Híd;Genova;viadukt;

- Több ezer híd lehet veszélyben Európában

Vélhetően a feszítőkábel hibája miatt omlott össze az autópályahíd, a szerkezet nem bírta el a forgalom súlyát. Hozzájárulhatott a tragédiához, hogy a kivitelezők nem megfelelő anyagokat használtak.

A mentők még kutatnak túlélők után, egy tucatnyi ember sorsáról továbbra sincsen hír. Egyelőre csak feltételezések vannak arról, hogy mi is okozhatta a tragédiát. A Morandi-híd összeomlásának kivizsgálására felállított bizottság egyik tagja, Antonio Brenchich építész mérnök, egyetemi tanár szerint az egyik feszítőkábel elszakadásának hipotézise komoly figyelmet érdemel, mert a videófelvételek és a tanúvallomások egy része is ezt látszanak alátámasztani. Ugyanakkor leszögezte: kizárható az okozati tényezők közül az eső, a túlterhelés, és egy esetleges hangrobbanás. A La Repubblica szerint a híd feszítőkábelei már egy évvel ezelőtt is veszélyes állapotban voltak. Közben a genovai ügyészség zár alá helyeztette a viadukt megmaradt részét, hogy azt is kielemezhessék a szakemberek.

A lap weboldalán lévő videók között látható az a hátborzongató felvétel, amely megmutatja, hogy a híd megmaradt része hogyan „támaszkodik” rá a völgyben lévő házakra. Megszólaltattak egy mérnököt, aki részt vett a híd 1963-ban kezdődő építésében. Saverio Ferrari elmondta, az 1967-es próbaterhelést a korabeli Fiat teherautókkal végezték, de a 70-es évek végétől megjelentek a pótkocsis kamionok, és ezáltal jelentősen nőtt a híd terhelése. Ferrari szerint évtizeden át elhanyagolták a komoly karbantartást. „Gyakran jártam a hídon, és az úttesten különös remegéseket éreztem, éppen ott, ahol az összeillesztések voltak. Amikor figyelmeztettem erre az építő cég tervező irodáját, közölték, hogy nincs rá pénz.”

Közben 17 áldozat családja közölte, nem kér a szombatra tervezett állami temetésből. Egyesek magánügynek tekintik a gyászukat, de vannak, akik azért döntöttek így, mert szerintük szeretteik az állami szervek alkalmatlansága, nemtörődömsége miatt haltak meg. Pisában pénteken abban a templomban tartották egy fiatal pár gyászszertartását, ahol jövő májusra esküvőjüket tervezték.

A sors kegyetlen játéka, hogy ezen a hét végén kezdődik az olasz első osztályú labdarúgó bajnokság. Szó volt arról, hogy elhalasszák a Serie A első fordulóját, végül csak a genovai csapatok, a Sampdoria és a Genoa meccseit játsszák későbbi időpontban. A show-nak mennie kell tovább…

Gyászolók a genovai vásártéri ravatalozóban
Maffiózók lopták ki az anyagot a genovai hídból – állítja egy oxfordi kutatóTobias Jones szerint - aki bűnszervezetek és az olasz állami közbeszerzések kapcsolatát kutatja - az állami tisztviselők évtizedek óta összejátszottak a Cosa Nostra nevű olasz bűnszervezettel, amely ellopta az építkezésekre szánt pénzt, és az anyagokon is spórolt - írja a Blikk. Az olasz maffiát okolja a több tucatnyi halálos áldozatot követelő katasztrófáért. Az építkezéseken felhígított betont használtak, amely az előírtnál rosszabb minőségű meszet, cementet és kevesebb homokot tartalmazott. Egy 2009-es felmérés szerint több száz állami épületet minősítettek omlásveszélyesnek hamis cement miatt. A kutató azt állítja, a korrupció is közrejátszott a híd összeomlásában, szerinte az építkezések műszaki ellenőreit rendszeresen lefizetik. Olaszországban nem a genovai katasztrófa volt az első ilyen eset. Az elmúlt öt évben 9 hasonló szerencsétlenség történt az országban, ebből négy halálos áldozatokkal járt.  
Európa-szerte omladozik a közúti infrastruktúraA genovai hídomlás után több európai országban is vészharangokat kongatnak a közúti infrastruktúra állapota miatt. Elisabeth Borne francia közlekedési miniszter szerint az ország közúti hálózata "kritikus" állapotban van". Az ország 12 ezer közúti hídjának harmada szorul felújításra, köztük 841 olyan híd, amit közvetlen veszélyforrásnak tartanak, és melyeket talán le is zárhatnak. Olaszországban 300 hidat fenyeget összeomlás, köztük a szicíliai Agrigento közelében egy olyat, amit ugyanaz a Ricardo Morandi tervezett, aki a Genovában összeomlott hidat is. A szicíliai hatóságok a pilléreinél észlelt szerkezeti károk miatt azt a hidat már lezárták a forgalom elől. Németországban a Szövetségi Autópályakutató Intézet szerint az ország közúti hídjainak 12,4 százaléka "rossz állapotban", jóban pedig csupán 12,5 százalék van. A hidak többsége az 1960-70-es években épült, és nem a jelenlegi terhelésre tervezték. 

Három hónap elteltével újra megbeszélést tart szombaton Angela Merkel és Vlagyimir Putyin, ezúttal a német kormány Berlin melletti vendégházában. Van mit megbeszélniük, és lehet, hogy elmozdulnak a holtpontról.