magyar;kutatás;élelmiszer;árak;

Az ár a fontos, nem a származás

A magyar élelmiszerek ízletesek, régre nyúló hagyománnyal bírnak, jó minőségűek, eredetük megbízható: ezekkel az állításokkal a magyar fogyasztók szinte kivétel nélkül egyetértenek, mégis csupán alig harmaduk keresi tudatosan a hazai termékeket az üzletek polcain. 

Ez derült ki a Médiaunió Alapítvány és az Ipsos 1000 fő személyes megkeresésével készült vásárlói kutatásából. A válaszok alapján mindez összefügghet a termékek árával, a hazai élelmiszereket ugyanis a magasabb státuszú fogyasztók nagyobb arányban vásárolják.

Az ár amúgy is döntő szempont a magyarok számára: háromnegyedük elsősorban ez alapján vásárol. A hátrányosabb helyzetű kelet-magyarországi községekben élők körében még magasabb az arány: 80 százalékuk számára a termék ára a legfontosabb szempont a vásárláskor. A budapesti fogyasztók ugyanakkor „csupán” 60 százalékban vizsgálják meg elsőként az árcédulákat.

A minőség így csak a második legfontosabb vásárlási tényezőként szerepel: ez a megkérdezettek felének fontos, különösen a 30-49 éves korosztály számára: körükben 57 százalék az arány. A legfeljebb 8 általános iskolai osztályt végzetteknek viszont mindössze a 36 százalékát befolyásolja a minőség.

A kutatásból kiderült az is: a válaszadók csupán ötöde nézi meg a termékek származási helyét, de – ennek némiképp ellentmondva - a vásárlók közel egyharmada kifejezetten törekszik a magyar termékek vásárlására. Majdnem ugyanennyien viszont egyáltalán nem tartják fontosnak a hazait. Az is kiderült, hogy a többség két hasonló termék közül a magyart részesíti előnyben, amennyiben tisztában van az élelmiszer eredetével.

Ezzel együtt a vásárlók 86 százaléka állítja: magyar zöldséget és gyümölcsöt vásárol, 76, illetve 73 százalékuk pedig a hús és felvágottak, valamint a tojás és tejtermékek vonatkozásában is ezt mondja. A szárazáruknál – mint a cukor, a liszt, a tészta – már csupán a vásárlók 40 százaléka teszi le a voksát a magyar termékek mellett, az üdítő, az ásványvíz, a fűszerek, a margarin, az olaj, a lekvár és a méz vásárlásakor pedig csupán a magyarok harmada keresi a Magyarországról származókat.  

A kifejezetten pozitív megítélés ellenére kevesen választanak tehát tudatosan magyar élelmiszert – a Médiaunió éppen ezért állította idei kampányának középpontjába a hazai termékek felismeréséről és a választás fontosságáról szóló tájékoztatást. Közleményükben úgy fogalmaznak: a hazai élelmiszer finomabb, ízletesebb, ellenőrzött, jó minőségű, és az ára is megfizethető. De az sem mellékes, hogy a termék frissebb, mert kevesebbet utazik, míg a polcokra ér, és a szállításakor még a környezetterhelés is kisebb.