Az autóipar még venne fel embert, ha lenne kit

Publikálás dátuma
2018.09.12. 08:30
A Mercedes kecskeméti gyárában. FOTÓ: Tóth Gergő
A közép-magyarországi cégek negyede növelné dolgozói létszámát a következő negyedévben. Kérdés, találnak-e majd munkást?
Csaknem minden ötödik hazai vállalkozás növelné dolgozói létszámát, a felvételi szándék a gyártás, termelés ágazatban, valamint az építőiparban a legmagasabb – derül ki a ManpowerGroup 750 munkaadó megkérdezésén alapuló, a következő negyedévre vonatkozó előrejelzéséből. A kereskedelem szektorban a munkáltatók 17 százaléka bővítene, az elektromos áram, gáz- és vízszolgáltatás, illetve a pénzügyi területen 14 százalékuk tervez felvételt. Némiképp meglepő módon visszafogottabb a felvételi kedv viszont a vendéglátás szektorban: 3 éve nem volt ilyen gyenge. Ennek egyik oka lehet a nyári üdülési- és fesztiválszezon vége (bár a 3 év viszonylatában ez nem ad teljes magyarázatot). Cégméret szerint szintén különbség van a munkaerőfelvételi szándékban: a nagyvállalatok harmada, a közepes cégek negyede, a kisvállalatok tizede bővítene létszámot az év utolsó három hónapjában. Regionális összehasonlításban mind a nyolc régióban létszámbővítést terveznek a cégek, a legerősebb felvételi szándék Közép-Magyarországon és a Közép-Dunántúlon mutatkozik: itt 23, illetve 22 százalékos a mutató. Legkevésbé az Észak-Alföldön és a Dél-Alföldön számíthatnak munkaerőfelvételre a dolgozni vágyók. A közép-magyarországi térség foglalkoztatási kilátásainak növekedése egy autóipari vállalat 46 milliárd forintos beruházásával magyarázható, amely több mint 700 új munkahelyet teremthet a régióban – mutatott rá közleményében Vég Ottó. A ManpowerGroup magyarországi ügyvezetője az északalföldi régió tekintetében is úgy véli, hogy – bár a következő negyedévben még csökken a felvételi szándék - 2019 első felében a térségben jelenleg folyó gépjárműipari beruházások itt is jelentős bővítési szándékot hoznak majd.       Kérdés, találnak-e majd ezek a cégek hadra fogható munkaerőt, és még kérdésesebb, meg tudják-e őket tartani hosszútávon? Mint arról beszámoltunk: szakszervezeti tapasztalatok szerint a nehéz-, gép- és autóipari területeken működő cégeknél - az alacsony és kiszámíthatatlan bérek, valamint a rossz munkakörülmények és az extrém terhelés miatt - akár a 40 százalékot is eléri a fluktuáció. 
Szerző

324,56 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.09.12. 08:15
Illusztráció
Fotó: Népszava
Alig változott a forint árfolyama szerdára virradóra a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
Az eurót a kedd esti 324,46 forint után 324,56 forinton jegyezték szerda reggel nyolc órakor.
A dollár és a svájci frank árfolyama az előző esti 280,12 és 287,69 forinttal szinte megegyező jegyzésen állt szerda reggel is.
Szerző

Drágul a fuvarozás, tehát minden más is drágább lesz

Publikálás dátuma
2018.09.12. 08:00

Fotó: H. Szabó Sándor
Azonnali és jelentős díjemelést jelentettek be fuvarozócégek. A kereskedelemben már számolnak, mennyivel növeli ez az árakat.
Azonnali 15-20 százalékos díjemelést tartanak szükségesnek a közúti fuvarozókat tömörítő szakmai, érdekvédelmi szervezetek a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE).  Ez érinti a nemzetközi és a belföldi fuvarozást egyaránt – jelentette be Szabó György, a magyar nehézgépjármű-kapacitás negyedét képviselő MKFE elnöke. A díjemelés különböző mértékben ugyan, de a hazai fogyasztói és szolgáltatási árakat is növelni fogja. Az inflációra gyakorolt hatását ma még nehéz megjósolni, de egy alapszolgáltatás drágulása biztosan lendületet ad a pénzromlás ütemének.  Az emelést a fuvarozók egyebek mellett az üzemanyagok jelentős emelésével indokolták, hiszen idén már a 80 dollárt is elérte egy hordó kőolaj ára, ami az előző időszakhoz képest kétszeres drágulást jelent. Ugyancsak növelték a fuvarozók költségeit a sofőrhiány miatti béremelések is. Jelenleg egy nemzetközi fuvarozásban dolgozó kamionpilóta nettó jövedelme eléri a havi 400 ezer forintot. Ám még ez is kevés a külföldön munkát vállaló sofőrök hazacsábítására, illetve az elvándorlás megállítására. Ehhez további legalább 20 százalékos jövedelemnövelésre lenne szükség. Mindehhez járul még a fuvareszközök amortizációjának jelentős, a 20 százalékot jóval meghaladó emelkedése. Míg néhány éve még egy újonnan 70-80 ezer eurós kamiont 4-5 évesen 60 ezer euróért lehetett eladni főleg harmadik országba, ma már 40 ezerért sem igen akad rá vevő a volt Szovjetunió utódállamaiban, illetve az arab világban, a korábbi fő felvevő piacokon.  A fuvarozók kifogásolták azt is, hogy a kötelező biztosítások az elmúlt 3 évben, 300 százalékkal emelkedtek. Míg korábban egy kamion éves kötelező gépjármű-felelősség biztosítása (kgfb) 450-500 ezer forintba került, erre az évre már az 1 millió forintot is meghaladhatja. A fuvarozók azt javasolják a kormánynak, hogy adjanak lehetőséget az év végi biztosítási évfordulóra, mert főleg a kisvállalkozások számára megoldhatatlan feladat lehet ha év közben akár több százezer forinttal is növekszik a kgfb díja, amire rengeteg példa volt az elmúlt időszakban. Az érintettek szeretnék azt is elérni, hogy a flottakedvezményt ne 5, hanem már 3 haszonjármű üzemeltetésétől igénybe lehessen venni, mert a több mint 12 ezer fuvarozó 95 százaléka olyan kis és közepes vállalkozás, amely 1-5 járművel dolgozik. A kormány úgy jelentette be az útdíjak 2019. januárjától érvényes 5,8 százalékos emelését, hogy előtte nem egyeztetett a szakmai, érdek-képviseleti szervezetekkel. A fuvarozók szerint azokon a szakaszokon, ahol a felújítások miatt nem kapják meg az útdíj ellenértékének megfelelő szolgáltatást, órákat kell várakozni, kerülni kell, ott csökkentsék, vagy ne szedjék be a díjat. A közúti fuvarozók többsége 2-3 százalékos profittal dolgozik, miközben ágazati szereplők szerint legalább 10 százalékra lenne szükség a nemzetközi és a belföldi fuvarozó vállalkozóknak ahhoz, hogy fölkészüljenek az elektromos haszonjárművek elterjedésére. Lajkó Ferenc, a legnagyobb hazai fuvarcég, a Waberer's vezérigazgatója a Népszavának elmondta, a 10 tonna alatti teherautók, valamint a teherszállító furgonok esetében már 5 éven belül megtörténhet az áttörés. Ez főleg a belföldi, illetve a városon belüli szállításokat végző vállalkozásokat érintheti. Hosszabb távon azonban a 40 tonnás kamionok között is az elektromos hajtás előretörésére lehet számítani. Korábban az üzemanyagárak csökkenése miatt nem kellett díjat emelni, mert ez fedezte a költségemelkedést, de az dízelolaj már tavaly óta emelkedik. A cég eddig 7-10 százalékot emelt már az árain, a kisebb cégeket is a költségek áthárítására biztatta, mivel szerinte az végrehajtható. A nemzetközi fuvarigények keresleti oldala olyan mértékben megnövekedett, hogy lehetővé teszi a díjemelések elfogadtatását – jegyezte meg   Füle László, a nagyjából 3700 tagvállalkozást tömörítő NiT Hungary elnöke. A költségek növekedése és a jelenlegi díjak miatt az elmúlt évben majd' ezer, elsősorban kisvállalkozó tette végleg a fiókba a slusszkulcsot. A sütőiparban a szállítás a teljes termelési költség 15-18 százaléka. A legtöbb cég saját teherautóval, furgonnal viszi ki a termékeit a kereskedőknek, de a költségek növekedése ugyan úgy sújtja őket is, mint a fuvarozókat. Ezért a sütőipari cégek is rákényszerülnek egy 15-20 százalékos fuvardíj emelésre, ami a teljes önköltséget 3-4 százalékkal emeli. Ehhez jön idén egy két lépcsős, esetenként 5-6 százalékos lisztár drágulás, amit a jövő év első félévében újabb, hasonló mértékű áremelkedés követhet – említette a Népszavának egy sütőipari szakember.    A kereskedelmi láncok többsége saját flottával rendelkezik, és ez a gyártók nagy részére is igaz. Természetesen külső fuvarozó cégeket is igénybe vesznek, cégenként eltérő arányban. Az élelmiszerárak most is tapasztalható emelkedésének egyik oka a bérek és a fuvarköltségek növekedése.    Az elmúlt időszakban a logisztikai dolgozók bére jelentősen megemelkedett. Több olyan élelmiszerkereskedelmi lánc van, ahol az online kiszállító, illetve a saját flottasofőrök átlagosan bruttó 350-400 ezer forintos bérért dolgoznak. A fuvarköltségekben eddig is volt emelkedés, de nemcsak a fuvarozó cégeknél, hanem a beszállítóknál is, akik saját eszközzel szállítják a termékeket a kereskedelmi láncoknak, de az más kérdés, hogy a beszerzési árban mennyit tudnak érvényesíteni - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Arra még nehéz válaszolni, hogy a fogyasztói árakban milyen növekedést hoz a fuvardíj emelés, de az biztos, hogy valamennyivel feljebb tornázza majd az árakat - tette hozzá.                     
Szerző