Máris fárasztó az ősz – Turbósítsunk természetesen!

Publikálás dátuma
2018.09.12 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels/
A tanévkezdés megviseli a gyerekek immunrendszerét. A támogatása, megerősítése azért is fontos, hogy minél kevesebbet legyenek betegek, ehhez a dietetikus a természetes vitaminforrásokat ajánlja.
A fertőzéseket teljesen ugyan nem lehet megelőzni, sőt azt is szokták mondani, hogy gyerekkorban az immunrendszer fejlődéséhez szükségesek is, de jobb, ha iskoláskorban már ellenállóak a gyerekek. 

Legyen kétfrontos a támadás!

A vastagbél az emberi immunrendszer legbefolyásosabb szerve, ezért ennek egészséges működésére is oda kell figyelni. Ehhez például elegendő mennyiségű rostot kell fogyasztani, például ha len-, szezám- és napraforgómagot és akár mandulát ledarálunk, a ragacsos port pedig szendvicsre szórjuk, még a válogatós gyerekek is megeszik. 

Inkább természetes vitamint

A dietetikus azt ajánlja, első körben ne vitaminkészítményekhez nyúljunk, mert a kémiai előállítás következtében nem tudnak annyira hasznosulni, mint a természetes formájúak. A felszívódásuk szempontjából nagyon fontos az is, hogy milyen környezetben jutnak be a szervezetbe, mert egymás hatását tudják erősíteni, illetve az élelmiszerekben lévő bizonyos fehérjék, zsírsavak, szénhidrátok is segítik a hasznosulásukat. A vitaminkészítményeket inkább csak akkor alkalmazzuk, ha a gyerek nem hajlandó például semmilyen „egészséges” ételt enni – mondta a Népszavának Barcza Zsuzsanna
A leghasznosabb élelmiszerek ősszel a színes zöldségek és gyümölcsök, amelyek számos flavonoidot, antioxidáns természetű anyagot tartalmaznak. Ezek bizonyos vitaminok előanyagai, vírus- és baktériumellenes hatással is rendelkeznek, vagy kimondottan stimulálják is az immunrendszert. 
Az egyik legmagasabb antioxidáns tartalmú zöldségféle a cékla. Ha a gyerek hajlandó megenni, érdemes nyersen is fogyasztani, például lereszelve és citromlével, mézzel és köménymaggal vagy szerecsendióval ízesítve, remek, pikáns pürét keverhetünk. Sütve-főzve húsok körete is lehet. Bár hőkezelés hatására a C-vitamin tartalma elillan, antioxidánsként továbbra is jó szolgálatot tesz, ráadásul a bélrendszert támogató hatása úgy a legerősebb, ugyanis a benne lévő pektin nevű, folyékony rost hőkezelés hatására aktivizálódik és a komoly gyulladáscsökkentő hatása mellett a salakanyagok távozását is természetes módon segíti.
A kék- vagy vörös szőlő is gazdag antioxidánsokban, a felnőttek ezt, időnként és mértékkel, jó minőségű vörösborral is helyettesíthetik. Hasznos színes étel még a vörös káposzta is, aminek egyrészt a rostanyagai segítik a bél- és az immunrendszert, másrészt a benne található C-vitamin és flavonoid-tartalom miatt ajánlott a fogyasztása. A savanyú káposzta és a leve is áldásos hatású, az erjedési folyamatok következtében olyan anyagokat tartalmaz, amelyeket a vastagbélben élő baktériumok jól tudnak használni. 
Az ősszel termő csipkebogyó nagyon magas C-vitamin és antioxidáns-tartalommal rendelkezik, de ha leforrázva teát készítünk belőle, az előbbit teljesen elveszti. Érdemes ezért inkább ledarálni és hideg vagy langyos vízben áztatva készíteni a teát, vagy alacsony hőkezeléssel gyártott lekvárt vásárolni. Ebből egy kiskanálnyi fedezi a gyerekek napi C-vitamin szükségletét. 
Divatos és szintén magas C-vitamin tartalmú bogyós növény a homoktövis, amelyet a csipkebogyóhoz hasonlóan érdemes felhasználni, de kereshetünk százszázalékos koncentrátumból álló szörpöt is. Mézzel édesített változatot is választhatunk, mert annak vírus-, illetve baktériumölő hatása is hasznos. Ízesítésre használhatunk gyömbért is, ami szintén számos jótékony hatással rendelkezik. A gyerekek kihűlt teájába reszelhetünk vagy dobhatunk egy kis darabot. Az közismert, hogy a citrom és a grapefruit gazdag C-vitaminban, a belőlük készült, százszázalékos tisztaságú illóolaj pár cseppje is jó ízesítője lehet a langyos teának.
A cukor nélkül készült aszalt gyümölcs, például sárgabarack, szilva is magas antioxidáns tartalmú, ezért önmagában vagy langyos vízbe áztatva a levével együtt is fogyasztható.
A sütőtök és a sárgarépa is hasznos, mert karotinoidokat tartalmaznak, készíthetünk belőlük pürét is, amivel például narancssárga galuskát is készíthetünk. Magas a pektintartalmuk is, ezért fontos, hogy sütve vagy főzve együk.
2018.09.12 14:14
Frissítve: 2018.09.12 14:14

A napi feszültségek kezelésében is segít a magnézium

Publikálás dátuma
2018.11.16 14:14
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
A szervezet működéséhez elengedhetetlenül szükséges ásványi anyagból sokan nem fogyasztanak eleget. A gyakori vádligörcsök, a stresszhelyzetekre adott fokozott, ideges reakció, a hangulatingadozások, illetve a csokoládé utáni állandó sóvárgás is arra utal: hiányzik a magnézium.
A magnézium életfontosságú ásványi anyag, testünk minden sejtjében megtalálható és fontos szerepet játszik az anyagcsere minden folyamatában. Nélkülözhetetlen számos életfontosságú enzim működéséhez, az izom összehúzódáshoz, az idegi működéshez. A stresszre a szervezet fokozott magnézium felhasználással reagál, a mindennapos feszültségek leküzdéséhez szükség van rá. Ebből következően a magnéziumhiány nagyjából általánosnak mondható hazánkban, pedig még a fogyást is segíti. Megelőzi a cukorbetegséget, támogatja az inzulin munkáját, az egészséges vércukorszint fenntartását. Segít székrekedés esetén, a gyomorsav megkötésében és az asztma tüneteinek csökkentésében is. Több vizsgálat szerint is képes csökkenteni a magas vérnyomást, fenntartja a szív egészségét, segíthet az infarktus és a szívritmuszavarok megelőzésében. Szabályozza a kálciumfelvételt, megfelelő mennyisége az erős és egészséges csontok egyik feltétele és segíthet a csontritkulás megelőzésében is. Hozzájárul az izomépítéshez. Enyhítheti a krónikus idegfájdalmakat, segíti ellazulást és gátolja a görcsök kialakulását. Egészségesen tartja a fogakat. Terhesség alatt kiemelten fontos a pótlása, mert csökkentheti a spontán vetélések és a koraszülések számát, a görcsök és a vérzések előfordulását és jótékonyan hat a magzat fejlődésére is. Ha a szervezet magnézium ellátottsága megfelelő, kisebb a migrén kialakulásának esélye, gátolja az érszűkületet, kedvező hatással van a szerotoninszintre és a hormonháztartásra. A megfelelő mennyiségű magnézium javítja a lelkiállapotot, csökkenti a szorongást, a stresszt. Nagyon jó hatással van a memóriára és a koncentrációs képességekre is. Enyhítheti a premenstruációs szindróma tüneteit, még a hangulatingadozásokat is mérsékelheti. Elősegíti a kollagéntermelést, ami a szép bőrért, a fényes hajért is felel. 

Miért fogy el?

A kor előrehaladtával, a környezetünk ártalmai, a gyakori stresszhelyzetek, a nem megfelelő táplálkozás és a kevés mozgással járó életmód, illetve a fokozott izommunka következményeként elfogyhat a magnézium a szervezetből. Ez gyakran meg is történik, viszont nehéz észrevenni, a jelei összekeverhetőek más betegségekkel, és akár súlyos szövődményei is lehetnek. A hiány okát elsősorban az étrendünkben kell keresni: az egyoldalú, ásványi anyagokban és vitaminokban szegényes táplálkozás következménye lehet. Bizonyos vizelethajtók, egyes antibiotikumok és gombaellenes gyógyszerek szedése is csökkentheti a magnéziumszintet. Oka lehet, ha a megnövekedett igényt, amit fokozott fizikai és szellemi igénybevétel: például vizsga, de akár terhesség is, bevitt mennyiség nem elégíti ki. Előfordulhat, hogy a bélrendszerből nem szívódik fel megfelelően vagy a vesék túl sokat választanak ki. Okozhatja a nem megfelelően kezelt cukorbetegség vagy inzulinrezisztencia is, a hiánya pedig mindezeket elő is idézheti. Az alkoholistáknál is gyakori a magnéziumhiány.

Jelei

A magnéziumhiány leggyakoribb tünetei a gyengeség, az izomgörcsök, a szívritmuszavarok, a koncentrálóképesség zavara és az ingerlékenység, a magas vérnyomás, a szapora szívverés, a csontritkulás, a migrén, a cukorbetegség, a hallucinációk, a depresszió, a zavartság, a szorongás. Jelentős szerepe van a glükóz energiává alakításában, ezért a nem elegendő magnézium gyengeséget, fáradékonyságot, kevés energiát eredményezhet. Mivel a magnézium a kálium és a kalcium felhasználását is befolyásolja, időnkénti görcsös összerándulásokat eredményezhet. Ez lehet az oka annak is, ha a szemhéj rendszeresen rángatózik. Hányás és hányinger, remegés, étvágytalanság, zavartság is utalhat a hiányára. A magnézium tartósan csökkent bevitele mellett fokozott fáradékonyság, idegrendszeri problémák és anyagcsere-zavarok léphetnek fel, romlik a vérkeringés, a fizikai és a szellemi teljesítmény, gyengül a memória és általános gyengeség is jelentkezhet. 

Mennyit kellene bevinni?

Az, hogy mennyi magnéziumra van szükség, nemtől, életkortól és életstílustól is függ. Amerikai szakértők szerint felnőtteknek 310-320 mg/nap nőknél és 400-420 mg/nap férfiaknál az ideális mennyiség, átlagos táplálkozási szokások mellett azonban csak 210-270 milligramm magnéziumot fogyasztunk naponta. A legjobb, ha természetes úton fedezzük a magnéziumszükségletünket: diófélékkel, zöldlevelű zöldségekkel, teljes kiőrlésű gabonákkal, banánnal. Magas magnéziumtartalmú étel a körte, a citrusfélék, a brokkoli, a karfiol, az olajos magvak, a teljes kiőrlésű gabonafélék is. Mivel a magnézium felszívódását a B6-vitamin jelenléte segíti, jó, ha az étrendünkben szerepelnek gabonafélék - például a búzakorpa és a búzacsíra -, húsok, belsőségek (máj, vese, szív), valamint káposzta, tej, tojás is.

Magnéziumforrások

  • Hüvelyesek: érdemes hetente legalább egyszer babot, borsót enni.
  • Spenót, kelkáposzta: a sötétzöld levelű növények szinte nullás kalóriatartalommal, ellenben magas rost- és ásványi anyag tartalommal rendelkeznek, többek közt remek magnéziumforrást jelentenek.
  • Ásványvizek: a leghatékonyabban folyadékból lehet felvenni, így hasznosak a magnéziumot tartalmazó ásványvizek.
  • Halak: a tengeri halak, például a hering, a tonhal, a makréla vagy a lazac magas Omega-3 és D-vitamintartalmuk mellett magnéziumforrásként is kiválóak.
  • Olajos magvak: napi fél marék - sótlan és pirítatlan vagy szárazon pirított változatban – rendkívül hasznos a szervezetnek.
  • Avokádó: igazi szívvédő étel és szuper magnéziumforrás is. Egy darab a napi ajánlott magnézium bevitel 15 százalékát fedezi.
  • Banán: bár nem diétás étel, magas magnézium- és káliumtartalma miatt hetente egy kisebb példány kifejezetten jót tesz az egészségnek.
  • Étcsokoládé: magnéziumhiány esetén erős a vágy a csokoládéevésre, jó hír, hogy a 70 százalék feletti kakaótartalommal rendelkező, és hozzáadott cukrot nem tartalmazó étcsokoládé az egyik legjobb magnéziumforrás.

Sok is lehet

Bár inkább a hiánya jellemző, nem lehetetlen túladagolni. 
„A magnézium szintje vérvizsgálattal meghatározható, és csak hiány esetén javasolt a pótlása"
– mondta dr. Kapocsi Judit PhD, a Budai Kardioközpont magas vérnyomás és érkockázat specialistája.
Ennek tünetei sokszor a hiányéhoz hasonlóak: gyengeség, hányinger, hányás, légzési nehézségek, alacsony vérnyomás, szívritmus-zavarok, amelyek akár szívmegálláshoz is vezethetnek. 
Témák
magnézium
2018.11.16 14:14
Frissítve: 2018.11.16 14:14

A mediterrán étrendet népszerűsítő gasztronómiai világhét kezdődik

Publikálás dátuma
2018.11.16 12:12
Illusztráció
Fotó: Pixabay/
Kóstolókkal, szemináriummal, szakmai találkozókkal és gasztrokulturális programokkal népszerűsíti a mediterrán étrendet november 19. és 25. között Magyarországon is az idei Olasz Gasztronómiai Világhét - írta az MTI.
A harmadszor meghirdetett Olasz Gasztronómiai Világhét témája a gazdasági, környezeti és egészségügyi szempontból is fenntartható "dieta mediterranea", vagyis a mediterrán étrend, amely az olasz népet a világ legegészségesebb nemzetei közé emeli - mondata a kezdeményezés csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján az Olasz Köztársaság magyarországi nagykövete.
Massimo Rustico hozzátette: a nemzetközi rendezvénysorozat keretében több mint 300 olasz diplomáciai székhely és kultúrintézet csaknem 1000 programot szervez világszerte. Budapesten az Olasz Nagykövetség az Olasz Kultúrintézettel, az Olasz Kereskedelemfejlesztési Intézettel (ICE Budapest), az Olasz Turisztikai Hivatallal (ENIT) és az Olasz Kereskedelmi Kamarával (CCIU) karöltve rendezi meg a gasztronómiai világhetet. 
Massimo Rustico elmondása szerint a rendezvény másik célja, hogy a fogyasztók védelme érdekében fellépjen a termékhamisítások ellen, hiszen világszerte évi mintegy 90 milliárd euró értékben készülnek olyan, olaszos elnevezésű élelmiszerek, amelyeknek semmi köze Olaszországhoz és az egészséges olasz alapanyagokhoz.
A teljes kiőrlésű gabonát, zöldségeket és gyümölcsöket, hidegen préselt olívaolajat, hüvelyes növényeket, kevés halat és húst tartalmazó mediterrán étrend nemcsak táplálkozási forma, hanem életstílus is: hozzátartozik a termőhelyek, jellegzetes termények és feldolgozási tradíciók tiszteletben tartása, valamint az étel közös elfogyasztásának hagyománya is.
Gian Luca Borghese, a Budapesti Olasz Kultúrintézet igazgatója hangsúlyozta: a gasztronómia az olasz kultúra szerves része, ezt bizonyítja a világhét keretében meghirdetett színházi előadás és filmvetítés is. Antonello Canale, az ICE Budapest igazgatója közölte: Olaszország 446 milliárd eurós tavalyi exportjának a mezőgazdasági és élelmiszeripari szektor csaknem a tizedét tette ki, ebből Magyarországra 333 millió eurónyi élelmi termék és alapanyag érkezett. Az ICE Budapest szakmai kóstolón mutatja be az olasz borok világát, amelyet az olasz és magyar forgalmazók találkozója követ majd.
Francesco Mari, a CCIU elnöke bejelentette, hogy újraindítják az Ospitalita italiana projektet, amelynek során a minőségi olasz konyhát működtető vendéglátóhelyek ítélik oda a program védjegyét, a HoReCa Connect platform pedig az olasz és magyar szakembereket segít majd összekötni. Az Olasz Gasztronómiai Világhét programja itt érhető el.
2018.11.16 12:12
Frissítve: 2018.11.16 12:12