film;forgatás;

2018-09-15 14:00:00

"Ma éjszaka mindannyian öngyilkosok akarnak lenni - bármi áron”

Független filmként forog Géczy Dávid első egész estés műve a Game Over Club. A film mögött magánemberek állnak, miután a rendező kétszer is hiába próbálkozott az Inkubátor program keretében és a Filmalapnál.

A kezdeti időkben sokat kritizált egyablakos filmfinanszírozási rendszer egyik nem várt hozadéka, hogy immár Magyarországon is értelmezhető a független film fogalma. Születtek olyan minőségi alkotások, melyek az állami pénzosztó szerv, a Magyar Nemzeti Filmalap nem tartott elég érdekesnek, vagy az alkotók nem is pályáztak tartva a bürökrációtól. Ilyen volt például Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál című drámája vagy a éppen a mozikban most futó Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) című, Schwechtje Mihály rendezte húsbavágó tinimozi.

A mostani hetekben is több független produkció forog. A reklámfilmjeiről ismert Géczy Dávid négy kisfilm után úgy érezte, itt az idő, hogy leforgassa első egészestés művét, a Game Over Clubot. A film mögött magánemberek állnak, miután a rendező kétszer is hiába próbálkozott az Inkubátor program keretében és a Filmalapnál nyolc könyvvel, úgy érezte ez az utolsó utáni pillanat már arra, hogy leforgasson egy egészestés művet. Most pedig boldog, hogy lehetősége nyílt rá.

A Game Over Klub szinopszisa magáért beszél: „Egy szálloda. Egy éjszaka. És néhány furcsa ember. A török gyrosos, a randifüggő kozmetikus, a sikkasztó futballedző, a diákjába szerelmes magyartanár, a nyugdíjazott taxisofőr és az életunt rendőr. S hogy mi a közös bennük? Hogy ma éjszaka mindannyian öngyilkosok akarnak lenni. Bármi áron.” Azt, kell, hogy mondjam, nagy kíváncsisággal mentem az épp szétbombázott Rácz fürdőbe, hogy meglátogassam a stábot a forgatási munkálataik közben. A főbb szerepeket egyébként Kamarás Iván, Szabó Győző, Nagypál Gábor, Thuróczy Szabolcs, Földes Eszter, Reviczky Gábor és Végh Péter alakítja. Én Thuróczy Szabolcsot választottam egy rövid beszélgetésre, mert szemmel láthatóan ő tűnt a legközelebb a halál állapotához, miután kockás ingje teljesen szakadt volt és jókora vérfoltok díszítették. 

- A Game Over Klub komikus és drámai is lesz egyben, ha csak az egyik műfajra koncentrálna, akkor az olyan lenne, mint az alkoholmentes sör – mondta mosolyogva a színész. Hangsúlyozva, hogy azért is vállalta a szerepet mert szereti az újfajta kihívásokat, melyek izgalomforrásként is szolgálnak – a halállal tréfálni meg igencsak felpezsdíti az embert. a karakteréről annyit árul el, hogy egy ötvenes férfi, aki megszédül a „fiataloktól”.

Bacsó Pétert idézi már Géczy Dávid rendező: „nem mindig neked kell, hogy eszedbe jusson zseniális ötlet, elég, ha vannak barátaid.” Egyik közös filmes beszélgetés során hallotta a rendező a sztorit, hogy öngyilkosok találkoznak egy hotelben. a mesélő thrillerre gondolt, ő meg vígjátékra. Aztán pihentette egy évig az ötletet, egészen addig, míg eldöntötte: nem csak komédia, hanem a dráma is lesz egyben és minden karaktert valamilyen szinten ismernie kell. Nyilván ilyen esetekben az ember megideologizálja, hogy vajon Magyarország miért a második (Izland után) az öngyilkossági toplistán. A kérdés: segítünk-e azzal az embereknek, ha meg mutatjuk, hogy lehet és érdemes magunkon nevetni. Ahogy Géczy fogalmaz: Karinthy és Örkény nem tévedett. Hozzátéve. azokat a filmeket szereti, amiken nevet, majd elszégyelli magát az ember emiatt a következő pillanatban. Ez igaz a Tarantino vagy akár a Coen testvérek filmjeire, de akár még Woody Allen-re is, akik sikeresen érzik mi az a a határ, ami után valami átmegy morbidba vagy abszurdba. Így a Game Over Club is ezt igyekszik meglépni, mikrorealista karakterekkel, de az események, melyekbe belekeverednek az éjszaka során totálisan szürreális.

Adódik hát a pofátlan újságírói kérdés: mennyire önéletrajzi ez a mű? Gondolt-e valaha a rendező öngyilkosságra? Géczy Dávid mosolyogva vég vissza, hogy rengeteg saját története van, de ő maga még nem került olyan szituációba, hogy öngyilkos legyen. De a közvetlen környezetében volt olyan. aki véget vetett az életének és sokat gondolkodott ezen. Ebben az időszakban készítette Lukáts Andorral a főszerepben A győztes című kisfilmjét, mely a klasszikus midlife crisis kérdésfelvetés volt. A most harminchét éves rendező most már az a gondolat is foglalkoztatja, hogy ennyi idősen – bár, még fiatalnak mondható – mi történik akkor, ha a karrierje megbicsaklik, vagy egy rossz házasságba kerül be. A Game Over klubban a Földes Eszter figurája például épp hasonló. Keresi a szerelmet, amiben már nem is hisz.

Haláli helyzet.