Spanyolország;taxisok;Uber;sharing economy;

- "Hagyjanak dolgozni!" - A taxisok után a spanyol Uber-sofőrök is utcára vonultak

Több száz, az Uber és a Cabify alternatív, közösségi személyszállító cég alkalmazásában álló sofőr tüntetett a taxisok ágazati monopóliuma ellen Madridban csütörtökön.

"Hagyjanak minket dolgozni", "végre van munkám, ne vedd el" - skandálták vagy írták transzparensekre a Madridban utcára vonuló Uber, illetve Cabify sofőrök, írja az MTI. A csütörtöki tiltakozó menet élén negyven dudáló autó haladt a belváros Paseo de la Castellana nevű sugárútjának nyolc sávjából hatot elfoglalva. Eduardo Martín, az Unauto nevű érdekképviselet elnöke elmondta: kifogásolják, hogy

a spanyol kormány várhatóan pénteken rendeletet fogad el a szektor szabályozásáról, ám annak tartalmát ők továbbra sem ismerik, arról velük nem egyeztettek.

"Hol a párbeszéd?" - tette fel a kérdést Martín, hangsúlyozva, hogy a 15 ezer dolgozó megélhetése a tét, miközben úgy tűnik, a kormány a taxisok monopóliumának kedvez.

Tiltakozásként az Uber és a Cabify szerdán ingyen szállította az utasokat, pénteken pedig az utcai tiltakozóakció megismétlésére készül.

Július végén a spanyol taxisok tartottak csaknem egy hétig tartó sztrájkot több városban is, amiért a szabályozásban megengedettnél több Uber és Cabify autó működik.

A taxisok az illetékes minisztériumtól követelték, hogy tegye meg a szükséges lépéseket. Továbbá szerintük az ágazati követelmények sem egyformák, így a verseny nem tisztességes.

A taxisok tiltakozása több alkalommal is erőszakos cselekményekbe fordult, a spanyol rendőrséghez több mint 60 feljelentés érkezett Uber vagy Cabify sofőröktől az őket ért fizikai agresszió vagy az autójuk megrongálása miatt.

A sztrájknak az vetett véget, hogy a spanyol fejlesztési minisztérium ígéretet tett a taxisok fő követelésének teljesítésére, miszerint engedélyezik, hogy az önkormányzatok helyben is szabályozzák az Uber és Cabify működését. Ez azt jelenti, hogy az állami előírásokon túl a területükön akár szigoríthatják, korlátozhatják az alternatív szolgáltatók működését.

Spanyolországban úgynevezett VTC-engedélyhez köti a törvény a "sharing economy" körébe tartozó alternatív személyszállítást, és számukat ráadásul maximálja is: 30 taxisonként 1 VTC-engedélyt lehet kiadni. A hivatalos adatok szerint augusztusban több mint 65 ezer taxiengedély volt érvényben, VTC-engedélyből pedig több mint 10 ezer.

Megszavazta az orosz parlament alsóháza harmadik, végleges olvasatában azt a törvénytervezetet, amely a nők esetében fokozatosan 55-ről 60, a férfiakéban pedig 60-ról 65 évre emeli fel a nyugdíjkorhatárt.