Nincs igazság, csak hazugságok hálózata

Publikálás dátuma
2018.09.14 10:00

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Háy János darabjaiban a közelit kutatja. A mikrokörnyezet intim, olykor meglehetősen durva részletei utalnak az egészre, vagyis a társadalom pillanatnyi morális állapotára. A helyzet finoman szólva is gyomorforgató.
Házasságok, párkapcsolatok, sodrások és sodródások tükre Háy János utóbbi színpadi munkáinak jelentős része. A szennyes kiteregetése. Hát bizony ez nem vonzó. Persze Háy mint például az előző darabjában a szintén a Szkénében bemutatott A halottemberben rendkívül pontosan vázol folyamatokat, egy idő után visszafordíthatatlan pusztító és önpusztító jelenségeket. Háy János most a szezon elején Szabó Máté által színre vitt A lány, aki hozott lélekből dolgozott című új drámája, amely egy novelláskötet címadó művéből született, nem kegyelmez. Pőrén, nyersen vágja a képünkbe azt, hogy gyakran épp azt ismételjük meg, amit nagyon el akarunk kerülni. Egy lány látja anyja küzdelmét apjával a kiszolgáltatottság és a kompromisszumok állandó útvesztőjét, amely determinálja a boldogtalanságot. Aztán felnőttként neki is hasonló jut, miközben gyerekként megígéri magának, hogy mindent megtesz ez ellen. Hiába, mégis ahogy a dráma címében áll, hozott lélekből dolgozik. Háy egyáltalán nem szemérmes, hősei az intimitás, a szexualitás gyötrő kudarcait és önámító újrakezdéseit is megosztják a darabban. A rétegek is izgalmasak, hiszen egy család tragédiáját egy nyomozó és egy pszichológus beszélgetésen ismerhetjük meg. A felülettől a mélységig. A kezdettől a végig. A darab nem egyenletes, olykor elnagyoltabb, máskor felszikrázik és ilyenkor tényleg tud nagyon fájni. A színészek nincsenek könnyű helyzetben, szinte csak a szövegre hagyatkozhatnak. Mucsi Zoltán és Moldvai Kiss Andrea, akik civilben is párt alkotnak, több szerepben is helyt állnak. Mucsi egyébként is nagy Háy szakértőnek számít a drámaíró szövegeinek a tolmácsolását illetően. Most is bizonyítja alkalmasságát, erre, az egyáltalán nem egyszerű feladatra. Kovács Krisztián a trió harmadik tagjaként szintén erős jelenléttel játszik. A darab végén felvetődik: létezik-e igazság. A pszichológus erre ezt válaszolja: csak hazugságok vannak, amelyek hol hitelesen, hol hiteltelenül próbálnak igazságok lenni. És csak az tud segíteni, aki átlát a hazugságok hálózatán. Csakúgy mint a darabban, mi is gyakran elmagyarázzuk magunknak, hogy bizony jól átlátunk ezen a hálózaton, aztán szépen ugyanúgy részeseivé válunk, mint a többiek.   

Info:

Háy János: A lány, aki hozott lélekből dolgozott Ősbemutató Nézőművészeti Kft. Ördögkatlan Produkció Szkéné Szkéné Színház Rendező: Szabó Máté         

2018.09.14 10:00
Frissítve: 2018.09.14 10:00

Durva előjel a kulturális TAO átalakításához: az EMMI-t cseppet sem érdekli szakmai delegáltak véleménye

Publikálás dátuma
2018.11.17 10:12

Fotó: MTI/ Kallos Bea
A minisztérium lazán kihagyta a Gérecz Attila-díj odaítélésnek folyamatából a kuratóriumba emelt két civil irodalmi szervezet képviselőit.
Az elsőkötetes költőket elismerő Gérecz Attila-díjat érdekes körülmények között adta ki az Emberi Erőforrások Minisztérium, írja a zoom.hu. (Az elismerést egyébként Dezső Kata, az Orbán János Dénes által vezetett Előretolt Helyőrség elnevezésű, állami pénzből finanszírozott íróakadémiának a növendéke kapta az elismerést.) Az EMMI ugyan meghívta a díjat odaítélő kuratóriumba azt a két civil irodalmi szervezetet, a József Attila Kört és a Fiatal Írók Szövetségét, amelyeknek tagjai potenciálisan esélyesek lehetnének a díjra, azonban a döntési folyamatból már se szó, se beszéd, kihagyta őket, vagyis az érdekeltek is csak arról szereztek tudomást, hogy kiosztották a díjat.
Nem véletlen, hogy Áfra János, a díjat odaítélő kuratórium korábbi tagja az ügyről szóló Facebook-posztjában azt írja, az állami szerv és az íróakadémia biztosra akart menni, ezért hagyta ki a döntési folyamatból a felkért kurátorokat.
Az EMMI eljárása azért különösen aggasztó, mert a kormány épp most szünteti meg az előadóművészeti TAO-t, azt az adókedvezmény-konstrukciót, amelyik lehetővé tette, hogy évi 50 milliárd forint kerüljön a színházakhoz. A TAO-támogatás mértéke az eladott jegyek mennyiségével volt egyenesen arányos, következésképpen a piac döntött róla, melyik színházhoz kerüljön a pénz. A kabinet viszont ezt a szisztémát egy olyanra cserélné, ahol lényegében a tárca döntené el kinek jár a dotáció.   
2018.11.17 10:12

Elsöprő siker Kurtág operája

Publikálás dátuma
2018.11.16 21:05

Fotó: MILÁNÓI SCALA/
Fényes sikernek nevezte az olasz sajtó Kurtág György operáját. Mint a L’Avvenire című lap fogalmazott, Samuel Beckett 1957-ben bemutatott A játszma vége című abszurd drámájának megzenésített változata, amelyet csütörtökön a milánói Scalában mutattak be, a magyar zeneszerző „opus maximuma”, mivel eddig legfeljebb 15 perces műveket írt. Az opera azonban két órás. A mű, amelyet Marjus Stenz vezényelt, azonban talán még Beckett drámájánál is jobb, állapítja meg a lap. Kurtág Beckett művének csak néhány elemét jelenítette meg. Kurtág önmagát hozza, zenei meggyőződését elemi erővel jeleníti meg. A szerző megállapítja A játszma vége valami új kezdete. „Ez életem legcsodálatosabb napja” – mondta az előadás után Alexander Pereira, a milánói Scala intendánsa. Egy tízéves álma vált ugyanis valóra azzal, hogy a híres operaházban mutatták be a világon először Kurtág darabját. A kétórás zene érzelmek sorát hozza elő. Nyolc percen át tapsolt a közönség. A 92 éves zeneszerző feleségével, Martával Budapesten hallgatta a bemutatót. Jelen volt azonban fia, ifj. Kurtág György, aki elmondta, apja azért valamiképpen mégiscsak jelen van a milánói operában. A szerző megállapítja, Kurtág valódi operát alkotott, az érzelmi intenzitást a tőle megszokott és a végletekig mértéktartó zenei stílussal párosította. A lap szerint ehhez igazodik a minimálisra redukált, de elegáns, fekete-fehér díszlet is, amely forgószínpaddal követi az opera öt jelenetét. A főszereplő Hamm szülei, Nell és Nagg úgy jelennek meg a színpadon, hogy felsőtestük egy-egy szemeteskukából emelkedik ki. A lap megemlítette, hogy a bemutatón neves kritikusok is megjelentek. Az Il Giornale di Vicenza ugyancsak óriási sikerről tett említést, s bár maga a szerző nem volt jelen, a hatalmas taps neki szólt.
Szerző
2018.11.16 21:05
Frissítve: 2018.11.16 21:07