Bajt okoz, ha a mellékvese kifárad

Publikálás dátuma
2018.09.28. 13:13
Illusztráció: Pixabay
Fotó: Pixabay
Gyakran érezzük, egyre nagyobb a stressz, lankad a lelkesedés, fogy az életerő, és akár tartós rosszkedv is telepedhet ránk – ezek lehetnek a mellékvese kifáradásának jellegzetes tünetei is.
A szervezetünk minden gondolatra, helyzetre reagál: biokémiai és fiziológiai folyamatokat indít el, hormonokat serkent és állít le, működteti az idegrendszert. Tehát a munkahelyi terhelés, a túl nagy elvárások és nyomás, de a párkapcsolati vagy családi gondok, vagy akár a teljesen új élethelyzetek is megterhelőek lehetnek. Az, hogy kit mi és mennyire visel meg, egyéni, de a hatások összegződhetnek: egyszer csak „minden összejön és borulhat a bili” - mondta a Népszavának Bocsi Viktória életmódtanácsadó.  
Terhelt helyzetben a mellékvese, a szimpatikus idegrendszer hatására stresszhormonokat termel, működésbe lép az „üss vagy fuss” elve. Ha ez gyakran előfordul, átmenetileg sem áll le, kifulladásig pörög. Ilyenkor a pajzsmirigy elkezd alulműködni, a mellékvese, mivel kevés az akciókhoz szükséges kortizolja, „ellopja” a petefészkek progeszteronját, ami rövid ciklusokhoz, peteérési problémákhoz, vetéléshez vezethet.  
Ráadásul ez a hormonális „összeborulás” hizlal is

– tette hozzá Bocsi Viktória.

Amikor fáradunk, de teljesítenünk kell, igyekszünk még nagyobb fokozatra kapcsolni, több kávét, energiaitalt iszunk, cukros ételt eszünk, sokan alkohollal is próbálkoznak, mert úgy érzik, ha átmenetileg is, de segít. Egy idő után azonban egyre több serkentőre lesz szükség, mert ezek egyre jobban terhelik a pajzsmirigyet, stresszes fizikai állapotot okoznak a mellékvesében, ezáltal az idegrendszerben is. A termelődő adrenalin okozta pörgést nem lehet hosszútávon fenntartani. A nem szervezetünknek megfelelő étkezés, az állandó fáradtság miatt egyre inkább kívánjuk – az egyénileg - hormonálisan serkentő, jó érzést kiváltó, viszont fura módon egyébként hizlaló ételeket. A kezdeti, akár éveken át tartó pörgés után a mellékvese elkezd kifáradni, csökken az anyagcserét stimuláló hatása, felborul az egyensúly, ördögi körbe is kerülünk, aminek a következménye alattomos, lassú hízás és számos egészségügyi probléma.
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels

Kávé – imádjuk, pedig nem kéne

Azt mondják, a koffein, mivel pörgeti az anyagcserét, kalóriamentes, minden fogyókúrába beilleszthető. 
Rövid távon valóban pörget, hosszú távon azonban kimerít. Valóságos méreg. Nagyon erős növényi toxin, ami függőséget okoz

Valójában tényleg nem maga a kávé hizlal, hanem a koffein hosszútávú hormonális hatása. Ezért nem „fogyaszt” a light energiaital és üdítő sem – tette hozzá az életmódtanácsadó.

Mit lehet tenni?

A legfontosabb, hogy aludjunk. Eleget és lehetőleg már este 10 óra után. Fontos a jó minőségű táplálékkiegészítők (C-, E-, B-vitaminok) fogyasztása. És bár meglepő lehet, ilyenkor ne törekedjünk a túl alacsony szénhidrátbevitelre. Fogyasszunk jó minőségű és elegendő mennyiségű sót. „Jöjjünk le” a serkentőkről, pihenjünk, játsszunk, nevessünk, kapcsolódjunk ki. A túlságosan megerőltető sporttevékenységeket cseréljük lazább mozgásformára – ajánlja az életmódtanácsadó.
Szerző

A sportolókat sem lehet egyformán etetni

Publikálás dátuma
2018.09.27. 17:22
Illusztráció: AFP
Fotó: AFP
Egyénre szabott táplálkozási tanácsadást nyújtó sport- és táplálkozástudományi intézet kezdte meg működését Budapesten. A Scitec Institute for Sport Performance a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központjával stratégiai együttműködésben az élsportolók mellett a rendszeresen mozgókat is segíti a teljesítményük fokozása és az egészségük megőrzése érdekében.
Másfél éves előkészítő munkát követően az intézet szeptembertől kezdi meg tudományos kutatási, edukációs, valamint a táplálkozási és edzés-tanácsadási tevékenységét, amellyel hozzájárul a sporttáplálkozási és az edzéskultúra fejlődéséhez – hangzott el a sajtótájékoztatón, ahol ünnepélyesen aláírták az MTA KIK-val kötött stratégiai megállapodást is. A tervek szerint ez egyszerre szolgálja a sportolók egészségét, a hatékonyabb edzésmunkát és a jobb versenyeredmények elérését is. Az együttműködésnek célja olyan közös kutatások indítása is, amelyek eredményei támogatják majd a sport- és egészségtudomány területén dolgozó szakemberek munkáját.
A Scitec Institute a saját fejlesztésű módszertanával egyénre, azaz a sportoló adottságainak, állapotának, céljának megfelelő, valamint napirendjéhez igazított tanácsadást nyújt. Elsősorban élsportolók felkészülését segítik, de a szolgáltatások elérhetőek a szabadidő-sportolók számára is. 

Nincs két egyforma sportoló

Ahogy nincs két egyforma ember, a sportolók szervezete is különbözően működik, ezért az egyéni program része például az is, hogy a sportoló mikor és milyen és hol beszerzett ételeket eszik, valamint a folyamatos visszajelzés, mérés, és szükség esetén a változtatás is
Baji Balázs gátfutó, sprinter már hosszabb ideje a szakértők által összeállított program szerint étkezik. Ez, mint mondta, igényel némi fegyelmet és „dobozolást”, annál is inkább, mert az olimpikon a sportolás mellett állatorvosként is dolgozik. 
„Az étrend teljes mértékben: a napi rutinomhoz, az edzéseimhez és a versenyeimhez igazított, ezért tartható, és érezhetően javítja is a teljesítményemet."

Szabadidő-sportolóknak is kell recept

A személyre szabott életmódprogram szülőhelye
Mint elhangzott: a mozgás gyógyszer, de a receptjét nem magunknak írjuk fel, ezért fontos, különösen az eeljén, hogy hozzáértő irányítással történjen. Erős Antónia köztudottan sokat tesz az egészségéért, nem csak azért él tudatosan, mert 25 éves kora óta cukorbeteg. A műsorvezető is néhány hónapja teszteli a Scitec Institute programját. Mint elmondta, nem kőbe vésett mintaétrendet kapott, hanem azt tanácsolták például: hetente kétszer reggelizzen tojást sok zöldséggel. 
„Könnyen beilleszthető az életembe, annak ellenére, hogy nem főzök. A javasolt sült csirke édesburgonyával mindig kapható a kedvenc kifőzdémben, így egyáltalán nem nehéz a kivitelezés.”

A műsorvezető célja a vércukorszint és a családilag hordozott magas koleszterinszint csökkentése, amivel, a beszámolója szerint jól halad.
Szerző

Meglepő dolog derült ki a joghurtokról

Publikálás dátuma
2018.09.27. 14:14
Illusztráció: AFP
Brit kutatók szerint egyáltalán nem egészséges a joghurt, egy felmérés ugyanis kiderítette: a legtöbb fajta tele van cukorral.
Kilencszázféle, az Egyesült Királyságban kapható joghurtot megvizsgálva arra a következtetésre jutottak a Leeds Egyetem kutatói, hogy még a bio joghurtok is több cukrot tartalmaznak, mint a kóla. Alacsonyabb cukortartalommal csak a natúr, illetve a görög stílusú joghurtok rendelkeznek – írta a BBC.
Az nem meglepetés, hogy a desszertjoghurtban találták a legtöbb cukrot - átlagosan 16,4 gramm 100 grammban, az viszont megdöbbentő, hogy a második leginkább cukros termék a bio joghurt, aminek 100 grammja 13,1 grammot is tartalmaz.  

Összehasonlításképpen:

a kóla 100 grammja 9 g cukrot tartalmaz.

A gyermeknek készült joghurtok is rendkívül magas, két kockacukornyi, azaz átlagosan 10,8 gramm cukrot tartalmaznak. Nem árt tudni, hogy a 4-6 éves gyermekeknek legfeljebb napi 19 g cukor, öt kockacukornyi mennyiség fogyasztását ajánlják Nagy-Britanniában, 7-10 év között pedig napi 24 grammnál kevesebb a javasolt mennyiség.
Illusztráció: AFP
A brit előírások szerint egy joghurt akkor minősül alacsony cukortartalmúnak, ha 100 grammja 5 grammnál kevesebb cukrot tartalmaz. A vizsgált termékeknek csupán 9 százaléka volt ilyen.

Már csökkentik a cukortartalmat

Egy májusban közzétett jelentés szerint a joghurtok cukortartalma 2016 óta 6 százalékkal csökkent és várhatóan 2020-ra további 20 százalékkal lesz kevesebb
"Ennek ellenére a legtöbb joghurt még mindig nem alacsony cukortartalmú”

- mondta dr. Bernadette Moore, a tanulmány vezető kutatója.

A szakember azt tanácsolja, a kész gyümölcsjoghurt helyett vegyünk natúr joghurtot és tegyünk bele friss gyümölcsöt. 
Szerző