Felújítással bővítenék a csokot

Publikálás dátuma
2018.10.17 17:56
illusztráció
Fotó: Népszava
Épphogy felocsúdtak a lakástakarékpénztári (ltp) befizetések után járó állami támogatás megvonását egy nap alatt végigvivő törvényhozási őrületből az érintettek, máris az okok után kezdtek kutatni. Mert a hivatalos magyarázat a szolgáltatók extraprofitjáról szólt, meg arról, hogy a konstrukció nem támogatta kellően a lakásépítést. Ám ezek nem tűntek túlzottan megalapozottaknak. Azt azért nem vetik el a véleményt formálók, hogy az ingatlanlobbi fejthetett ki ilyen nyomást. De egy ilyen gyors törvénymódosítást talán mégsem tudott volna elérni. Sermer Ádám, a Liberálisok e témában szerdán felszólaló tagja fideszes üzleti érdekeltségek nyomulását véli felfedezni az hirtelen intézkedés mögött. Mások nem zárják ki valamely ltp ellenséges felvásárlásának meghiúsulása, illetve az emiatti bosszút sem. A szocialista Bangóné Borbély Ildikó azt furcsállta, hogy éppen akkor kapott Áder János köztársasági elnök alapítványa 500 millió forint támogatást, amikor soron kívül aláírta a parlamenten meglepetésszerűen átvert törvénymódosítást.  Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a szerdai kormányinfón azt mondta az ellehetetlenített "lakáskasszákról", hogy azok inkább számítottak kasszának, semmint lakásnak. Szavai szerint az elvett állami támogatások a családok otthonteremtési kedvezményeit (csok) bővítik majd. Biztosra tette, hogy azok felhasználási lehetőségei közé a felújítást is beemelik. A részletekről nem említett többet, azt mindenesetre beígérte, hogy bő egy hónapon belül ismertté válnak az módosított csok-szabályok.  A lakástakarékokkal kapcsolatos vita során sajnálatosan háttérbe szorultak az energiatakarékossági szempontok - hangsúlyozta megkeresésünkre Szalai Gabriella, a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) Nonprofit Kft. vezetője. Magyarország az EU felé 2014 és 2020 között halmozottan az évi országos energiafelhasználás másfél százalékos halmozott visszafogását vállalta. Ez az utolsó évre a közel 700 petajoule-os (PJ) éves bázisadat 167 PJ-s mérséklését eredményezné. A 2016-os 2,99 PJ-s csökkenés körülbelül hatodát az erről szóló jelentés szerint a lakástakarékoknak köszönhettük. Ahhoz képest, hogy azóta az energiafelhasználás - vállalásainkkal éles ellentétben - újfent nő, a kormány a lakástakarékok helyébe lépő új, hasonló fogyasztáscsökkenést eredményező rendszert se jelentett be. A MEHI elsősorban vissza nem térítendő támogatásoktól várná a fellendülést, de ilyet a kabinet idén nem hirdetett - hangsúlyozta Szalai Gabriella.

Teljes gőz gázügyben

A programban a magyar állam részvétele eddig semmilyen formában nem volt ismert; ha vannak ilyen tervek, Magyarország nem érintett - fogalmazott a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely a kormányinfón a Törökországig épített orosz gázvezeték Bulgárián és a Balkánon át felénk való meghosszabbítási lehetőségeit illető kérdésre. Ehhez képest előző nap, kedden Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter sokadszorra erősítette meg Magyarország elkötelezettségét a fejlesztési terv iránt. Eközben Lengyelország bejelentette, hogy az Egyesült Államoktól az orosz gáznál 30 százalékkal olcsóbban jut tengeren szállított cseppfolyósított földgázhoz. M. I.

Frissítve: 2018.10.17 19:50

Nagy leépítésre készülhetnek a Daimlernél

Publikálás dátuma
2019.04.20 18:32

Fotó: AFP/ THOMAS KIENZLE
A döntés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti.
A német Manager Magazin értesülései szerint mintegy 10 ezer munkahely megszüntetésére készülnek a Daimlernél annak érdekében, hogy jelentősen csökkenthessék a költségeket a következő években. Vagyis az állítólagos leépítés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti – vette észre a Portfolio. A Daimler nem kívánta kommentálni a Manager Magazin értesüléseit, amely felhívta a figyelmet arra is, hogy a költségcsökkentési és hatékonyságnövelési lépéseket már az új vezérigazgatónak, Ola Källenius kell levezényelnie, aki a tervek szerint a Daimler éves rendes közgyűlését követően veszi át a cégcsoport irányítását. A Daimler egyébként már februárban, a negyedik negyedéves beszámolójának közzétételét követően jelezte, hogy muszáj lesz csökkenteni a kiadásait. A vállalat üzemi eredménye ugyanis 22 százalékkal csökkent a globális kereskedelmi háború, az új technológiák fejlesztési költségeinek megugrása, valamint az iparágban zajló kedvezőtlen változások hatására. A Manager Magazin emellett azt írta, hogy úgy tudja, Källenius nem fogja megújítani a Daimler és a Renault-Nissan közös projektjeit.

450 milliót kapnak e-autókra karitatív szervezetek

Publikálás dátuma
2019.04.20 11:56
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 450 millió forinttal támogatja több karitatív szervezet elektromosgépjármű-beszerzését – közölte a tárca.
A pénzt a Karitatív Tanács tagjai – Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület, Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítvány, Magyar Ökumenikus Segélyszervezet, Magyar Vöröskereszt, Baptista Szeretetszolgálat Alapítvány, Katolikus Karitász–Caritas Hungarica – számára biztosítják. Ez szervezetenként 6-6 új elektromos gépkocsi (személyautók, személyszállító kisbuszok és áruszállító gépjárművek) beszerzését teszi lehetővé. Ez számításunk szerint 36 gépjárművet jelent. A támogatásból tehát egy autóra átlag 12,5 millió forint jut. Ez egy alsó-középkategóriás e-autó ára, így drágább járművek fedezése érdekében elvben a legolcsóbbak közül is választaniuk kell. A tárca közleménye megjegyzi: az e-autók üzemeltetési költségei alacsonyabbak a hagyományos üzemanyagúakhoz képest, ami tovább növeli a karitatív tevékenység forrásait. Megjegyzendő: mindenképp üdvös az állam karitatív tevékenysége, de az összeg nagyságrendjében közelíti az összes többi e-autó-vásárlónak szánt állami támogatási keretet. Weingartner Balázs, az ITM fenntarthatóságért felelős államtitkára tavaly októberben jelentette be, hogy a már lekötött 2,4 milliárdos támogatási keretet hatszázmillióval 3 milliárdra emeli. Ebből másfélmillió forinttal járul hozzá az állam minden e-autó vásárlásához. A mostani karitatív támogatást minden bizonnyal az ország úgynevezett szén-dioxid-kóvtabevételeiből biztosítják. Mint azt – az ITM tájékoztatása alapján – korábban kiszámoltuk, a tavaly el nem költött és idén várható kvótabevételek alapján a tárca számára mintegy 60 milliárd forint szabad forrás állhat rendelkezésre szén-dioxid-kibocsátás-csökkentő programok indítására. Ennek ugyanakkor a tárca csak töredékét fordítja országos, mindenki számára nyitott, vissza nem térítendő – például lakásszigetelési – támogatási programokra. Úgyszintén megjegyzendő: elektromos autók használata néhány száz kilométeres hatótávjuk miatt továbbra is elsősorban városon belüli közlekedésre ajánlottak. A töltőtípustól függően néhány tíz pectől több óráig tartó „tankolás” nyilvános állomásokon egyelőre javarészt ingyenes. A töltés normál konnektorból is megoldható: ennek töltési időtartama jellemzően 8-10 óra.
Szerző