munkaerőpiac;autóipari beruházás;

2018-09-12 08:30:00

Az autóipar még venne fel embert, ha lenne kit

A közép-magyarországi cégek negyede növelné dolgozói létszámát a következő negyedévben. Kérdés, találnak-e majd munkást?

Csaknem minden ötödik hazai vállalkozás növelné dolgozói létszámát, a felvételi szándék a gyártás, termelés ágazatban, valamint az építőiparban a legmagasabb – derül ki a ManpowerGroup 750 munkaadó megkérdezésén alapuló, a következő negyedévre vonatkozó előrejelzéséből. A kereskedelem szektorban a munkáltatók 17 százaléka bővítene, az elektromos áram, gáz- és vízszolgáltatás, illetve a pénzügyi területen 14 százalékuk tervez felvételt. Némiképp meglepő módon visszafogottabb a felvételi kedv viszont a vendéglátás szektorban: 3 éve nem volt ilyen gyenge. Ennek egyik oka lehet a nyári üdülési- és fesztiválszezon vége (bár a 3 év viszonylatában ez nem ad teljes magyarázatot).

Cégméret szerint szintén különbség van a munkaerőfelvételi szándékban: a nagyvállalatok harmada, a közepes cégek negyede, a kisvállalatok tizede bővítene létszámot az év utolsó három hónapjában.

Regionális összehasonlításban mind a nyolc régióban létszámbővítést terveznek a cégek, a legerősebb felvételi szándék Közép-Magyarországon és a Közép-Dunántúlon mutatkozik: itt 23, illetve 22 százalékos a mutató. Legkevésbé az Észak-Alföldön és a Dél-Alföldön számíthatnak munkaerőfelvételre a dolgozni vágyók.

A közép-magyarországi térség foglalkoztatási kilátásainak növekedése egy autóipari vállalat 46 milliárd forintos beruházásával magyarázható, amely több mint 700 új munkahelyet teremthet a régióban – mutatott rá közleményében Vég Ottó. A ManpowerGroup magyarországi ügyvezetője az északalföldi régió tekintetében is úgy véli, hogy – bár a következő negyedévben még csökken a felvételi szándék - 2019 első felében a térségben jelenleg folyó gépjárműipari beruházások itt is jelentős bővítési szándékot hoznak majd.      

Kérdés, találnak-e majd ezek a cégek hadra fogható munkaerőt, és még kérdésesebb, meg tudják-e őket tartani hosszútávon? Mint arról beszámoltunk: szakszervezeti tapasztalatok szerint a nehéz-, gép- és autóipari területeken működő cégeknél - az alacsony és kiszámíthatatlan bérek, valamint a rossz munkakörülmények és az extrém terhelés miatt - akár a 40 százalékot is eléri a fluktuáció.