vonat;

2018-10-25 09:00:00

Hiába hívták ebédelni az államtitkárt, Mátészalkán marad a tötyörgés

Munkahelyektől, tanulástól, boldogulástól fosztja meg a szatmáriakat a csigalassú vonat. Hogyan menjen így dolgozni egy mátészalkai fiatal a debreceni BMW-gyárba?

Van, aki lekéste a kórházi kezelését, mert nem kalkulált azzal, hogy a vonata több, mint két óra alatt tesz meg nyolcvan kilométert. Mátészalka és Debrecen között csupán ennyi a távolság, ám az itt közlekedő vonat csigalassúsággal halad. Szó szerint. Az egész hazai sajtót bejárták azok a képsorok, amelyeken az látható: egy önkéntesekből álló civil aktivista csoport az egyik szakaszon a vonattal párhuzamosan elindított egy csigajelmezbe öltözött aktivistát, aki futva hamarabb ér célba, mint a mellette zakatoló vonat.

A MátészalkaLeaks nevű csoport több, mint két éve próbálja elérni, hogy az állam ez a vonalat teljes hosszában újítsa fel, és tegye alkalmassá legalább óránként nyolcvan kilométeres sebességre. A csoport aktivistáival – Lintényi Leventével, Nedávnyi Tündével és Szabó Richárddal - a mátészalkai vasútállomás előtt találkoztunk, szimbolikusan egy ott kiállított, mozdulatlan hajtánykocsiban ültek le velünk beszélgetni. Kiderült: a vasútvonal felújítását egyszer már betervezték a 2014-2020 közötti uniós költségvetésbe, de mivel a projektet nem jól készítették elő, így ez a beruházás elmaradt. Ez azért érintette fájdalmasan a térségben élőket, mert így azok sem tudnak munkát vállalni Debrecenben, akik egy rövidebb menetidejű utazást még elfogadhatónak tartanának a mobilitásért cserébe. 

– Itt van a nagy csinnadrattával beharangozott debreceni BMW-beruházás: egy mátészalkai fiatalnak esélyes sincs, hogy oda jelentkezzen. A debreceni ingatlanárak a felhőkben vannak a mátészalkaiakhoz képest, az albérleti díjak szintúgy, ezért nagyon nehéz úgy mozdulni, hogy lakóhelyet is váltsanak az itteniek - mondták. Ha a vonat egy órán belül átérne a másik városba – ami nem egy elképesztő technológiai elvárás a XXI. században – úgy a bejárást könnyedén megoldhatnák: ennyit az agglomerációból is utaznak naponta a Budapest környékiek, hogy elérjék a munkahelyüket, az egy órás út elfogadható áldozat. Szerintük az itteni fiatalok életminőségén is javítana a vasútvonal teljes felújítása, mert a Debrecenben tanulók nem kényszerülnének kollégiumba vagy albérletbe, egy gyorsabb vonatot igénybe véve nyugodtan ingázhatnának.

A MátészalkaLeaks tagjai kidolgoztak egy javaslatot, amellyel éves szinten már most 55 millió forintot megspórolnának a Magyar Államvasutaknak: felmérték ugyanis az utasforgalmat, és megállapították, hogy egyes szakaszokon nincs szükség hosszú szerelvényekre, elegendő lenne könnyű motorvonatokat beállítani, amelyeknek költsége jóval alacsonyabb. Szerették volna ezt az ötletüket, valamint a vasúti vonal felújításának egyre szorítóbb igényét is megosztani a közlekedéspolitikáért felelős államtitkárral, így meghívták őt Mátészalkára, egy különleges szatmári ebédre. Mosóczi László első lépésben elfogadta a meghívást, és azt írta, októberben térségi programjaihoz kapcsolva szívesen találkozik az aktivistákkal, hogy megvitassák a közlekedési kérdéseiket. Ehhez képest váratlanul érte őket, amikor a Magyar Időkben azt olvasták magukról: „Bár egyes híradások kész tényként közölték, hogy Mosóczi László az eredetileg szakmai háttérbeszélgetésre szóló felkérést elfogadta, értesüléseink szerint az egyeztetés – a politikai színezetű sajtókampány miatt – a közeljövőben nem valósul meg."

Ezt követően újabb levélben fordultak az államtitkárhoz, sürgetve a találkozót, ám azt a választ kapták, hogy „a minisztérium komolytalan, politikai célú akciókban nem kíván részt venni. A tárca inkább a hazai közlekedési infrastruktúra fejlesztésén dolgozik, amire 2022-ig mintegy 4000 milliárd forintot fordít a kormány. Mátészalka térségében a gyorsabb és színvonalasabb közlekedésért egyebek mellett előkészítés alatt áll az M49 autóút megépítése az M3 autópályától az országhatárig.” Ők azonban nem adták fel a reményt, szerintük ugyanis a közúti forgalom javítása nem helyettesítheti a jóval környezetbarátabb vasúti fejlesztéseket. Ezért fenntartják a meghívásukat – mondták –, és továbbra is várják az államtitkárt egy jó kis szatmári ebédre. Egy kikötésük van csak: vonattal jöjjön.

A felújítást követelő petícióhoz itt lehet csatlakozni.

A legendás csigafutam-videó:

És itt egy friss csigafutam: