Vodafone;adategyeztetés;

2018-08-27 18:14:51

40 milliós bírság és mehet újabb adategyeztetésre több százezer ember

A Vodafone szerint minden rendben, ám a hírközlési hatóság szerint dehogy: így 40 millióra bünteti a társaságot, és tömegeket zavar el újra az ügyfélszolgálatokra.

Új adategyeztetésre számíthat több százezer Vodafone-os, feltöltőkártyás ügyfél, mert a társaság az ügyfelek friss adatközlése helyett saját nyilvántartásából kiindulva egyeztetett. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) emiatt 40 millió forintra bírságolta a szolgáltatót, és kötelezte, hogy a megfelelő módon pótolja az elmaradt adategyeztetéseket. A többi mobilszolgáltató többségében betartotta az adategyeztetéssel kapcsolatos jogszabályi előírásokat - írta közleményében az MNHH.

A hírközlési hatóság azt vizsgálta, hogy a szolgáltatók hogyan teljesítették 2017-ben a feltöltőkártyás ügyfelekre vonatkozó, törvényben előírt adategyeztetési feladataikat. Az átfogó vizsgálat megállapította, hogy az érintett előfizetői kör mintegy egyharmadánál a Vodafone Zrt. nem a törvényi előírásoknak megfelelően végezte el az adategyeztetést, és a SIM-kártyákat is csak egy héttel a határidő után kapcsolta le. A Vodafone fellebbezett a hatóság júniusi döntése ellen, amelyet azonban a másodfokú hatóság – néhány, az ügy érdemét nem érintő módosítással – augusztus 24-én helybenhagyott.

A hatóság szerint a Vodafone jogsértése abban áll, hogy az első adategyeztetés során több százezer előfizető esetében a már korábban, csupán a szerződéskötéskor megadott adatokat egyeztette újra a központi nyilvántartás adataival, így minden harmadik előfizetője ügyében helytelenül intézkedett. A szolgáltató eljárása ugyanis nem elégítette ki azt a törvényben előírt célt, hogy egyértelműen azonosítani lehessen az adott SIM-kártyához tartozó előfizetőt. Így sérült a közérdek, a jogalkotói cél, az államnak a visszaélések megakadályozásához fűződő nemzetbiztonsági érdeke - írta a hatóság. A szolgáltató eltérő jogértelmezésre hivatkozott, de erről az álláspontról a hatóság – most már jogerőre is emelkedett – határozatában megállapította, hogy nem felel meg a vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek. Emellett a nem egyeztetett kártyák lekapcsolását a törvényi határidőhöz és a versenytársakhoz képest is jelentős, többnapos késéssel fejezte be, meg sem kísérelve a törvény által szabott július 1-jei végrehajtást.

A Vodafone jogsértései az előfizetők széles körű érintettsége miatt súlyosnak minősülnek, ezen felül a szolgáltató közvetlenül sértette a jogalkotói célokat, és akadályozta azok teljesülését. A szolgáltató által választott jogsértő adategyeztetési mód – a versenytársaival szemben – lényegesen kedvezőbb helyzetet eredményezett, mivel jelentősen csökkentette számára a törvény végrehajtásából származó adminisztratív feladatokat is. A hatóság megállapította, hogy a másik két szolgáltató valamennyi egyéb teendőjét az adategyeztetés megfelelő végrehajtásának rendelte alá, jelentős humán és anyagi erőforrást vonva be. 

A bírság mértékének meghatározásakor az NMHH a fokozatosság és arányosság elve mentén mérlegelte a jogsértés súlyát, jelentőségét, időtartamát, az elért vagyoni előnyt, a piacra gyakorolt hatást, az okozott érdeksérelmeket és a bírságösszeg visszatartó erejét - indokolta a 40 milliós bírság kiszabását a hírközlési hatóság.   Népszava