Az iráni nagymester, Jafar Panahi életműve két részre tagolható: mielőtt eltiltották volna a filmezéstől a hazájában 2008-ban, illetve az utána következőre, amikor kényszerűségből titokban készíti a filmjeit.
Mivel a „határozat” húsz évre szól, nyilván nem bírta ki, és több nagyjátékfilmet készített azóta (a Taxi Teherán még fődíjat is kapott a Berlinálén), a Három nő a legújabb. A korszaknak megfelelően ő maga is főszereplő, így az élete, a státusza is szóba kerül ebben a társadalmi drámában. Sőt, meghatározó része. Igazi abszurd élethelyzet: Panahi büntetésben és a titokban, a stáb megnevezése nélkül készült alkotásai csak hozzák a dicsőséget az iráni filmművészetnek, így magának annak az országnak is, amelyik őt el akarja hallgattatni.
A Három nő felütése igencsak figyelemfelkeltő: egy fiatal lányt látunk, aki lefilmezte azt, hogy felakasztja magát. Ezt a sajátos etűdöt a híres színésznő, Behnaz Jafari (aki Panahihoz hasonlóan önmagát alakítja) kapja meg a mobilján, így elindulnak a lány szülőfalujába, hogy kiderítsék, mi történt. Hamar kiderül: a lány – Marziyeh – életben van, ellenben a videót segítségkérésnek szánta, amit eleinte nem értünk. Majd lassan összeáll a kép: Marziyeh álma, hogy Teheránban sztár legyen, nem túl népszerű a férfiak által megalkotott szabályok szerint élő teli faluban. Mindeközben a filmben végig enigmatikusan, háttérben maradó idősebb nő karakteréről megtudjuk, hogy szintén a szórakoztatóiparban dolgozott és végül kirekesztették. Ez a film is igazi Panahi tematika, hiszen a teljes életműben végigvonul a nőt hátrányos helyzete az iráni társadalomban. Többek között ezért is tiltották el a rendezőt, de milyen érdekes, hogy Asghar Farhadi állami támogatásból készíthet szintén társadalomkritikus műveket, olyanokat, mint Az ügyfél.
Az egyedüli dolog, amivel nem vagyok teljesen kibékülve, a film magyar címe, mert ez már önmagában is értelmezés. Az eredeti, Három arc, megengedi a következtetést, hogy az egyik hős maga Panahi és nem az igazából szemből sosem látott enigmatikus harmadik nőre irányul a fókusz.
Infó:
Három nő
Forgalmazza a Cirkó Film