Lemond a Handó Tündét kritizáló bíró

Publikálás dátuma
2018.09.13. 16:03
Szepesházi Péter
Fotó: Origo.hu
Felmentését kérte a köztársasági elnöktől Szepesházi Péter bíró, aki korábban többször bírálta a Handó Tünde által vezetett Országos Bírói Hivatalt – tudta meg a 444.hu. A Budai Központi Kerületi Bíróság bírájának lemondásához több, egymással összefüggő körülmény vezetett, így az új Polgári Perrendtartás „ügyfélellenes alkalmazási kényszerei”, a „Handó-féle centralizációs önkény”, de az is, hogy hiába ért el jó eredményt az Országos Bírói Tanács (OBT) tagjainak előválasztásán, a testületbe nem került be, ami jól mutatja, hogy egy hozzá hasonló szemléletű ember mennyit tud elérni a rendszerben. Szepesházi arról is beszélt a portálnak, a bírók között továbbra is téma, hogy a kormány állítólag kedvező visszavonulási lehetőséget, „megcukrozott nyugdíjazást” fog felajánlani az idősebb bíráknak, ami miatt szerinte sokan elhagyják a pályát. Szepesházi volt az egyik olyan bíró, aki a nyilvánosan bírálta Handó pályázati gyakorlatát, vagyis azt, hogy eredménytelennek nyilvánítja a pályázatokat, majd megbíz határozott időre hozzá közelálló bírókat.
Szerző
Témák
bíróság OBH
Frissítve: 2018.09.13. 16:04

Az államtitkár nem áll szóba a csigajelmezben sprintelő aktivistákkal

Publikálás dátuma
2018.09.13. 15:51

Bár írásban megígérte Mosóczi László, a közlekedésért felelős helyettes államtitkár végül mégis mégsem akar találkozni a nemrég a Debrecen-Mátészalka közötti vonatot csigajelmezben futva megelőző civil aktivistákkal.
Mint arról több sajtóorgánum, így a Népszava is beszámolt, a 2015 óta működő szabolcsi civil csoport, a MátészalkaLeaks aktivistái régóta küzdenek, hogy teljes hosszában felújítsák a Debrecen-Mátészalka vasútvonalat. Ez mára annyira lerohadt, hogy a vonatok az óránkénti 80 kilométeres sebesség helyett csak 20-60 kilométer per órával tudnak csak vánszorogni, amivel megnehezítik a Mátészalka-Debrecen vasútvonal mentén élők életét. Bár a vasútvonal felújítását betervezték a 2014-2020-as tartó uniós ciklus fejlesztései közé, a civilek szerint a beruházást nem készítették elő megfelelően, így ebben a ciklusban biztosan nem valósul meg. Erre válaszul készítette a MátészalkaLeaks csoport az elhíresült videóját, amelyben a csigajelmezbe öltözött aktivistájuk könnyedén leelőzte a lepusztult sínpáron közlekedő vonatot. Miután az akciót a média felkapta, a csoport meghívta a közlekedésért felelős helyettes államtitkárt egy szatmári ebédre és beszélgetésre. Írásbeli válaszában Mosóczi hajlandónak mutatkozott a találkozóra, igaz – mint írta – szeptember 15-ig nem ér rá, de utána, szeptember második felében vagy októberben szívesen találkozik velük.
Helyette azonban most a kormánypárti Magyar Idők üzent: a kormányszócső „értesülései szerint” Mosóczi László ugyan az eredetileg szakmai háttérbeszélgetésre szóló felkérést elfogadta, de az egyeztetés – a politikai színezetű sajtókampány miatt – „a közeljövőben nem valósul meg.” A napokban levélben üzent a civileknek Mosóczi tárcája, pontosabban az Innovációs és Technológiai Minisztérium kommunikációs főosztálya is, a levelet szó szerint közöljük: „A minisztérium komolytalan, politikai célú akciókban nem kíván részt venni. A tárca inkább a hazai közlekedési infrastruktúra fejlesztésén dolgozik, amire 2022-ig mintegy 4000 milliárd forintot fordít a kormány. Mátészalka térségében a gyorsabb és színvonalasabb közlekedésért egyebek mellett előkészítés alatt áll az M49 autóút megépítése az M3 autópályától az országhatárig.” Lapunk levélben megkérdezte a helyettes államtitkárt, hogy mit ért „politikai színezetű sajtókampány” alatt, de válasz eddig nekünk sem érkezett.
„Nem politizálunk, helyi közügyeket képviselünk” - mondta Lintényi Levente a MátészalkaLeaks csoport közösségszervezője. Szerinte érthetetlen, hogy miféle politikai színezetű akcióról beszélt a Magyar Idők. Lintényi leszögezte sem ő, sem a csoport „keménymagjának” számító többi tagja nem párttag. „A választások előtt már megvádoltak azzal, hogy indulni akarunk a választásokon” – mondta Lintényi. A szervezet 2015-ös alapítása óta rendre politikamentesen, a helyi emberek életét megnehezítő-megkeserítő ügyek miatt emeli fel a hangját. Így többek között akadálymentesítésért, de már jó ideje noszogatják a helyi döntéshozókat a vasút felújításáért, mivel lehetetlen állapot, hogy az országrész települései úgyszólván alig érhetőek el vasúton. Jó példa, hogy a Zajta községből kiinduló „hétmérföldes” vonat nagyjából hét óra alatt jut fel Budapestre.
A csoport egy olyan javaslatcsomagot állított össze, amivel szerintük bizonyítják azt, hogy nem politikai célok vezérlik őket, hanem csak a lakókörnyezetükért tenni akarás. A javaslatcsomag egyik elemének megvalósításával a vasúttársaság éppenséggel 55 millió forintot spórolna, amelyből a Mátészalka-Debrecen vasútvonalon akár új járatokat lehetne beállítani, de juthatna pénz a vasúti kocsik kisebb felújítására is, és mindezt a nélkül, hogy a szolgáltatás színvonala csökkenne.  Ráadásul a Magyar Idők mostani cikke arról értekezett, hogy „felújítják a Mátészalkai vonalat”. Lintényi szerint ez porhintés: amiről az írás újdonságként beszél, az egy régóta ismert felújítás, ahol a 78 kilométernyi szakaszból mindössze egy 10 és egy 16 kilométeres részt javítanának fel az 2020 és 2021-ben lesz. Ugyanakkor szerinte közben meg azok a szakaszok rohadnak le, amelyek ma még úgy-ahogy alkalmasak 80 kilométer körüli sebességre. „Mifelénk az adott szó kötelez” – mondta az államtitkár cikkbe csomagolt elutasító válaszáról a közösségszervező. Ők továbbra is elvárják Mosóczit egy beszélgetésre. „Mi nem adjuk fel, továbbra is fel fogjuk hívni a felújítás fontosságára a döntéshozók figyelmét, hiszen egy 825 ezres éves utasforgalmú vasútvonalról van szó” – üzent a civil aktivista.

Megszüntetné Palkovics az MTA közgazdasági kutatóközpontját

Publikálás dátuma
2018.09.13. 15:14
FOTÓ: MTI/BRUZÁK NOÉMI
Az MTA teljes kutatói bázisát megnyirbálná az innovációs miniszter, a közgazdasági intézetet pedig fel is számolná. Az Akadémia viszont nem tartja tárgyalási alapnak követeléseit.
Annyira „újra gondolná” Palkovics az MTA kutatói státuszát, hogy az egyet jelent a feldarabolással: egy Facebookra kitett üzenetből derült ki, hogy az innovációs és technológiai miniszter egyetemi fenntartásba helyezné át az Akadémia egyes kutatócsoportjait, más  intézeteket -köztük a közgazdaságtudományi részleget pedig egyszerűen felszámolna. A hírről Széky János, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont főigazgatója számolt be: 
„Az MTA tegnap este kiadott közleményében is szerepel, hogy "2018. szeptember 10-én szóbeli egyeztetés zajlott Lovász László, az akadémia elnöke és Palkovics László között. Ezen a miniszter az MTA elnökének rendelkezésére bocsátott egy munkaanyagot azzal, hogy ezt az Elnökség tagjainak rendelkezésére bocsáthatja. Az eddigiekhez képest teljesen új szempontokat is tartalmazó munkaanyagból többek között kiderül, hogy az MTA kutatóintézet-hálózatából egyes kutatócsoportok vagy teljes intézetek egyetemi fenntartásba kerülnének. Más kutatóintézetek egy másik kutatóhálózathoz kerülnének, illetve megszűnnének. Az MTA fenntartásában maradó intézetek "konszolidáción és profiltisztításon" mennének át. Mindez idén decemberig lezajlana Palkovics László elképzelései szerint." Az elnökség tegnapi ülésén úgy döntött, hogy "a miniszter új szempontjait megismerve - az MTA és az ITM közötti tárgyalásokat elakadtnak tekinti, és az intézethálózat feldarabolását nem tekinti tárgyalási alapnak, de a tárgyalásokat folytatni kívánja a Kormánnyal." Tegnap az elnökségi ülésen elhangzott az is, hogy az említett beszélgetésről távozóban Palkovics László arra a kérdésre válaszolva, hogy mely intézetet szüntetnék meg, azt mondta, hogy a Közgazdaságtudományi Intézet annyira rossz eredményességű intézet, hogy azt meg kell szüntetni. Ezt a közlést komolyan kell venni, ezért döntöttem úgy, hogy ezt az információt meg kell osztanom az intézethez tartozó minden munkatársammal” -írta Széky.
Lapunk már korábban írt róla, hogy Palkovics átalakítaná az MTA struktúráját a költséghatékonyság és a szinergia jegyében.
Nem kell akadémikusnak lenni ahhoz, hogy tudjuk, a pénzügyi menedzsment két bűvös kifejezése mindig leépítéseket és elbocsátásokat takar.

Az pedig, hogy a miniszter nyilatkozatában a Debreceni Egyetemet is méltatta, előre jelzi, hova kerülhetnek az MTA-ból kiemelni tervezett kutatócsoportok.
Szerző