Állampapírba terelné az emberek dugipénzét az MNB

Publikálás dátuma
2018.09.29. 09:30

Fotó: Shutterstock
A lakosság kiemelkedően nagy összeget tart készpénzben, amit a jegybank inkább államkötvényekben látna szívesen – megkerülve a kereskedelmi bankokat is.
A V4-ek között piacvezetők vagyunk mind az otthon tartott készpénzt, mind a megtakarításokat illetően – derült ki Nagy Mártonnak a Hungarian Business Leaders Fórum (HBLF)  "Rendkívüli pénzügyi csúcs: Így készülj a 2020-as évre" rendezvényén tartott előadásából. Erről a hozzávetőleg 5700 milliárd forintnyi készpénzállományról elmondható – amint arra a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke is utalt –, hogy arányait tekintve régiónkban is szokatlanul magas. Ugyanakkor ne feledjük, hogy  háztartások egy része a növekvő jövedelmek ellenére továbbra sem tud megtakarítani. Azok akik mégis képesek félretenni, újabban az infláció mértékét meghaladó kamatozású, hosszú futamidejű állampapírokat választják, ám még mindig tetemes megtakarítás fekszik lekötve a legfeljebb egy-két éves államkötvényekben, amelyeknél továbbra is negatív a reálkamat. A lakosság GDP-arányos nettó pénzügyi vagyona 2010 óta megduplázódott - mondta Nagy Márton. Ennek oka, hogy a lakosság tekintélyes részének már nem kell korábban felvett hitelei után törleszteni, és - legalábbis a jegybanki alelnök állítása szerint - ehhez hozzájárult az energiaszámlákon történő  megtakarítás is.  A jegybank alelnöke ugyanakkor nem elégedett azzal, hogy az állampapír-vásárlóknak legfeljebb 20 százaléka helyezi el közvetlenül pénzét a Magyar Államkincstárnál (MÁK), – beleértve az interneten is elérhető Webkincstárt is –, ahol csak egyszer kell az ügyfeleknek személyesen megjelenniük, utána pedig az elektronikus csatornákat használhatják. Ehelyett többségük a kereskedelmi bankoknál vásárol kötvényt, ahol még az értékpapírszámla vezetéséért is fizetni kell. Nagy Márton ezért arra buzdított, hogy ehelyett a MÁK-ot részesítsék a megtakarító családok előnyben. Szakértők szerint ugyanakkor ez az "államosítási"  szándék a bankok erős ellenállásába ütközik, mert saját betéteiket az alacsony jegybanki alapkamat miatt nem tudják az ügyfelek számára olyan kedvezően árazni, mint ahogy azt a MÁK - kormányzati akaratból, a piaci folyamattól eltérítve - megteheti. Emellett a forgalmazás 0,8-1 százalékos jutalékáról sem szívesen mondanának le. Pedig az MNB nagyon számít a lakosság állampapír-vásárlásaira, Nagy Márton azt sem zárja ki, hogy ha a jelenleg készpénzben tartott lakossági megtakarítás egy részéből  állampapírt vásárolnának, az képes lenne a teljes államadósságot fedezni. Az MNB alelnöke biztos abban, hogy megtakarítások magas aránya a jövőben is megmarad.  Ugyanakkor a lakosság – okulva a devizahitel-felvételek tapasztalataiból – óvatossá vált a kölcsönök igénylésében. Ennek látható jele az is, hogy az egyre növekvő lakásárak ellenére a készpénzes vásárlások aránya magas, ami kedvez a megtakarítási piac növekedésének is.  A konferencián szó esett a digitalizáció elterjedésének alakulásáról is. A vezető bankok folyamatosan korszerűsítik informatikai rendszerüket. A rendezvényen felszólaló Palkovics László innovációs és technológiai miniszter szerint a következő években Magyarország sikeres lehet az innovációs technológiák, így a mesterséges intelligencia alkalmazásában, ehhez azonban együtt kell működniük az egyetemeknek, a pénzintézeteknek és a kormánynak. A jövőben a magyar gazdaság versenyképességének erősítése érdekében növelni, erősíteni kell a magyar kis- és középvállalkozások innovációs képességét. Versenyképességünk ugyanis még elmarad régiós társainkétól, az innováció területén pedig az Európai Unió tagországai között a 22. helyet foglaljuk el, a kormány a kutatás-fejlesztésre szánt források növelésével kíván ezen javítani.
Szerző
Frissítve: 2018.09.29. 11:58

Tovább alkudoznak a dízelbotrányba belesült autógyárak

Publikálás dátuma
2018.09.29. 08:30

Fotó: Shutterstock
Az autógyártók nem akarják a szükséges átalakítások teljes költségét, mintegy 3000 eurót magukra vállalni.
Újabb dízelcsúcs volt pénteken Németországban, amelynek célja, hogy olyan megoldás szülessen, amelynek köszönhetően elkerülhető a dízelautók nagyvárosokból történő kitiltása – írta a Frankfurter Allgemene Zeitung (FAZ). A német napilap megszellőztette, hogy az autógyártók a helyzet rendezése érdekében vouchereket (utalványokat) kínálnának majd a környezetszennyező dízelautóval rendelkező tulajdonosok számára, akik ezeket korszerű részecskeszűrő rendszerekre válthatnák be. (Ezeknek a felhasználásával elvégezhetőek lennének a szükséges fizikai átalakítások annak érdekében, hogy az érintett járművek kibocsátási értékei megfeleljenek az elvárásoknak.) Ez az ajánlat egyben azt is jelentené, hogy a vezető német autógyártók a kormányzati törekvéssel ellentétben nem akarják az átalakítás teljes költségét, mintegy 3000 eurót (mintegy 970 ezer forintot) magukra vállalni, hanem ennek csak 80 százalékát állnák. A FAZ utalt arra, hogy a vouchereket az Euro5-ös dízelmotorral szerelt autók tulajdonosai kapnák, míg az Euro4-es, vagy annál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású motorral szerelt autók tulajdonosait kedvezményekkel ösztönöznék arra, hogy újra cseréljék régi járműveiket. Hasonló felajánlással élt állítólag a Volkswagen (VW) vezére, Herbert Diess is, aki a német közlekedési miniszterrel folytatott videókonferencián elmondta, a Volkswagen segítséget nyújt azoknak az autósoknak, akik átalakíttatnák az autójukat. Ráadásul Diess azt is bejelentette, hogy a VW komoly csereprogramot indít, amelyben Euro 4-es és 5-ös besorolású dízeles autókat cserélnének új modellekre. Ugyanakkor kérdéses, hogy egy ilyen megoldás valóban elég lesz-e ahhoz, hogy a tárgyaló felek megállapodjanak, a német kormány tagjai ugyanis abban egyetértettek, hogy ha átalakításra kerül végül sor, annak a költségeit kizárólag az autógyártóknak kell viselniük.  A Volkswagen-botrány kapcsán itthon pertársaság formálódik, amelynek szervezői a napokban úgy határoztak, elindítják Magyarországon is a jogi eljárást Volkswagen ellen. Eddig csaknem 300-an jelentkeztek a pertársaságba, amit megfelelő létszámnak tartanak ahhoz, hogy belevágjanak, de további autósok jelentkezését is várják. Az eredetileg a problémás szoftverrel működő autók száma Magyarországon elérheti az 50 ezret.
Szerző

Felkopik Mészáros Lőrinc álla?

Publikálás dátuma
2018.09.28. 19:17

Fotó: Kovalovszky Dániel
Alig kétszázmilliós nyereséget tudott kipréselni magából az első félév során Mészáros Lőrinc tőzsdei társasága, az Opus Global. Kérdés, a pénzből kitelik-e a kormányfőközeli vállalkozó egy reggelije, vagy csak a szokásos borravalóra lesz elég.
Mindössze 168 millió forintos féléves nyereségről – "átfogó jövedelemről" - számolt be a kormányfő bizalmasaként ismert felcsúti nagyvállalkozó, Mészáros Lőrinc tőzsdei zászlóshajója, az Opus Global Nyrt. Közleményük nem említi, hogy ehhez képest tavaly az akkor jóval kisebb méretű csoport tavaly ilyenkor még 2,1 milliárdos nyereséget jelentett. Inkább a levonások előtti – értelemszerűen magasabb – nyereségszámaikat sorolják. Az időszaki árbevétel 21 milliárd forint lett az előző év első hat havának 17 milliárdjához képest. A visszaesés azért fura, mert a csoport ez idő alatt többszörösére nőtt. Maguk is említik, hogy a cég összértéke az árfolyam alapján 44 milliárdról 225 milliárdra ugrott. A saját tőke az év végi 15 milliárdról 16 milliárdra, a teljes vagyont bemutató mérlegfőösszeg 48 milliárdról 50 milliárdra bővült. Az Opus érdekkörébe tartozik többek között a felcsúti expolgármester állami megbízásairól elhíresült eredeti társasága, a Mészáros és Mészáros Kft., az építőipari profilú győri Euro Generál, a partvonalon kívülinek szintén kevéssé nevezhető, vasúti kivitelezéssel foglalkozó R-Kord, a tiszapüspöki izocukorgyár, a Csabatáj nevű békési mezőgazdasági csoport, a tűzhelygyártó Wamsler, a Mediaworks nevű kiterjedt sajtóbirodalom, a Magyarország második legfontosabb áramtermelőjének számító Mátrai Erőmű, valamint a szintén visontai, Viresol nevű búzafeldolgozó.
Szerző
Témák
Opus Global