Ha a gócot kezeljük, a tünetek meggyógyulhatnak

Publikálás dátuma
2018.09.13. 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels
Gyakori fejfájás, folyamatos fáradtságérzet, levertség, visszatérő hőemelkedés - láz- vagy fájdalomcsillapító, több víz vagy pihenés, de előfordulhat, hogy a panaszok nem múlnak el, állandósulnak vagy időről időre visszatérnek. Lehet, hogy góc okozza a tüneteket.
„Gócbetegség során a test távolabbi pontján fellépő fertőzés vagy gyulladás miatt egy szerv vagy szervrendszer megbetegszik. Leggyakrabban a felső légutak vagy a fogak okozzák, de bárhol előfordulhat a szervezetben”

- mondta dr. Tóth-Domán Judit.

A gócban elszaporodó baktériumok a véráramba jutva megbetegíthetik a szervezet legyengült területeit. Így előfordulhat, hogy a tartósan fennálló hőemelkedés, ízületi fájdalmak vagy foltos hajhullás hátterében egy letört fog, egy beteg garatmandula vagy a szem gyulladása áll. Tartós panaszok esetén tehát nem elegendő a tünetek kezelése, a teljes gyógyuláshoz fel kell tárni a problémát okozó gócot – hangsúlyozta a Budai Egészségközpont szakorvosa.
A góc a legtöbb esetben tünetmentes, tehát nem fájdalmas vagy érzékeny. Felderítésére éppen emiatt célzott képalkotó eljárások (röntgen, ultrahang) szükségesek, amelyeket laborvizsgálatokkal lehet kiegészíteni. Leggyakrabban a fogakban, a mandulákban, az arcüregekben, a középfülben, a petefészekben, a prosztatában fordulnak elő gócok.

A gócbetegség leggyakoribb tünetei:

  • Ízületi fájdalmak
  • Krónikus vese-, vastagbél-gyulladás
  • Foltos hajhullás
  • Ekcéma, kiütések
  • Fáradékonyság, levertség, feszültségérzet
  • Hőemelkedés
  • Vérszegénység
  • A szem különböző rétegeinek gyulladása
  • Alvászavar
A rendszeres fogászati, szemészeti, nőknél a nőgyógyászati, illetve férfiak esetén bizonyos kor felett az évenkénti urológiai szűréssel időben felfedezhető és kezelhető az alapprobléma, így megelőzhető például a hajhullás vagy szem gyulladása. 
"Ha góc gyanúja merül fel, ne halogassuk a kivizsgálást. Ha már tudjuk, hol található a kiváltó ok, célzott kezeléssel megszüntethető a gyulladás, és ezzel a tüneteink is enyhülnek, megszűnnek”

– mondta dr. Tóth-Domán Judit.

Szerző
Témák
góc

Szokatlan feszültséget okozhat a közelgő napkitörés

Publikálás dátuma
2018.09.12. 16:43
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels
Napkitörés tart a Föld felé. Mivel azonban a bolygónk távol van a központi csillagtól, a természeti jelenség feszültségen, fáradékonyságon, alvászavarokon, fejfájáson kívül mást nem okoz.
Napkitöréskor óriási sebességgel akár egész földnyi anyag is kidobódhat a Napból. Ha ez „lövedék” közvetlenül elérné a Föld felszínét, az végzetes lenne az élővilágra - olvasható Pintér Ferenc meteogyógyász Facebook-bejegyzésében. 
Szerencsére bolygónk elég távol van a központi csillagtól, így az anyagsűrűség már erősen lecsökken, és a Föld mágnese mezeje és légköre megvéd a protonok bombázásától.

Ha ez a mágneses védőpajzs megszűnne, nagy veszélybe kerülnénk. Így azonban az ilyen, óriási energiájú folyamatok idején "csak" szokatlan feszültséget, fáradékonyságot, alvászavarokat, az érzékenyebbek migrént is érezhetnek.
Szerző

Máris fárasztó az ősz – Turbósítsunk természetesen!

Publikálás dátuma
2018.09.12. 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels
A tanévkezdés megviseli a gyerekek immunrendszerét. A támogatása, megerősítése azért is fontos, hogy minél kevesebbet legyenek betegek, ehhez a dietetikus a természetes vitaminforrásokat ajánlja.
A fertőzéseket teljesen ugyan nem lehet megelőzni, sőt azt is szokták mondani, hogy gyerekkorban az immunrendszer fejlődéséhez szükségesek is, de jobb, ha iskoláskorban már ellenállóak a gyerekek. 

Legyen kétfrontos a támadás!

A vastagbél az emberi immunrendszer legbefolyásosabb szerve, ezért ennek egészséges működésére is oda kell figyelni. Ehhez például elegendő mennyiségű rostot kell fogyasztani, például ha len-, szezám- és napraforgómagot és akár mandulát ledarálunk, a ragacsos port pedig szendvicsre szórjuk, még a válogatós gyerekek is megeszik. 

Inkább természetes vitamint

A dietetikus azt ajánlja, első körben ne vitaminkészítményekhez nyúljunk, mert a kémiai előállítás következtében nem tudnak annyira hasznosulni, mint a természetes formájúak. A felszívódásuk szempontjából nagyon fontos az is, hogy milyen környezetben jutnak be a szervezetbe, mert egymás hatását tudják erősíteni, illetve az élelmiszerekben lévő bizonyos fehérjék, zsírsavak, szénhidrátok is segítik a hasznosulásukat. A vitaminkészítményeket inkább csak akkor alkalmazzuk, ha a gyerek nem hajlandó például semmilyen „egészséges” ételt enni – mondta a Népszavának Barcza Zsuzsanna
A leghasznosabb élelmiszerek ősszel a színes zöldségek és gyümölcsök, amelyek számos flavonoidot, antioxidáns természetű anyagot tartalmaznak. Ezek bizonyos vitaminok előanyagai, vírus- és baktériumellenes hatással is rendelkeznek, vagy kimondottan stimulálják is az immunrendszert. 
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels
Az egyik legmagasabb antioxidáns tartalmú zöldségféle a cékla. Ha a gyerek hajlandó megenni, érdemes nyersen is fogyasztani, például lereszelve és citromlével, mézzel és köménymaggal vagy szerecsendióval ízesítve, remek, pikáns pürét keverhetünk. Sütve-főzve húsok körete is lehet. Bár hőkezelés hatására a C-vitamin tartalma elillan, antioxidánsként továbbra is jó szolgálatot tesz, ráadásul a bélrendszert támogató hatása úgy a legerősebb, ugyanis a benne lévő pektin nevű, folyékony rost hőkezelés hatására aktivizálódik és a komoly gyulladáscsökkentő hatása mellett a salakanyagok távozását is természetes módon segíti.
A kék- vagy vörös szőlő is gazdag antioxidánsokban, a felnőttek ezt, időnként és mértékkel, jó minőségű vörösborral is helyettesíthetik. Hasznos színes étel még a vörös káposzta is, aminek egyrészt a rostanyagai segítik a bél- és az immunrendszert, másrészt a benne található C-vitamin és flavonoid-tartalom miatt ajánlott a fogyasztása. A savanyú káposzta és a leve is áldásos hatású, az erjedési folyamatok következtében olyan anyagokat tartalmaz, amelyeket a vastagbélben élő baktériumok jól tudnak használni. 
Az ősszel termő csipkebogyó nagyon magas C-vitamin és antioxidáns-tartalommal rendelkezik, de ha leforrázva teát készítünk belőle, az előbbit teljesen elveszti. Érdemes ezért inkább ledarálni és hideg vagy langyos vízben áztatva készíteni a teát, vagy alacsony hőkezeléssel gyártott lekvárt vásárolni. Ebből egy kiskanálnyi fedezi a gyerekek napi C-vitamin szükségletét. 
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels
Divatos és szintén magas C-vitamin tartalmú bogyós növény a homoktövis, amelyet a csipkebogyóhoz hasonlóan érdemes felhasználni, de kereshetünk százszázalékos koncentrátumból álló szörpöt is. Mézzel édesített változatot is választhatunk, mert annak vírus-, illetve baktériumölő hatása is hasznos. Ízesítésre használhatunk gyömbért is, ami szintén számos jótékony hatással rendelkezik. A gyerekek kihűlt teájába reszelhetünk vagy dobhatunk egy kis darabot. Az közismert, hogy a citrom és a grapefruit gazdag C-vitaminban, a belőlük készült, százszázalékos tisztaságú illóolaj pár cseppje is jó ízesítője lehet a langyos teának.
A cukor nélkül készült aszalt gyümölcs, például sárgabarack, szilva is magas antioxidáns tartalmú, ezért önmagában vagy langyos vízbe áztatva a levével együtt is fogyasztható.
A sütőtök és a sárgarépa is hasznos, mert karotinoidokat tartalmaznak, készíthetünk belőlük pürét is, amivel például narancssárga galuskát is készíthetünk. Magas a pektintartalmuk is, ezért fontos, hogy sütve vagy főzve együk.
Szerző