Lapátra tett cégvezető, lapító államtitkár: tovább gabalyodik az MVM-ügy

Publikálás dátuma
2018.10.15. 06:35

Egy visszavont nokiás dobozzal intézkedő ember, egy volt kabinetfőnök, és több tízszeres túlárazás - javában tart a takarítás az állami cégnél.
Távozik Lazarovits Márk az MVM Informatika éléről – derül ki az állami energiacsoport számítástechnikai leányvállalata internetoldaláról. Az új vezér a régi, Székely Attila, aki 2010-től tavalyig töltötte be ugyanezt a posztot. Egy később visszavont vallomás szerint egy másik cég vezetőjeként 2010 előtt Lazarovits Márk küldetett volna 15 millió forintot egy nokiás dobozban Hagyó Miklós akkori főpolgármester-helyettesnek. Mostanság pedig az MVM Informatika azért került a figyelem központjába, mert nem ez a cég valósította meg azt a valós értéken legfeljebb százmilliósra becsülhető, úgynevezett termelésfelügyeleti (ktm-) rendszert, amit az MVM ötmilliárd forintért újonnan alapított svájci leányvállalatuktól, az MVM International AG-tól vett meg. Ugyanerre a célra alkalmas lett volna az MVM Net is, amit – legalábbis honlapjuk tanúsága szerint – továbbra is Lazarovits Márk irányít. Igaz, értesülésünk szerint napirenden szerepel a két informatikai leányvállalat összevonása. Eközben a szocialista Mesterházy Attila újabb, az MVM-botrány részleteit boncolgató kérdésözönére adott újfent kitérő válaszokat Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter nevében helyettese, Fónagy János. Arra a kérdésre, hogy az ügyben mely vizsgálatok fejeződtek már be, milyen eredménnyel és kiket találtak felelősnek, illetve mely eljárások zajlanak, Fónagy János annyit üzent: a folyamatba neves külső és belső szakértőket vontak be, de a teljes körű lezárásig felelősségteljes következtetések nem vonhatóak le. Az államtitkár friss levelében az előzőnél némiképp visszafogottabb lelkesedéssel áll ki a beszerzett rendszer hasznossága mellett, mondván, annak költségcsökkentő hatása egyelőre nem számszerűsíthető. Azt a választ, hogy az AG a „svájci jog alatt szerződött partnereket” vont be, valószínűleg arra szánták válaszul, hogy a svájci leányvállalat milyen társaságoktól szerezte be a terméket. Ama kérdésekre, hogy a rendszert miért nem az MVM informatikai munkatársai vagy leányvállalatai szerelték fel, mi a nevük a beszállítóknak, illetve mely szerződéseket jegyezte az MVM International AG akkor aláírási joggal rendelkező igazgatója, Mihalovics Péter - Seszták Miklós, az MVM-et egykor felügyelő fejlesztési exminiszter akkori kabinetfőnöke -, Fónagy János (aki akkortájt Seszták Miklós parlamenti államtitkára volt) nem reagált.
Szerző
Témák
MVM korrupció

Hiába egyre drágább, izomból tankolunk

Publikálás dátuma
2018.10.14. 12:33

Fotó: Népszava
Újfent kiugró mértékben, 7,9 százalékkal ismét csúcsszintre, 2,8 milliárd literre nőtt a márkás hazai kutak üzemanyagforgalma az év első kilenc havában – számítható ki a nagy hazai olajcégeket képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) lapunknak megküldött friss adatsorából.   A válság 2009-2012 között ebben is masszív visszaesést hozott, amit 2015-ig erőteljes felfutás követett. Tavaly ugyanekkor a növekedési mérték csak 2,6 százalékra rúgott.  Az idei esztendő ugyanakkor megint az izmosodás jeleit mutatja. Igaz, a mostani emelkedés némileg haloványabb az előző, második  negyedévinél. Mindez azért rendkívül fura, mert éppen idén drágultak az üzemanyagok a lélektani határnak tartott literenkénti 400 forint fölé, ezzel az összes termék átlagárszintjét is jelentősen megdobva. Gázolajból 1,7 milliárd liter fogyott idén kilenc hónap alatt, ami  szintén rekord, azonos mód kiugróan nagy mértékben, 9,7 százalékkal több 2017 háromnegyedének fogyasztásánál. A 95-ös benzin forgalma 990 millió literre rúgott. Ez ugyan csak 4,4 százalékos élénkülés, ami a tavalyi értéket meghaladja. A benzin esetében a jövedelembővülés, a főleg cégek által használt gázolajnál pedig a gazdasági élénkülés áll leginkább az újabb forgalomugrás hátterében – magyarázza a jelenséget kérdésünkre Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára. Utóbbi üzemanyag esetében sokat számíthat a környező államokhoz képest gyenge forint, ami folyamatosan csökkenti a többiekhez viszonyított üzemanyagtarifáinkat. Ez a fuvarozók szemében is egyre vonzóbbá teheti a hazai kutakat. Mindazonáltal a főtitkár szerint az áremelkedés mérséklő hatása lassan tényleg begyűrűzik a keresletbe. Jelentősen enyhült a prémiumüzemanyagok – különösen a dízel - erőteljes növekedési üteme, amit a főtitkár eme fogyasztói kör behatároltságával indokolt. Az országos statisztikák tanúsága szerint ugyanakkor egyre többen választják a márkás egységeket. Grád Ottó megerősítette: mától egyre több hazai kúton találkozhatnak az autósok a megszokott üzemanyagjelzések mellett az uniósakkal. Ám mivel a brüsszeli szabály magyar változata még nem született meg, csak folyamatos átállásra lehet számítani.
Szerző

A világ legnagyobb autós és légi piacának dolgozott a szuperkém - de lekapcsolták

Publikálás dátuma
2018.10.14. 10:46

Fotó: Shutterstock
Repülésipari technológiák után „érdeklődött „Jan Csün-hszü, aki Nankingban, Kína egyik legjobb műszaki egyetemén szerezte diplomáját. 2013 óta folytatott ipari kémkedést az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában. Legalábbis ezzel vádolja őt az amerikai kémelhárítás, írja a hvg.hu. A törekvő kínai hírszerző elsősorban a General Electric kutatásai iránt érdeklődött. Így bukott le Belgiumban, ahonnan kiadták az Egyesült Államoknak. Cincinnati városában már bíróság elé is állították .Az eset kapcsán a hongkongi South China Morning Post megjegyzi, hogy a hírszerző nem akárki : szűkebb pátriájában, Csiangszu tartományban az állambiztonsági szolgálat helyettes vezetője. Ilyen magas rangú kémek ritkán akadnak horogra az Egyesült Államokban, ahol nemrég egy 27 éves kínai fiatalembert tartóztattak le. Ő kínai származású, Amerikában élő fiatal mérnököket próbált beszervezni egyrészt ipari kémkedésre, másrészt pedig hazatérésre Kínába. A két ügy között összefüggés állhat fenn- írja a South China Morning Post. Mindez nagyon is kapóra jön a Trump kormányzatnak, amely mind határozottabban penget Kína-ellenes húrokat. Mike Pence alelnök nemrég azzal gyanúsította meg Kínát, hogy beavatkozik az USA belügyeibe éppúgy, mint Oroszország. Légből kapottak az amerikaiak vádjai- hangsúlyozta a külügyi szóvivő Pekingben. A kínaiak szerint nincs másról szó, minthogy Trump diplomáciáját, mely célba vette Kínát, most az Egyesült Államokban alá akarják támasztani egy hidegháborús kémkampánnyal. Ugyanakkor Pekingben tisztában vannak azzal, hogy a kereskedelmi háború nem Trump pillanatnyi ötlete.  
Kína GDP-je ma már az USA GDP-jének a 60 százaléka, és a távol-keleti óriás ma is gyorsabban növekszik, mint Amerika. Ráadásul belső piaca összehasonlíthatatlanul nagyobb: 1,4 milliárd, szemben a 315 millióval.

Persze fizetőképesség tekintetében nem lehet összehasonlítani az amerikai és kínai átlagpolgárt, de a világ legnagyobb autós és légi piaca immár Kína. Az amerikai és európai gyárak elkeseredett harcot folytatnak a dinamikusan növekvő kínai piacáért. Közben viszont a kínaiak maguk is akarnak repülőgépeket gyártani. Ezért a Kínában működő külföldi gyárak csak úgy kapnak működési engedélyt, ha betekintést engednek a technológiájukba.
Szerző