Itt a fűtési szezon, csak győzzünk kiigazodni a kéményseprés szabályain

Publikálás dátuma
2018.10.10 10:40

Fotó: FŐKÉTÜSZ/
A családi házak körében a kötelező kéményvizsgálat eltörlése ellenére se csökkent a sikeres ellenőrzések száma.
Szeptemberig az idén ellenőrizendő 650 ezer fővárosi kémény 70 százalékát már megvizsgálta a Főkétüsz Fővárosi Kéményseprőipari Kft. – közölte keddi tájékoztatóján Kovács Balázs, a Budapest tulajdonában álló társaság ügyvezetője. A fennmaradó körülbelül 350 ezerhez gázkészülék csatlakozik. Ez esetben a 2016-os könnyítések nyomán az évenként kötelező vizsgálatot kettőre nyújtották, így ezek jövőre kerülnek sorra. Kovács Balázs nem rejtette véka alá, hogy szakmailag ennél sűrűbb kiszállást tartanának indokoltnak. A kémények állapota egyre javul: ezer közül átlag kettőnél állapítanak meg közvetlen életveszélyt. A szerencsére egyre elterjedtebb szén-monoxid-érzékelőknek hála napi 4-5 alkalommal fut be ennek kapcsán megalapozott panasz. Ez az alapos átszellőztetés után egyedi gázszerelői, kéményseprői és esetleg más beavatkozást is szükségessé tesz. A kéményseprők és a lakástulajdonosok a két éves rezsicsökkentés óta egyaránt elveszni látszanak a változó, ész-érvekkel kevéssé védhető jogszabályok dzsungelében. Eszerint a kéményellenőrzés olyan magántulajdonú lakások számára ingyenes, ahol nem működik semmilyen szervezet, tehát cég, állam-önkormányzat, alapítvány, egyesület, egyház vagy bármi más. Ez év eleje óta az ilyen típusú családi házak esetében viszont már nem kötelező az ellenőrzés. Ha az ingatlan nem magántulajdonú, avagy bármely szervezet székhelye, telephelye, fióktelepe, akkor az ellenőrzés kötelező, de térítésköteles. Ilyenkor családi ház esetén mintegy 2 ezer forint kiszállási díjat is kell fizetni, amit társasház esetén nem számítanak fel (az önkormányzati bérlakások után is a helyhatóság fizet). E felosztás se feltétlenül követi a logikát. Számos olyan több lakásos épület ismert például, amely nem minősítette magát társasháznak vagy lakásszövetkezetnek. Itt így „családi házként” nem kötelező a kiszállás. Az ilyen épület ugyanakkor gépészetileg, a veszélyforrások jellegét illetően leginkább a társasházakra hasonlít. Változatlanul gond, hogy a kötelezett társasházi lakások 17 százalékába nem jutnak be a kéményseprők a két, általuk megadott időpont egyikében sem. Ilyenkor a problémát már a katasztrófavédelem veszi át. Egy hónapon belül közel ezer forint fejében kötelező újabb kiszállást rendelni. Azt követően viszont az ellenőrzés már 4-5 ezer forintba kerül és ilyenkor már több tízezer forintos bírsággal is számolni kell. Családi házak esetén ugyan szintén „ajánlanak” nem kötelező jellegű időpontot, ám itt biztosítanak lehetőséget egyedi időpont egyeztetésére is. A különbségtétel oka, hogy a fővárosban a 140 ezer családi otthon aránya kisebb a 80 ezer társasház 480 ezer lakásához képest. Utóbbiak esetében az egyedi időpontegyeztetést csak a jelenlegi, körülbelül 200 fős dolgozói létszám kétszeresével tudnák megoldani – érvelt Kovács Balázs. Mindezek nyomán az ügyvezető sajátos társadalomlélektani jelenségként hívta fel a figyelmet arra, hogy a családi házak körében a kötelező jelleg eltörlése ellenére se csökkent a sikeres ellenőrzések aránya: a sikertelenség itt is körülbelül 17 százalékra tehető. Ez esetben ugyanis a lakók kifejezetten igénylik a kiszállást. A kémények felújítására sokkal inkább önkormányzati, semmint állami támogatások vehetőek igénybe. A kéményállomány minőségi javulása és az ellenőrzések fenntartása nyomán tapasztalataik szerint csökken a halálos kimenetelű szén-monoxid-mérgezések száma. Így az idei őszi szezonban területükön nem történt tragédia.

Közpénzből "ingyenes"

A kéményseprés szempontjából a főváros, illetve Fejér és Vas megye immáron kivételnek számít: a 2016-os törvényi változások nyomán ugyanis az ország legnagyobb részén a helyi kéményseprő-szolgáltatótól az ingyenessé vált tevékenységet a katasztrófavédelem vette át. Az ágazat cégeire komoly nyomást gyakorló jogszabályok szerint a lejáró szolgáltatási szerződés után a terület ellátását már csak a katasztrófavédelem veheti át. Ennek nyomán a Főkétüsz életben tartásához tavaly körülbelül 2,1 milliárd forint önkormányzati támogatásra volt szükség. Ezen felül közel félmilliárd forintot kaptak a Belügyminisztériumtól úgymond az ingyenesen elvégzett ellenőrzések fejében és körülbelül ugyanekkora összeghez jutottak térítéses szolgáltatásokból. A társaság így nullszaldós.

Fővárosi kéménytípusok (ezer darab)

gáztüzelésű 450 tartalék 400 gyűjtőkémény 80 szilárd tüzelésű 65 Forrás: Főkétüsz 

2018.10.10 10:40

Gyulladásveszély! 1,6 millió autót hív vissza a BMW

Publikálás dátuma
2018.10.23 11:18

Fotó: AFP/ ARMIN WEIGEL
Hűtőfolyadék-szivárgás által okozott gyulladásveszély miatt világszerte 1,6 millió autót hív vissza a szervizekbe ellenőrzésre a BMW - számolt be kedden az Automobilwoche német hírportál.
A BMW keddi közleménye szerint a visszahívási akció a 2010 augusztusa és 2017 augusztusa között gyártott dízelautókat érinti a kipufogógáz-visszavezető rendszer hűtőfolyadékjának esetleges szivárgása miatt. A BMW hasonló okból az idén nyáron már visszahívott ellenőrzésre 480 ezer járművet Európában és Ázsiában. További belső minőségellenőrzések során azonban a BMW mérnökei megállapították, hogy a szivárgási probléma más modelleknél is felléphet, ezért a visszahívási akciót most 1,6 millió autóra terjesztették ki. A BMW vizsgálatai szerint egyes modelleknél a kipufogógáz-visszavezető berendezés hűtőfolyadékjának esetleges szivárgása a dízelmotorokra jellemző koromlerakódással és a kipufogórendszerek magas üzemi hőmérsékletével együtt egyes alkatrészek felizzásához, extrém esetekben pedig a jármű gyulladásához vezethet. A visszahívási akció során a járművek kipufogógáz-visszavezető (exhaust gas recirculation, EGR) berendezését vizsgálják át és szükség estén kicserélik a meghibásodott alkatrészeket.
Szerző
2018.10.23 11:18

Ígérik, érkezik az új "Malév"

Publikálás dátuma
2018.10.23 10:22

Fotó: Shutterstock/
Csúszik a Magyarországon bejegyzett és hazai központú légitársaság, a RonanAir startja, de a cég állítja, folyamatosan dolgoznak az induláson. Jövő nyárra ígérik a Srí Lanka-i pénzből felépített vállalkozás startját - írja a Napi.hu.
Tavaly januárban jelentek meg az interneten RonanAir álláshirdetései, utána kisebb-nagyobb intenzitással közöltek híreket az új magyar légitársaságról. A cég központja ugyan Vecsésen van, azonban az a Rohan Nanayakkara áll a projekt mögött, aki mintegy 25 éve tiszteletbeli magyar konzul Colombóban. A Srí Lanka-i üzletember magánbefektetőként áll a légitársasághoz, a magyar állam nem támogatja.
A légitársaság terve, hogy magyar központokból nehezen elérhető európai célpontokra szállítják majd az utasokat. A honlapjukon korábban Zágráb, Ljubljana, Salzburg, Marosvásárhely és Rijeka felé közlekedő járatokat ígértek, de mostanra bővült a lista. Olyan úti célokat reklámoznak, amelyek valóban kiestek eddig a legtöbb légitársaságnál. Ígérnek járatot a korzikai Ajaccióba, a görög Alexandroupoliba, Bernbe, a román tengerpartra, Constantába, a szicíliai Cagliariba, az orosz enklávé Kalinyingrádba, vagy éppen Odesszába. A magyar repterek közül három is fel van tüntetve kiindulási helyként: szállítanának Hévíz-Sármellékről, Debrecenből és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről.
portál tavaly megkereste a céget, akkor 2017 októberére ígérték a startot, de ezt végül nem tudták tartani. A legfrissebb megkeresésre azt írták, "keményen dolgoznak azon, hogy már jövő nyáron repülhessenek a RonanAir gépei". 
Az ígéret tavaly elsőre légből kapottnak tűnt, mert a Ronanair Légiközlekedési Kft.-t már 2014-ben bejegyezték, de az gyakorlatilag tőke nélküli társaság volt. A leadott 2017-es beszámolójukból viszont kiderült, hogy az évet záró adatok szerint 5,48 milliárd forintnyi saját tőkéjük van, szemben a 2016-os 1,99 millió forinttal. A napi.hu szerint itt annyiban furcsa könyvelési megoldást választottak, hogy a Srí Lanka-i székhelyű LankAir Ltd., amelynek szintén Godaliyanage Rohan Nanayakkara a tulajdonosa, leszámlázta a RonanAir Kft. alapításával kapcsolatos költségeket, összesen 21,9 millió eurót, majd ezt engedményezte Godaliyanage Rohan Nanayakkarára. Emellett a cég tőketartalékába került - ugyanebből az ügyletből - 3,55 milliárd forint. A portál kérdésére, hogy várható-e további befektetők felbukkanása, annyit közölt a RonanAir Kft., hogy "amennyiben szükséges lesz a jövőben, akkor bevonunk további tőkét is". A késlekedéssel kapcsolatban annyit válaszoltak, hogy "a légiközlekedés egy nehéz üzletág, elnökünk és cégei azonban eltökéltek abban, hogy létrehozzák ezt a magyar nemzetközi légitársaságot, amelyre Magyarország büszke lehet."
2018.10.23 10:22