A stressz bőrpanaszokat is okozhat

Publikálás dátuma
2018.09.14 14:14
Illusztráció: AFP
Fotó: AFP
Csalánkiütés, pikkelysömör, ekcéma, akne, rosacea, herpesz - bőrbetegségek, amelyek tünetei súlyosbodhatnak, ha valamilyen külső környezeti tényező miatt kibillenünk lelki egyensúlyunkból. A tartós stressz, a szorongás, a levertség, a pánik vagy a depresszió gyengítik az immunrendszert, ezért fogékonyabbá válunk a bőrproblémák kialakulására is.
A stressz nemcsak lelki, hanem fizikai panaszokat is okozhat, a tünetek a gyomor, a mellkas és a vérnyomás mellett a bőrön is jelentkezhetnek – mondta dr. Sárdy Miklós, a Semmelweis Egyetem Bőr-, Nemikórtani és Bőronkológiai Klinika igazgatója. 
„A hormon- és idegrendszer túlzott és tartós, krónikus stresszhatás esetén kóros irányba tereli az immunrendszer működését.”
Arra, hogy pszichés faktorok is állhatnak a különféle bőrön jelentkező kórképek hátterében, csak az elmúlt tíz-húsz évben fordítanak komolyabb figyelmet az orvosok – mondta a klinikaigazgató. A legtöbb bőrbetegség, például a csalánkiütés, az ekcéma, a pikkelysömör, de ide sorolható a herpesz is, a tudomány mai állása szerint nem pszichoszomatikus eredetűek, de stresszes élethelyzeteket követően súlyosbodhatnak a panaszok. 
„Gyakori, hogy egy korábban lappangó bőrbetegség stresszes időszakban lángol föl. A felnőttkori akne például sokszor hozható összefüggésbe a páciens mentális állapotával, a fokozott szorongás ugyanis elősegíti a kialakulását.”
A betegek többnyire úgy kerülnek pszichológushoz, pszichiáterhez, hogy a bőrgyógyászati kezelések nem bizonyulnak kellően hatékonynak: a bőr állapota nem javul – mondta dr. Hoyer Mária, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Alkalmazott Pszichológia Tanszékének főiskolai docense. 
„Egy alaposabb kikérdezés során felmerülhet a lelki okok jelenléte is.”
Az úgynevezett pszichodermatológia létjogosultságát több kutatás is igazolja. Bizonyos bőrbetegségeknél számottevő javulás mutatkozott, ha a beteg lelki támogatást is kapott a hagyományos biomedicina mellett – tette hozzá a főiskolai docens. 
„Egy, az Egyesült Államokban végzett, a lelki tényezők szerepét vizsgáló kutatásban kifejezetten bőrbetegeken tesztelték a tudatos jelenléten alapuló mindfulness pszichoterápiát. Az eredmények azt mutatták, hogy esetükben sokkal hosszabbra nyúlt a tünetmentes időszak.”
A terápia hossza, iránya és a kitűzhető cél függ a betegségtől, a páciens pszichés hátterétől – mondta dr. Hoyer Mária. Dr. Sárdy Miklós szerint a pszichodermatológia egyik fő ága kifejezetten a rosszindulatú daganatos betegségek miatt rossz lelki állapotba került páciensek kezelésére koncentrál. A krónikus vagy daganatos betegségek esetén ugyanis nagyon gyakori, hogy pszichés problémák: depresszió, szorongásos zavarok vagy a klinikai szintet el nem érő visszahúzódás a társas élettől, örömtevékenységektől, félelem a stigmatizációtól, fásultság is kialakul.
Frissítve: 2018.09.14 14:14

Évszaknyit változik délutánra az időjárás

Publikálás dátuma
2019.03.22 11:30
Illusztráció
Fotó: Pexels
Nagy, akár 18-20 foknyi is lehet pénteken és hétvégén a napi hőingás. Bár front nem várható, a hajnali hideg és a fokozatos melegedés panaszokat okozhat az időjárásra érzékenyeknél.
Nagy lehet a napi hőingás pénteken - írta az MTI az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása alapján. A hideg hajnalt enyhe nappal követi, így péntek délutánra "évszaknyit" változhat a hőérzet, akár 18-20 fok is lehet a különbség a két szélső érték között. Erre a kell számítani hétvégén is, mert bár az előrejelzés szerint napsütéses, meleg, száraz idő várható, a leghidegebb hajnali órákban fagyhat is, a hőmérsékleti maximum pedig néhol 20 Celsius fok fölött is alakulhat. 
A frontmentes, de fokozatosan melegedő idő sokaknál okozhat humánmeteorológiai panaszokat. A meleg levegő beáramlása melegfronti jellegű tüneteket okozhat az arra érzékenyeknél: migrén, a fáradékonyság, emellett vérnyomás-ingadozás és keringési panaszok is felléphetnek. Sokan tapasztalhatnak alvászavarokat, ennek következtében napközben kialvatlanságot, de koncentrálási zavar és figyelmetlenség is felléphet. A reggeli időszakban előforduló gyenge fagy hatására kopásos eredetű ízületi bántalmak jelentkezhetnek - olvasható a Meteo Klinika honlapján.
Frissítve: 2019.03.22 11:33

Gyorsan javítja a sportteljesítményt az egyik legegészségesebbnek tartott étrend

Publikálás dátuma
2019.03.21 21:18
Illusztráció
Fotó: AFP/ Photocuisine / Hussenot, Pierre
Egy friss kutatás szerint a mediterrán diéta nemcsak egészséges, de sportteljesítményt is javítja, ráadásul rövid időn belül.
A görög és olasz ételekre épülő mediterrán diétát tartják a szakemberek az egyik legegészségesebb étrendnek, mert többek közt segíthet a szív egészségének megőrzésében és vércukorszint alacsonyan tartásában. A több évezredes múltra visszatekintő étrend főbb összetevői a különböző gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, magvak, illetve az olívaolaj mellett a halak, a vörösbor és a tejtermékek. Amerikai kutatók megvizsgálták, hogyan hat mindez a sportteljesítményre - írta a Dívány
A tudósok hét, aktív életmódot folytató nőt és négy férfit vontak be kutatásba. A résztvevők négy napon keresztül egy, többségében növényi alapanyagokra épülő mediterrán menüt fogyasztottak, majd öt kilométert futottak. Néhány héttel később ugyanezeket a személyeket arra kérték a kutatók, hogy négy napig egy magas cukor-, só- és zsírtartalmú ételeket előnyben részesítő, „klasszikus nyugati étrendet” kövessenek, és ismételten le kellett futniuk az öt kilométert. Dr. Edward Weiss, a Missouri állambeli Saint Louis-i Egyetem dietetikaprofesszora és kollégái más gyakorlatok, például biciklizés vagy vertikális ugrálás során is megvizsgálták a résztvevők atletikusságát. 
Az eredmények szerint mediterrán étrend fogyasztása esetén az alanyok átlagosan hat százalékkal gyorsabban futottak, mint amikor a hagyományosabb, hizlalóbb étrendet követték. A különbség még abban az esetben is észlelhető volt, amikor azonos pulzusszám mellett ugyanannyira fáradt el az alany a két futás alatt. Dr. Weiss szerint közismert, hogy a mediterrán étrend főbb alapanyagait alkotó ételek többsége növeli sportteljesítményt, most pedig az is bebizonyosodott, hogy a diéta összességében is hasonló hatással lehet. Az pedig még érdekesebb, hogy a vizsgált alanyoknál 
a jótékony hatásokat már négy nap után kiváltotta.
A szakértő szerint hiába sportol valaki, gyakran éppen olyan egészségtelenül táplálkozik, mint a lakosság többsége, pedig nem árt tudni, hogy a megfelelő étrend nemcsak testi és szellemi jóllétünket segíti, de fizikai teljesítményünket is javíthatja.