, a két időpont között pedig óriási lépést tettünk előre. Ezt nagyon jó látni, és megmutatja, milyen jó munkát végzett a csapat és a pilóták is.”

Miközben az olasz istálló optimistán várhatja az augusztus végi Spa-Francorchamps-i hétvégét, addig a Force India azért küzd, hogy ne szűnjön meg. A csapatnál a bíróság által kijelölt csődbiztos átvette az irányítást azt követően, hogy a pontversenyben 10. Sergio Perez csődeljárást kezdeményezett. Nem csupán fizetését szeretné megkapni, meg akarja menteni az istállót, és ezzel együtt 400 munkahelyet.

Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője szerint öt érdeklődő is lenne, akik átvehetnék a csapat irányítását, ám azt a csődbiztos feladata lesz eldönteni, melyik ígérkezik a legjobb hosszútávú megoldásnak. A legnagyobb kérdés az, hogy az új tulajnak mindent nulláról kell-e kezdenie, vagy továbbra is hozzájut a jogdíjakhoz, ami három év alatt 150 millió dollár körül mozog. Ehhez minden csapat beleegyezése szükséges, ám a német autósújság, az Auto und Sport úgy értesült a Reanult, a McLaren, és a Williams is megvétózta ezt.

A Renault az aláírását azért tartja vissza, hogy nyomást helyezzen a Liberty Médiára. A franciák szeretnék elkerülni, hogy a Mercedes és a Ferrari a B-és C-csapataikkal átvegyék a hatalmat a Forma-1 felett. A Haasnak ugyanakkor sokkal jobban az érdekében állna, hogy a Force India csődbe menjen. Az indiai-brit csapat tiltakozott a leghangosabban a Haas és a Ferrari „házassága” ellen, az amerikaiak azonban gondolkodás nélkül aláírták, amit kellett. A Williams és a McLaren ellenben arra apellál, hogy a Force India megszűnésével nagyobb szeletet hasíthatna magának a pénzosztásakor. Ez esetben viszont a jövő évi rajtrácsra már csak 18 autó állna fel.

A racefans.net internetes szaklap éppen tegnap tette közzé, hogy a Liberty Media milyen arányban osztja szét azt a 800 millió eurót, amely a közvetítési jogdíjakból, a versenyrendezési jogdíjakból, a pályákon látható hirdetésekből és egyéb forrásokból származik.

A még Bernie Ecclestone-nal megkötött, 2020-ig érvényben lévő megállapodás szerint a pénzek elosztása rendkívül kedvező a nagy csapatok számára, hiszen a Ferrari alanyi jogon kap 120 millió eurót, a Mercedesnél ugyanez az összeg 91.5 millió, a Red Bullnál 88 millió, a McLarennél 55 millió, míg a többi csapat 28 millióhoz jut hozzá. Ehhez jön még a tavalyi vb-helyezéshez hozzárendelt pénzdíj, ami a világbajnok Mercedes esetében 81 millió euró, a tizedik Saubernél 11.2 millió.

Az elkövetkezendő szűk egy hónap a pihenés jegyében telik majd, azonban mindössze négy pilóta: Lewis Hamilton és Valtteri Bottas (Mercedes), Max Versteppen (Red Bull) és Sebastian Vettel (Ferrari) rendelkezik érvényes szerződéssel a 2019-es szezonra.

Daniel Ricciardo a hétvégén azt mondta, még augusztusban megegyezik új szerződéséről a Red Bull-lal. „Csak egy kis finomhangolásról van szó itt és ott. Egyébként minden rendben, hamarosan lesz valami hír, ebben biztos vagyok.”

A Ferrari olasz sajtóhírek szerint kétéves szerződést kínált Charles Leclerc-nek, aki erőn felül teljesít a Sauberrel, így a veterán Kimi Raikkönen búcsút inthet a száguldó cirkusznak. A kisebb csapatoknál nagyobb lehet a jövés-menés, ám egyelőre nehéz megjósolni, ki hol köt majd ki.

A 2018-as pénzdíjakFerrari 165.1 millió euró (2. a 2017-es konstruktőr-vb-n)
Mercedes 144.5 millió euró (1.)
Red Bull 124.2 millió euró (3.)
McLaren 69.2 millió euró (9.)
Force India 58.8 millió euró (4.)
Williams 56 millió euró (5.)
Renault 53 millió euró (6.)
Toro Rosso 47.6 millió euró (7.)
Haas 44.8 millió euró (8.)
Sauber 39.1 millió euró (10.)
forrás: racefans.net

Bulgáriában nem esett gól a MOL Vidi FC Bajnokok Ligája-selejtezőjén, így a szerdai, felcsúti mérkőzésen szinte csak győzelemmel juthat tovább a magyar bajnokcsapat.