Kétharmad van a kormány ellen lakástakarék-ügyben

Publikálás dátuma
2018.10.18. 08:41
Illusztráció
Fotó: MOLNÁR ÁDÁM
Alig tíz százalék ugrott be a Fidesz érvelésének, mi szerint luxusra herdálták el az emberek a lakástakarékot, és ezért kell eltörölni a rendszert. A Ténygyár felméréséből az is kiderült: a szüléshez kötött csok népszerűsége messze elmarad a lakástakaréké mögött.
Indokoltnak látta a lakástakarékok állami támogatását a túlnyomó többség, és a lakástakarék-pénztári konstrukciót sokkal jobban szeretik a CSOK-nál - ezek a fő megállapításai annak a reprezentatív kutatásnak, amelyet a Ténygyár végzett a Pulzus kutatási applikációval a lakástakarék-pénztárak beszántásának napján, és amit a 24.hu szemléz.
A megkérdezettek közel fele válaszolta azt, hogy vagy neki vagy a családjában valakinek van lakástakarék-pénztári megtakarítása. A teljes lakosságnak egyébként közel hatoda fizetett a lakáskasszák valamelyikébe, az elmúlt 22 évben körülbelül 4 millió szerződés született, a konstrukció tehát igen népszerű volt.
A lakáskasszák eltörlésének kormányzati indoklásával pedig nem ért egyet a megkérdezettek több mint kétharmada.

A kormány szerint azért kellett az állami támogatást eltörölni, mert abból "egyesek" medencéket és más luxus-költéseket finanszíroztak, miközben a szolgáltatók is "extraprofithoz" jutottak.
Az ellenérvek szerint a 60-70 milliárd forint támogatás mellett évente legalább 20 ezer ember lakhatását segítette a rendszer, és - minthogy önrész nélkül hitelt sem lehet felvenni - sokaknak az egyetlen lehetőséget jelentette egy majdani saját ingatlan megvásárlására.
A kormányzati megszólalók a lakáskasszákat rendre a CSOK-kal vetették össze, Gulyás Gergely szerint például a családi otthonteremtési kedvezménnyel három év alatt több lakás épült, mint tíz év alatt a lakáskasszával. Ezért ez utóbbi, szüléshez kötött támogatást tervezik bővíteni. Ám a Ténygyár kutatása szerint
sokkal többen vannak azok, akik a lakástakarék-pénztári megoldást hatékonyabbnak látják a CSOK-nál.

Szerző

Volner levette a fedőt a Jobbik fortyogó fazekáról

Publikálás dátuma
2018.10.18. 07:30

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
A távozó alelnök nem lesz ellenére, ha kínos információk kerülnek ki a Jobbikról.
Teljesen kizárt, hogy az önkormányzati választásokon valamelyik jelölt neve mögött a Jobbik logója együtt szerepeljen a DK-val vagy az MSZP-vel – mondta lapunknak Mirkóczki Ádám, a Jobbik kommunikációs igazgatója. Előzőleg Volner János, aki az elnökség feloszlatását és új tisztújító kongresszus összehívását kezdeményezte, legfőbb kifogásként említette, hogy a Jobbik szerinte szövetségre készül lépni a „balliberális” erőkkel. Miután kizárták a parlamenti frakcióból, nem sok kétség fért ahhoz, hogy a pártban sem lehet maradása. Volner elébe ment az eseményeknek, és maga jelentette be kilépését. Vele tart két másik jobbikos politikus, Apáti István és Fülöp Erik is. Parlamenti mandátumát egyikük sem adja vissza. A kilépését bejelentő tájékoztatón Volner elismételte, hogy a Jobbik vállalhatatlannak tartott „balliberális fordulatot” hajtott végre. Pedig a maga részéről ő igyekezett megfékezni a „legtöbb őrültséget, balra tolódást, amit Vona Gábor elkövetett”. Volner csalódott a Jobbik új elnökében, a „szkinhed múlttal rendelkező” Sneider Tamásban is. Úgy nem lehet nemzeti ügyeket képviselni, hogy „időközi választásokon segítünk Gyurcsány Ferenc pártjának nyerni”. Szabó Gábor pártigazgató hozta nyilvánosságra azt az elnökségi határozatot, amely szerint a Jobbik a DK-val és MSZP-vel „önkormányzati szinten sem tartja elképzelhetőnek” az összefogást. Volner, amikor erről kérdeztük, kijelentette: a gyakorlat mást mutat, „brutális a különbség” a Jobbik hivatalosan meghirdetett politikája és a valóság között. Volner János elpanaszolta, hogy a Jobbik egész „trollfalkát” állított rá, nemtelen kampány folyik ellene. A Jobbik szerint éppen ő kezdte a sárdobálást. Kétségtelen, hogy Volner is hajlamos elveszíteni higgadtságát. Bana Tibor jobbikos alelnököt például az „elnökség kávéfőző kislányának” minősítette. Érdekes ugyanakkor: Volner mindmáig nem nevezte meg, hogy a Jobbik vezetői közül szerinte ki szeretett volna az LMP-vel közös listát állítani az EP-választásra. Kérdésünkre is csupán annyit közölt, hogy később majd elmondja. Szabó Gábor ezzel szemben – Sneider Tamáshoz hasonlóan – nemrég azt nyilatkozta a Népszavának: a Jobbik vezető testületeiben a közös lista „sem konkrét javaslatként, sem ötletként nem merült fel”. A háborúskodásnak nem látszik a vége. Volner János arról is beszélt, hogy „sok szenny gyűlt össze” a Jobbikban, a fortyogó fazékon hónapokon keresztül ő tartotta rajta a fedőt. Most azonban levette ezt a bizonyos fedőt. Ami annyi jelent: nem fogja megakadályozni, hogy „pénzügyi, politikai és egyéb információk” nyilvánosságra kerüljenek a Jobbikról. Bár Volner egyelőre „ködösen” látja, hol folytatja kilépő társaival, a Jobbikban mérget vennének rá: csupán idő kérdése, és a három távozó csatlakozik a pártszakadás után létrejött, Toroczkai László vezetésével működő Mi Hazánk Mozgalomhoz. A Jobbikból tavasszal kizárt Dúró Dóra személyében ennek a formációnak már van egy parlamenti képviselője. Jobbikosok nemrég megbízható értesüléseikre hivatkozva állították: Kövér László házelnök és Dúró Dóra személyesen egyeztetett a házszabály módosításáról, amely lehetővé tenné, hogy a parlamenti választások idején nem létező Mi Hazánknak saját frakciója legyen az Országgyűlésben. Ehhez már csak arra lenne szükség, hogy négyük mellé még egy képviselő átcsábításával létszámuk elérje az öt főt. Kövér és Dúró egyaránt valótlannak nevezte az állítást. A jobbikosok annyiban finomítottak, hogy az egyeztetésen nem a házelnök, hanem egyik munkatársa vett részt, ám a lényegen ez nem változtat: szerintük már folynak a törvényi előkészületek. Kuszálja a helyzetet, hogy Volner János az ATV-ben elmondta, ha a kormánypártok meg is szavaznák a házszabály módosítását az új frakcióról, akkor sem ülne be abba. Dúró Dóra viszont nem ennyire elutasító. Ahogyan azt nemrég kérdésünkre kifejtette: „sokkal több forráshoz és felszólalási lehetőséghez jutnánk, ha a házszabály lehetővé tenné, akkor természetesen lenne frakciónk”.
Szerző

Orbánék gondoskodásnak hívják a leépítést

Publikálás dátuma
2018.10.18. 06:00

Fotó: Szecsődi Balázs / MTI/ Miniszterelnöki Sajtóiroda
Nincs magyarázat, miért küld el a kormány sok ezer államigazgatásban kipróbált szakembert, ha a feladataik nem szűnnek meg. A dolgozók nevetségesnek tartják a megmentésükre összeírt terveket.
A hónapokkal ezelőtt bejelentett őszi kirúgások miatt a közszféra központi intézményeiben dolgozók körében teljes a bizonytalanság. A munkatársak csak erről beszélnek, méregetik egymást: ki marad, ki megy. Senki, a szakszervezeti vezetők sem kaptak részletes információt a kormány bürokráciacsökkentő terveiről, de a dolgozók tudták, hogy a velük szomszédos irodákban négy változatot dolgoznak ki helyi vezetőik a kirúgásra ítélt munkatársakról. A bizonytalanság miatt tömegesen menekülő dolgozók és a hónapok óta tartó létszámstop miatt sok helyen az eredeti létszám fele, kétharmada végzi már ma is a munkát, mégis további embereket kell elküldeniük. A Népszava információi szerint a legelkeserítőbb helyzetben az Emberi Erőforrások Minisztériumának dolgozói vannak, ahol összesen 2800 státuszt szüntetnek meg, ebből ezret a minisztérium apparátusában. Úgy tudjuk azonban, ez nem jelenti azt, hogy ennyi ember veszíti el a munkáját januártól, elsősorban a már most is betöltetlen helyeket szüntetik meg, és a nyugdíjas korú munkatársakat küldik el nyugállományba. A Külgazdasági- és Külügyminisztériumban pedig azt közölték több dolgozóval, hogy megszűnik a munkaviszonyuk, de továbbra is a minisztériumban dolgozhatnak, ha munkaviszony-létesítési kérelmet adnak be a KKM Oktatási és Rekreációs Kft.-hez.

A „Karrier Híd Programnak” nevezett kormányhatározati javaslat a tervek hátterére változatlanul nem ad magyarázatot, csak azokat az ötleteket sorolja, hogy mit tenne a kormány az utcára küldött munkatársak „megmentésére”. Az Indexen tegnap megszellőztetett terv azt vetíti előre, hogy nincsenek biztonságban a minisztériumok és központi hivatalok, háttérintézmények 60 évet betöltött dolgozói sem. Az őket újra foglalkoztató munkahelyek szociális hozzájárulási adó kedvezményt kapnának. Az elküldött dolgozók állítólag egy igazolást vihetnek, amivel a következő munkahely automatikusan érvényesítheti a kedvezményt.  Csakhogy, aki próbált munkát találni magának ebben a korosztályban, az pontosan tudja, hogy lehetetlen vállalkozás a végzettségének és korábbi munkájának megfelelő szintű újabb állást találni. Ugyanez a helyzet a programcsomag már korábban kiszivárgott átképzési terveivel is. Főként szociális és egészségügyi hiányszakmákra, például kisgyermeknevelővé, óvodai dajkává, gyógypedagógiai segítővé, családsegítővé, gyermekvédelmi ügyintézővé, ápolóvá, terápiás munkássá, műtőssegéddé, vagy segédkönyvtárossá képeznének át jogászokat, közgazdászokat, államigazgatási szakembereket egyéves OKJ-s képzések keretében.
A terület szakszervezeti vezetői teljesen irreálisnak tartják az elképzelést, több dolgozó is is inkább a nevetséges szót használta. A csomag azt is tartalmazza, hogy 500 elküldött szakember majd vállalkozásba kezd, amit hitellel támogat az állam, de nem tudni, mire alapozzák, hogy tömegek akarnak céget alapítani a hobbijukra. A legtöbb kirúgott dolgozót mégis a versenyszférába irányítaná a kormány. Uniós forrásokat használnának fel olyan munkaerőpiaci képzésekre, mint például életrajz- és motivációs levélírás, karriertervezés.
Arra az előterjesztés semmilyen magyarázatot nem ad, hogy mi indokolja a létszámleépítést, pontosan milyen alapon választják ki azokat, akiknek a munkájára a továbbiakban nem lesz szükség, valóban felesleges-e, vagy mással kiváltható a megszűnő munkahely feladata és mi a garancia arra, hogy a kormányzati ciklus további időszakában nem duzzad fel újból a létszám, ahogyan azt az utóbbi évtizedek számtalan hasonló terve esetében is előfordult.
A közszféra munkavállalóit tömörítő Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) kedden szövetségi tanács ülést tartott, ahol minden szakma képviselője kétségbeejtő állapotokról számolt be – tájékoztatta a Népszavát Földiák András elnök. Mindenki fél a minisztériumokban és a központi háttérintézményekben, legyen szó adószakemberről, statisztikusról vagy nemzetbiztonsági szakértőről – jellemezte a hangulatot Agg Géza, a Közszolgálati Szakszervezetek Szövetségének (KSZSZ) elnöke. Elmondása szerint az utóbbi hetekben nagyon sok nem szakszervezeti tag is hozzájuk, pontosabban a jogsegélyszolgálatukhoz fordult, hogy megtudják, milyen jogaik vannak, ha rákerülnek a kirúgási listára. Az elnök szerint az előző évtizedekben lezajlott leépítéseknél a szakszervezet bevonásával született egy megállapodás, most azonban még annyit sem válaszolt a kancellária az előírt 30 napon belül a leveleikre, hogy elnézést, majd küldünk érdemi választ is. Minden információtól elzárták az érdekvédőket. Taskovics István, a Társadalombiztosítási Dolgozók Szakszervezetének (TBDSZ) vezetője elképesztőnek tartja, hogy még a leépítésben érintett hivatalok listáját sem adta meg a kormány.

Ahol tudnak, trükköznek

A létszámcsökkentésre ítélt hivatalok keresik az utakat, hogy a lehető legkevesebb aktív dolgozótól kelljen megválniuk. A Külgazdasági és Külügyminisztériumban például információink szerint a múlt héten a dolgozók egy csoportját – jellemzően azokat, akik a minisztérium mint szervezet működéséért felelősek, adminisztratív vonalon dolgoznak, gondnokok, csomagolók, karbantartók – összehívták a klubhelyiségbe, ahol egy államtitkár egyszerűen közölte velük, hogy holnaptól megszűnik a munkaviszonyuk. Viszont van egy lehetőségük továbbra is a minisztériumban dolgozni, ha munkaviszony-létesítési kérelmet adnak be a KKM Oktatási és Rekreációs Kft.-hez. Ez a minisztérium saját háttércége, ami rendezvények-, oktatási programok, tanfolyamok, rekreációs programok, csapatépítő tréningek szervezésével foglalkozik. Itt három hónapos próbaidővel létesíthetnek új munkaviszonyt, nyilván már nem köztisztviselőként. Úgy tudjuk, a minisztérium üzemeltetésében résztvevő minden munkavállalót ilyen választás elé állították, „néhány csókos kivételével” - mint egy forrásunk fogalmazott. Egy kiskaput azért nyitva hagytak a döbbent dolgozóknak, bárki pályázhat külszolgálatra. Igaz, ez valószínűleg az érintettek töredékének jelent reális lehetőséget, de így papíron akár több száz státuszt is meg lehet szüntetni. A külügyes létszámleépítéseket egyébként többen is kritizálták lapunknak, volt, aki azt mondta, nem sok szakmaiságot lehet felfedezni a döntésekben. „A politikai lojalitás nagyon fontos szempont” - mondta egy forrásunk.  - KÓSA ANDRÁS

Sok helyen a legalacsonyabb kategóriában tartják a dolgozók értékelését
Fotó: Népszava

Választási kényszer: vízdíj vagy nyelvvizsga?

- Évek óta borzalmas a hangulat, amióta először meglebegtették, hogy tömeges leépítés várható a közszférában, mindenki attól retteg, mikor következik be – mondta a Népszavának az egyik központi hivatal dél-dunántúli dolgozója, aki évtizedek óta dolgozik a „cégnél”. És persze ehhez jön még a nevetséges fizetés, illetve a megalázó teljesítményértékelési rendszer. Utóbbi a szakember szerint egyáltalán nem tükrözi a valós munka nívóját, ugyanis nem az elvégzett munka minősége alapján sorolják kategóriákba a dolgozókat, hanem a meglévő anyagi források, egészen pontosan azok hiánya számítanak. - A beosztottak tudják, száz százalékot senki sem teljesíthet, mert nincs rá pénz, hogy a fizetésekben is látszódjon, ha valaki jobban dolgozik – magyarázta a szakember dolgozója. – A többséget időtlen idők óta a legalacsonyabb kategóriában, a C-ben tartják, s hiába van félévente teljesítményértékelés, szinte szóról szóra ugyanaz szerepel benne, mint korábban. El lehet képzelni, ez milyen motivációt jelent. Kitörési lehetőség tehát nincs, ahogyan az elmúlt tíz évben béremelést sem kaptak az alkalmazottak, így középfokú végzettséggel 140 ezer forintot lehet keresni havonta. - Húsz éve még normálisan meg voltunk fizetve – jegyezte meg informátorunk. – Ha mai árakon számolok, nagyjából 220-250 ezer forint nettónak felelt meg a bérünk, s ehhez normális cafetéria is társult, volt olyan időszak, amikor 700 ezer forintot kaptunk évente. Most 200 ezer jár. Egyedül nevelem a gyerekemet, aki az egyetemi felvételije miatt nyelvvizsgázni szeretne. Csakhogy a fizetésemből egyszerűen nem tudtam kigazdálkodni az árát, így el kellett döntenem, a vízdíjat fizetem be vagy a vizsga költségét. Végül szégyenszemre segélyt kellett kérnem. Mindehhez komoly munkamegterhelés járul, az igazgatóságokon a kelleténél sokkal kevesebben dolgoznak, s nyáron, amikor a napi, heti és negyedéves adatok mellett az évesek is megérkeznek, a hivatal dolgozói egyszerre több ember munkáját kénytelenek elvégezni. Ennek ellenére a beosztott dolgozók még az alacsony fizetéssel járó állásukat is féltik, mert a régióban a versenyszférában meglehetősen nehéz elhelyezkedni, főleg az ötven év felettieknek. - Senki sem tudja, milyen szempontok alapján dől el, kit rúgnak ki, s ki maradhat – állította a neve letitkolását kérő alkalmazott. – Állítólag a teljesítményértékelés mellett az egészségügyi és szociális állapot is számít, és az osztályvezetők tesznek javaslatot az elbocsátandókról. Csakhogy az én közvetlen főnököm például egy másik városban dolgozik, a főosztályvezetőm pedig Győrben, vagyis nincs napi nexus köztünk. Hiába a legjobb a minősítésem a kollégák közül, egyáltalán nem biztos, hogy nem kerülök rá a listára. És akkor nem az lesz a legnagyobb gondom, hogy víz- vagy nyelvvizsgadíjat fizessek, hanem, hogy mit eszünk a következő nap. - Vas András