Sargentini-jelentés: Magyarország az európai tudósítások élén

Publikálás dátuma
2018.09.12. 16:10

Fotó: FREDERICK FLORIN / AFP
Szerda délután megszavazták a Magyarországgal szembeni 7-es cikkelyes eljárás megindítását kezdeményező jelentést az Európai Parlamentben. A külföldi sajtó kiemelt helyen foglalkozott a döntéssel.
A legnagyobb osztrák portálok tényszerűen számoltak be a történésekről. A közszolgálati televízió, az ORF azt emelte ki, hogy az Osztrák Néppárt képviselői is megszavazták a 7-es cikkelyes eljárás megindítását az Európai Parlamentben. Ugyanakkor a kormánykoalíció megosztott a kérdésben. Miközben ugyanis Sebastian Kurz kancellár hétfőn egyértelműen elhatárolódott Orbán Viktortól, a jobboldali radikális Osztrák Szabadságpárt elnöke, Heinz-Christian Strache alkancellár közös frakció létrehozására tett javaslatot a magyar kormányfővel, az FPÖ európai parlamenti delegációját vezető Harald Vilimsky pedig egyenesen „Európa hősének” nevezte Orbánt. A Der Standard a jelentéstevő képviselő, Judith Sargentini Twitter-üzenetét emelte ki, amelyben kifejtette, büszke arra, hogy megszerezte az EP támogatását, hozzátette azonban, itt elsősorban a magyar állampolgárok jogairól van szó. A konzervatív Die Presse közölte, Lengyelország után Magyarországgal szemben is eljárást indított az EU. A portál emlékeztet arra, hogy Varsóval szemben 2017 decemberében az Európai Bizottság indított eljárást, ezúttal azonban az EP vált aktívvá. A német portálokon szintén vezető helyen szerepelt az eljárás megindítása. A Spiegel kiemeli, hogy Magyarország szavazati jogáról a Tanácsnak kell meghoznia a végső döntést. A hamburgi lap portálja megjegyzi, hogy Judith Sargentini számos forrást használt fel jelentésének megtételéhez. A Die Welt szerint Orbán Viktor Európa konzervatívjait zsarolta, ezért lebegtette meg a szövetséget Matteo Salvinivel, az olasz jobboldali radikális Liga elnökével. A zsarolással azonban nem ért el eredményt, mert az Európai Néppárt konzervatív pártcsaládjából is sok képviselő a 7-es cikkely szerinti eljárás megindítására szavazott. A máskor Magyarországgal kapcsolatban visszafogott francia sajtó is sokat foglalkozott a strasbourgi szavazással. A konzervatív Figaro az AFP hivatalos hírügynökség tudósítását idézte szó szerint. A lap megjegyezte, inkább jelképes döntésről van szó, mert hosszas procedúra következik, kétes kimenetellel. A liberális Le Monde portálján vezető hírként számolt be az eljárás megindításának megszavazásáról. A honlap szerint az Európai Néppárt kezében volt a döntés kulcsa. A Le Monde ezzel kapcsolatban megjegyezte: Manfred Weber, az Európai Néppárt frakcióvezetője ugyan nem adott választási ajánlást a voksolás előtt, de jelezte, ő maga igennel szavaz. A Le Monde szerint a nagy kérdés most az, kizárják-e a Fideszt a konzervatív pártcsaládból, amely jelenleg nagyon megosztottnak tűnik a kérdésben. Kedden este a párt rendkívüli tanácskozásán egyik képviselő sem követelte a Fidesz távozását. A lap emlékeztet arra, hogy Emmanuel Macron francia elnök élesen bírálta a magyar kormányfőt egyebek mellett ultranacionalista nézeteiért. A szlovák liberális Sme napilap is vezető hírként számolt be az EP döntéséről kiemelve, hogy az uniós képviselők élesítették a nukleáris opciót a magyar kormánnyal szemben. A lap szerint európai szinten meggyengülhet Magyarország, valamint az eljárás által szintén érintett Lengyelország. A baloldali Pravda azt közölte, Magyarország ellen szankciókat vezethetnek be. A cseh portálokat kevésbé rázta meg a hír, a jobboldali Lidové Noviny tényszerűen számolt be a történésekről megjegyezve, akár el is vehetik Magyarország szavazati jogát. 
Frissítve: 2018.09.12. 18:27

Putyin: Moszkva azonosította a a mérgezéses merényletkísérlet két gyanúsítottját

Publikálás dátuma
2018.09.12. 12:55

Fotó: GRIGORY DUKOR / AFP
Oroszország azonosította azt a két férfit, aki a brit hatóságok gyanúja szerint Angliában megmérgezte Szergej Szkripal egykori orosz-brit kettős ügynököt és lányát - jelentette ki Vlagyimir Putyin orosz elnök szerdán Vlagyivosztokban.
"Tudjuk kik ők, megtaláltuk őket"

- mondta.

Az orosz elnök közölte, hogy két büntetlen előéletű civilről van szó, de nem nevezte meg őket. Kifejezte reményét, hogy a két férfi hamarosan a nyilvánosság elé áll, és elmondja, miképp történt az eset. "Nincs abban semmi különös és kriminális, biztosítom önöket" - tette hozzá Putyin. Szergej Szkripal volt kettős ügynököt március 4-én sikertelenül próbálták meggyilkolni méreggel az angliai Salisburyben, az elvetélt merényletkísérlet miatt a lánya is kórházba került. A brit hatóságok szeptember 5-én két orosz állampolgárt vádoltak meg a bűncselekménnyel, azt állítva, hogy mindketten az orosz katonai hírszerzés ügynökei, és a mérgezéshez "novicsok" típusú katonai idegméreg-hatóanyagot használtak. Brit tisztségviselők arra is egyértelmű célzásokat tettek, hogy a merényletet a legmagasabb szinten rendelhették el Oroszországban. Moszkva visszautasította a vádakat. London szerint Szkripalt és lányát az orosz Alekszandr Petrov és Ruszlan Bosirov próbálta megmérgezni. A brit rendőrség ugyanakkor nem zárta ki, hogy a két férfi álnevet használt. Az üggyel kapcsolatban Nagy-Britannia nem fordult jogsegély-kérelemmel Oroszországhoz, a gyanúsítottak ujjlenyomatait sem szolgáltatta ki Moszkvának, Szkripalék konzuli láthatását pedig nem engedélyezte. A vádak és viszontvádak nyomán London és Moszkva még tavasszal kölcsönösen kiutasította egymás 23 diplomatáját. Hasonló lépések történtek Oroszország és más, Nagy-Britanniával szövetséges és vele szolidáris államok között is. Szeptember 6-án az amerikai, a német, a francia és a kanadai kormány egy, a brittel közös nyilatkozatban közölte: teljesen megbízik abban a brit megállapításban, hogy Szkripal-ügy két gyanúsítottja az orosz katonai hírszerzés ügynöke, és abban a brit kormányzati véleményben is, hogy az akciót szinte biztosan az orosz állam valamely magas szintjén hagyták jóvá. Júliusban két brit állampolgár, Charlie Rowley és élettársa, Dawn Sturgess is megbetegedett pontosan ugyanattól az idegméreg-hatóanyagtól, amelyet Szkripalék megmérgezéséhez használtak, miután Salisburyben megtalálták a méreganyagot tartalmazó, az elkövetők által nyilvánvalóan elhajított parfümös fiolát. Rowley felépült, élettársa azonban a kórházban elhunyt. A brit rendőrség egyesítette a két ügyben folytatott nyomozást.
Szerző

Űrháború? Amerikai űrhajósokat gyanúsítanak a Szojuz-burkolat megfúrásával

Publikálás dátuma
2018.09.12. 12:37

Fotó: AFP
Az orosz űrkutatási hivatal, a Roszkoszmosz vizsgálóbizottsága amerikai űrhajósokat gyanúsít azzal, hogy szándékosan kárt tettek a Szojuz űrhajó burkolatában, feltehetően azért, hogy evakuálni kelljen a Nemzetközi Űrállomás személyzetét, és gyógykezelésre mihamarabb visszatérhessen a Földre az egyik megbetegedett társuk - értesült a Kommerszant című orosz napilap.
A gazdasági-politikai napilap a Roszkoszmoszból származó forrásokra hivatkozva szerdán azt írta, hogy "prioritással" kezeli ezt a lehetőséget az a bizottság, amelyet az orosz űrügynökség állított fel, hogy kivizsgálja az űrhajó kihermetizálódásának okát. A gyanú miatt a Roszkoszmosz már bekérte az amerikai űrkutatási hivataltól, a NASA-tól az asztronauták mozgását rögzítő videofelvételeket, és az űrhajósok egészségi állapotáról szóló jelentéseket.
"Ha ez a verzió beigazolódik, az a legsúlyosabb csapás lesz az orosz-amerikai űripari kapcsolatokra"

- írja a Kommerszant.

A lap szerint az amerikai asztronauták ki akarhatták provokálni a személyzet idő előtti visszatérését a Földre, hogy "teljes értékű" gyógykezelésben részesülhessen a beteg amerikai űrhajós. A sérült Szojuz űrhajót ebben az esetben leválasztották volna az űrállomásról, és hagyták volna elégni a Föld légkörében. A lap felhívja a figyelmet arra, hogy az amerikai űrhajósok csak az orosz fedélzeti parancsnok engedélyével léphetnek a Szojuzba, de nem lehet kizárni azt, hogy ezt engedély nélkül megtették. Az újság szerint az eddigi vizsgálatok alapján a szakemberek nem tartják túl valószínűnek azt, hogy gyártási hiba vagy hanyagság miatt keletkezett két milliméteres repedés, illetve lyuk a Szojuz burkolatán. A dokumentáció és az orosz űrhajósok által továbbított fényképek tanulmányozása, illetve az űrhajót gyártó vállalat szakembereinek meghallgatása után arra a megállapításra jutottak, a sérülés azután keletkezhetett, hogy az űrhajó csatlakozott az ISS-hez. Feltehetően csak többszöri próbálkozás után tudtak benne lyukat fúrni, mert súlytanság állapotában nem lehet rendesen ellentartani a burkolat által a fúrófejre gyakorolt nyomásnak.
Ez a sérülés okozta a problémát
Fotó: NASA
A Kommerszant értesülését a Roszkoszmosz nem erősítette meg, de Dmitrij Rogozint, az űrügynökség igazgatóját, közölte a Facebookon, hogy az incidens körüli szóbeszédek aláássák az ISS legénységének kollegiális kapcsolatait. "A Nemzetközi Űrállomáson történtekkel kapcsolatos találgatások és híresztelések nem segítik a Roszkoszmosz szakértőinek munkáját, és az űrállomás kollektíváján belüli baráti viszony aláásására irányulnak. A Roszkoszmosz-különbizottság munkájának befejezéséig bármilyen, +forrásokra+ hivatkozó állítás elfogadhatatlan" - írta. Jurij Boriszov a hadiiparért felelős orosz miniszterelnök-helyettes elfogadhatatlannak nevezte azokat a híreszteléseket, miszerint NASA űrhajósainak köze lenne a Szojuzon okozott kárhoz. Hangsúlyozta: az ISS egységes munkaközösséget alkot, amely mentes a politikai vitáktól.
Az ISS-en tartózkodó űrhajósok két héttel ezelőtt észleltek légnyomás-csökkenést az űrállomáson, majd megállapították, hogy mintegy két milliméteres lyuk, illetve hajszálrepedés van a Szojuz űrhajó burkolatában. Eleinte mikrometeorit becsapódására gyanakodtak, majd kiderült, hogy fúróval okozták a sérülést, amelynek nyomát megpróbálták beragasztani, de a ragasztó idővel levált az alumíniumfalról, és távozni kezdett a levegő. Jelenleg hat űrhajós - három amerikai és három orosz - van az ISS-en. Az űrhajózás történetében ritkán fordult elő, hogy egy asztronauta betegsége miatt sürgősen meg kellett szakítani egy űrmissziót. Közel három évtizede, 1985-ban például volt egy ilyen eset: Vlagyimir Vaszjutyin szovjet űrhajós eltitkolta az orvosi bizottság elől az urológiai problémáit, és súlyosbodó egészségi állapota miatt a Szaljut-7 űrhajó teljes legénységének haza kellett térnie.
Szerző
Témák
Szojuz
Frissítve: 2018.09.12. 14:06