Szerdától ismét 5, illetve 6 forinttal drágulnak az üzemanyagok. Ennek megfelelően számításunk szerint a benzinért 402, a gázolajért pedig 421 forintot kérhetnek literenként átlagosan, akár 90 forintos árszórás mellett. A dízelért utoljára pontosan négy éve, 2014 szeptember végén kértek már el ennyit. A benzin ára viszont két hete is állt már magasabban. A mostaninál nagyobb mértékű áremelésről utoljára júliusban döntöttek, az ok pedig a nemzetközi olajárugrás, ugyanis az Európában irányadó Brent típusú nyersanyag hordónkénti 84 dollár feletti ára tegnap is megdöntötte a négy éves csúcsát.
Ennek legfőbb oka pedig az Irán elleni szankciókban keresendő – értettek egyet a lapunk által megkérdezett szakértők. Immáron szinte az egész világ csatlakozott az Egyesült Államok kezdeményezte kereskedelemkorlátozó intézkedésekhez – hívta fel figyelmet Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. Az iszlám köztársaság kitermelése novembertől a jelenlegi, napi 2,6 millió hordóról 0,8-1,2 millió hordóra csökkenhet (ez félhivatalos csatornákon főként kínai és török finomítókban köthet ki). Venezuela saját gazdasági válsága előtti, napi 2,5 millió hordós kitermelése immár szintén alig éri el az 1,2 millió hordót. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és partnerei – főként Oroszország - ezt elméletben képes lenne ellensúlyozni. Az árak azért emelkednek mégis, mert kevesen bíznak abban, hogy a kartell legfontosabb tagja, Szaúd-Arábia ilyen gyorsan valóban képes lenne ekkora termelésnövelésre. Az elemző szerint a piac az OPEC-től a 2016 novemberi önkéntes – áremelési célú – termelésvisszafogás előtti mennyiséget vár. A 2014-es nagy árzuhanást okozó amerikai palaolajkitermelést továbbra is szállítási gondok jellemzik: egyelőre nem készültek el a piac igényeihez idomuló szállítóvezetékek.
Bár Pletser Tamás az év egészére 75 dolláros olajárátlagot valószínűsít, 2018 utolsó és a következő év első negyedében ez akár 100 dollárig is felfuthat. Ezt követően viszont némi piaci enyhülést vár. Ekkor ugyanis beérhetnek az amerikai palaolaj-beruházások és olyan új termelők is piacra léphetnek, mint Brazília. Egy 100 dollár feletti ár az olajnak továbbra is igencsak kitett fejlődő piacok számára már komoly fájdalmat okoz, Brazília, Törökország is gondokkal küzd, sőt az Egyesült Államok középső térségében is érezhető az autózók keresletcsökkenése.
Mindezek nyomán Magyarországon a jövő év elejére a benzin átlagdíja 420-425, a gázolajé 430-440 forintra kúszhat fel, ám azt követően visszamérséklődhet a jelenlegi, 400 forint körüli szintre – jósolja Pletser Tamás. A forintgyengülés továbbra is bizonytalansági tényező, mivel a jegybank valószínűleg inkább ezt pártolná egy kamatemelés helyett. Ebből a szempontból a magyar gazdaság a világ élvonalához sorolandó, így ránk az olajárugrás komolyabb hatást nem gyakorol – fogalmazott az elemző. Áttételes veszélyt jelenthet, ha visszaesik a – nálunk gyártott – autók iránti kereslet.
A WTI nevű amerikai olajtípus ára immár jelentősen elmarad a Brentétől – hívta fel a figyelmünket Grád Ottó, a nagy hazai olajcégeket tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Valósnak nevezte azt az értelmezésünket, miszerint így az Irán elleni szankciókkal Donald Trump amerikai elnök inkább Európának, semmint saját országának okoz gazdasági gondokat, amit egy összetettebb világpolitikai lépéssorozat mellékkörülményének tart. Grád Ottó szerint ugyanakkor az olajár 85-90 dolláron tetőzhet. Maguknak a kitermelő államoknak se érdekük, hogy az olajár kilépjen az 50-100 dolláros sávból: efelett a termékek drágulása rájuk is visszaüt. De az ár 2014-hez hasonló összeomlását se várja, aminek szerinte akkor se volt meg a valós gazdasági alapja. A fogyasztást egyelőre nem vetik vissza a hatékonyságjavítási intézkedések és az alternatív energiaforrások se. Az év végéig tehát szerinte maradhat a 420-425 forint körüli átlagos hazai kútár. Az ezt követő időszakra a jelentős spekulációs bizonytalanságok miatt a főtitkár nem kívánt jóslásokba bocsátkozni. Előzetes adataik szerint Magyarországon az emelkedő árak ellenére is folytatódik az üzemanyagfogyasztás kiemelkedő, éves szinten körülbelül 8 százalékos emelkedése.