üzemanyag;benzin;MOL;

- Nem riaszt el a dráguló üzemanyag

Az elmúlt időszak üzemanyagáremelkedései dacára ismét kiugró forgalomemelkedés tapasztalható, különösen a dízel piacán.

Négyszáz forint körüli, literenkénti üzemanyagtarifa ide vagy oda, ismét kiugró mértékben nőtt a hazai üzemanyag-forgalom – számítható ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal minap frissített adatbázisából. Az év első felében a hazai töltőállomásokon 2,5 milliárd liter üzemanyag fogyott, ami 6,8 százalékkal haladja meg a tavalyi év hasonló időszakában mértet. A kiugró növekedési érték a válság utáni kilábalás második hullámának tekinthető. Míg például 2011 első féléve még 11 százalékos visszaesést hozott, 2015-ben már ugyanekkora ugrást mértek. Azóta az emelkedési érték 4 százalék körülire finomodott. A mostani első félév ehhez képest újabb kiugrást mutat.

A statisztikákból az is következik, hogy tovább nő az olló a benzin- és a gázolajforgalom között, mégpedig utóbbi üzemanyagfajta javára. Dízelből az elmúlt négy évhez hasonlóan ismét rekordokat, 1,6 milliárd litert értékesítettek, ami 8,6 százalékos emelkedés. Ez az előző két évhez képest a teljes üzemanyag-piacnál is nagyobb kiugrást mutat. Bár a közel 900 milliós benzinértékesítés is közel 4 százalékos emelkedésnek számít, az ütem lényegében megfelel az elmúlt négy év értékeinek és a forgalom egy évtizede állt már magasabban is.

A fejlemények számos közhiedelmet cáfolnak. 2011-ben a kereslet zuhanásszerű csökkenése kétségkívül egybeesett a hazai, 450 forint körüli tarifarekord időszakával. A 2014-15-ös forgalomemelkedés is az árzuhanás idejére esett, sőt a 2016-17-es igénytompulással egyidejűleg is némileg nőttek a tarifák. Ám az idei év első fél évében folytatódó áremelkedés – a gyakorta elhangzó panaszok ellenére - a jelek szerint a legkevésbé se szegte az autósok tankolási kedvét.

Közgazdászok szerint ugyanis az üzemanyagkereslet viszonylag rugalmatlan. Normál esetben nem tankolunk sokkal többet, ha olcsóbb a termék, vagy kevesebbet, ha drágább. Autózási szokásainkat ugyanis alapvetően az életvitelünk határozza meg. Ha egyáltalán az töltőállomások totemoszlopai bárkit is gyökeres életmódváltásra sarkallnának, ez csak hosszú évek során kivitelezhető. Eszerint az üzemanyagforgalmat kevésbé a kínálat – az árak -, sokkal inkább a kereslet – a jövedelmek – befolyásolják. És a látszat ellenére alapvetően korábban is ez a szabály érvényesült. Így 2011-ben se az amúgy valóban égbe törő olajárak, hanem a válság okozta a keresletcsökkenést. A rákövetkező évek igényhullámai nagyjából szintén lekövetik a jövedelmek, illetve a GDP alakulását. Ennek legékesebb példája ez év első fele.

Még szembetűnőbb az üzemanyagokon belül a dízel iránti élénkülő kereslet. Ez egyrészt a cégek - különösen a fuvarozók és a mezőgazdasági társaságok - egyre vérmesebb fogyasztási kedvére utal. Másrészt a hazai közlekedőket a jelek szerint egyáltalán nem érintették meg a dízelmotorok valós környezetszennyező hatását érintő nemzetközi vizsgálatok. Pedig ennek nyomán az ilyen üzemű járműveket egyes nyugat-európai városok már ki is tiltották. Nálunk ugyanakkor továbbra is kiugró a dízel iránti igénynövekedés, amit az alternatív hajtástípusok népszerűsítése se vet vissza.

Visszaeső Mol-nyereségKörülbelül 27 százalékkal 133 milliárd forintra esett vissza a Mol első félévi, nemzetközi számviteli szabályok szerint számolt nettó nyeresége - számítható ki a tőzsdén is jegyzett olajtársaság tegnap közzétett második jelentéséből. Ugyanakkor az elmúlt évtizedek tükrében ez az érték is kimagasló. A befektetők által kiemelten vizsgált, különféle levonások előtti úgynevezett EBITDA-nyereség forintban 9 százalékkal mérséklődött. Valójában ezért az első negyedév a felelős: a második negyedévek összevetése már emelkedést mutat. Mindez a legkevésbé se szegte a cégvezetés derűlátását. Tekintve, hogy az eredményfajta dollárban számolva 1,3 milliárdos szinten maradt, - tavalyhoz hasonlóan - ismét emelték év elején megfogalmazott idei nyereségvárakozásukat. Eszerint 2,2 milliárd dollár helyett már 2,4 milliárd dolláros EBITDA-t várnak. (Tavaly a 2,3 milliárdra emelt célhoz képest 2,45 milliárdos eredmény sikerült.) A kitermelés nyeresége - elsősorban az olajáremelkedés miatt - nőtt. A feldolgozás-kereskedelemé viszont - magyarázatuk szerint "makrogazdasági hatások miatt - csökkent, amit a petrolkémia se tudott ellensúlyozni. A kiskereskedelemről leválasztott úgynevezett fogyasztói szolgáltatási üzletág "szokás szerint" ismét rekordnyereséget mutatott és a gázszállítás is hozta az elvárt szintet. Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató ennek megfelelően kiállt több lábon álló üzleti modelljük, illetve a szélesebb érdeklődési kört szorgalmazó 2030-as stratégiájuk mellett. A befektetők a bejelentést a BÉT általános, 2 százalékos tegnapi növekedése kétszeresére rúgó, 4 százalékos árfolyamemelkedéssel díjazták.

Magyarország alig került közelebb az EU átlagos fejlettségi szintjéhez 2008 és 2016 között.