323,06 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.10.04. 08:19
Illusztráció: Shutterstock
Gyengült a forint csütörtökre virradóra a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben - írta az MTI.
Az euró jegyzése a szerda esti 322,52 forintról csütörtök reggel nyolc órára 323,06 forintra emelkedett. A dollárt 280,06 után 281,79 forinton, a svájci frankot pedig 282,92 forint után 283,97 forinton jegyezték.
Szerző

Orbán átadta, mégse működik a Mol büszkesége

Publikálás dátuma
2018.10.04. 08:00

Fotó: Tóth Gergő / Népszava
A beruházó és a kivitelező anyagi vitája miatt máig nem üzemel a Mol tiszaújvárosi műgumigyára, pedig azt Orbán Viktor már a választási kampányidőszakban átadta.
Botrány övezi a Mol Orbán Viktor által a választási kampányban átadott, valójában máig működésképtelen tiszaújvárosi műgumigyárát – értesült több forrásból a Népszava. A megbízónak, a JSR Mol Synthetic Rubber Zrt.-nek – amelyben a többséget a japán JSR birtokolja, a kisebbségi csomag pedig a magyar olajcsoporté – komoly kifogásai támadtak a kivitelezést vezető olasz céggel szemben a munkák minőségét és elhúzódását illetően. Olyannyira, hogy helyiek szerint a kormányfő márciusi látogatására külön kiglancolták az építkezési helyszínt, hogy a pompázatos átadási ünnepséget követően újfent a munkagépek vegyék át a területet. A választási kampányeseménnyé vált átadás így áttételesen jelentős többletköltséget okozhatott a Mol és a japán cég vegyes vállalatának. A csúszás miatti veszteség pedig ennél is nagyságrendekkel többre becsülhető. A felek egymásra mutogatnak. A generálkivitelező olvasatában ők azért vonultak le a helyszínről, mert a JSR-Mol nem fizette ki a szerződés szerint nekik járó ellenértéket. Egyes hírek szerint az olasz menedzserek még az albérleteiket se fizették ki, erre az okra hivatkozva. A JSR-Mol ugyanakkor határozottan tagadja a szerződés bárminemű megsértésének vádját. Az alvállalkozók viszont a vitából annyit érzékeltek, hogy kártyájuk egyszer csak nem tette lehetővé a bejutást a területre. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója beszédéből a vájtfülűek már a márciusi ünnepségen kihallhatták, hogy a gyár készültsége valójában már akkor se adott okot az ünneplésre. A cégvezér megfogalmazása szerint ugyanis „a gyárat átadjuk, a következő hónapokban beüzemeljük, jönnek a mikrohangolások, a nyáron lezajlik a tesztüzem és ősztől indul a termelés”. Ebből már akkor nyilvánvalóvá vált, hogy a kormányfő, a Mol és japán vendégeik valójában jóval az üzemképesség előtt adják át a gyárat. Erre a közelgő áprilisi választásokon kívül semmi más nem szolgáltatott érdemi okot. (Jellemző módon a fogadó város nevében annak szocialista polgármestere, Bráz György fel se szólalhatott az eseményen: helyette a Fidesz egyéni jelöltje, a közeli Szerencs akkori polgármestere, Koncz Ferenc tartott egy választási kampányszónoklatnak is beillő, kormánydicsőítő beszédet.)
Hernádi Zsolt szavai alapján a gyárnak legalábbis már most teljes gőzzel működnie kéne. Raádásul 2015-ben, amikor szintén Orbán Viktor jelenlétében letették a gyár alapkövét, még 2017-es átadást helyeztek kilátásba. A készültség tekintetében a vélemények eltérnek. Mol-közeli forrásaink szerint az üzem teljesen készen áll, „csak a kerítés hiányzik”, így az év végéig bizonyosan megindulhat a próbatermelés. Más szakértők helyi információk alapján 90-95 százalékos készültségre következtetnek és szerintük a gyártósor egyelőre nem alkalmas a tesztüzemre. Alighanem mindkét állítás igaz, attól függően, mit tekintünk késznek. Az érdekeltek arra is másként emlékeznek, mikor indultak a problémák és az egyeztetés most milyen fázisban tart. Noha a csúszást már márciusban rebesgették, volt, aki szerint a vita csak néhány hete tetőzött. Akadt viszont, aki már közel látja a megegyezést. A magyar-japán beruházó mindenesetre a háttérben teljes körű tárgyalási készségét hangoztatja. Mol-közeli forrásaink egyszersmind leszögezték: a viták közepette, az alvállalkozói követelések kezelése érdekében fedezetkezelési számlát is nyitottak. Lapunk megkeresésére ugyanakkor se a Mol, se Bráz György nem reagált.

Déjà vu

Az események kísértetiesen emlékeztetnek a magyar-szlovák gázvezeték-beruházás során történtekhez. Orbán Viktor ezt az üzemet a 2014-es kampányidőszakban adta át félkészen. Az állami megrendelő és a kivitelezést vezető, molos OT Industries között támadt máig ható, milliárdos anyagi vita. Utóbbi cég azzal vádolta a megbízót, hogy adminisztratív eszközökkel hátráltatja a munkálatok befejezését.

Százmilliárdos beruházás

A műgumi a gumiabroncs egyik legfőbb alapanyaga. Az új termelőegység évi 60 ezer tonnát állítana elő. A beruházás értéke – legalábbis a kormányfő szavai szerint – körülbelül százmilliárd forint. A Mol Petrolkémia telephelyén 2015-ben adták át a műgumi alapanyagául szolgáló butadiénüzemet. A tiszaújvárosi Mol Petrolkémia a telephelyen az ötvenes évek óta működő és fejlődő vegyipari központ, a Tiszai Vegyi Kombinát (TVK) utódja.

Szerző

Lendületben a kiskereskedelem

Publikálás dátuma
2018.10.03. 19:45
Shutterstock illusztráció.
Augusztusban az előzetes várakozásokat lényegesen meghaladó, 6,8 százalékos éves kiskereskedelmi forgalombővülést mért a KSH. A szakemberek a júliusi, 5,3 százalékra visszaeső adat után a szokásosnál is nagyobb érdeklődéssel várták a mostani jelentést. Az élelmiszer- és hasonló jellegű vegyes kiskereskedelem 4,1 százaléka hasonlatos a megszokotthoz. Mint ahogy az üzemanyag-kiskereskedelem is hozta megszokott formáját, 6,2 százalékos bővüléssel. A többi üzletben viszont 10,7 százalékkal bővült a forgalom. A fogyasztásnövekedést az elemzők a 8 százalékot meghaladó reálbér-növekedésnek tudják be. Az átlagolás ugyanakkor elfedi a jövedelembővülési aránytalanságokat. A tavalyi 5,6 százalékos növekedés után az idei év egészére vetítve 6,2 százalékos bővülés várható. Ha a reálbérek jövőre a 6 százalékos közeli mértékben emelkednek, a kiskereskedelem jövőre 4,5 százalékkal nőhet. A várható lassulás ellenére a lakossági fogyasztás a GDP-növekedés meghatározó tényezője marad jövőre is. Ebben szerepet játszhat a jövőre várható lakásátadási roham, ami növelheti a tartós fogyasztási cikkek vásárlását. Az év első kilenc havában az újautó-forgalom 26 százalékot ugrott, amely lendület jövőre is kitarthat.
Szerző
Témák
kiskereskedelem