Fakuló e-autó-vízió

Publikálás dátuma
2018.10.26. 09:00

Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Az Orbán-kormány most legfeljebb harmadannyi hazai elektromos autóval számol 2020-ra, mint eddig. Most átszabják a terveket.
Október végével újraindul a hó elején felfüggesztett az állami elektromosautó-támogatási rendszer – közölte tegnap tájékoztatóján Weingartner Balázs fenntarthatóságért felelős államtitkár. A feltételeket könnyítették, így 20 millióra nőtt a felső vásárlási határ. Az eljárásrendet gyorsítanák. A rendelkezésre álló forrás mértékét összesen 2,3 milliárdról 3 milliárdra emelték. Az autónként másfélmilliós vissza nem térítendő állami támogatás összege ugyanakkor nem módosul. Ezt az elmúlt két év során összesen 1600 autóra – 1200 pályázatra - ítélték meg. Ebből eddig 1,1 milliárd forintot fizettek ki – közölte az államtitkár. (Számításunk szerint a már megítélt pályázatok körülbelül 2,4 milliárd forintot igényelnek, vagyis több száz millió forint kifizetése még várat magára.) Bár Weingartner Balázs ennek kapcsán azt jelentette, hogy körülbelül 8 ezer zöld rendszámos autó járja a hazai utakat, kérdésünkre megerősítette, hogy ennek csak körülbelül fele tisztán elektromos meghajtású, a többi hibrid. Mi több, kérdésre még azt is vizsgálandónak nevezte, hogy a jövőben a hibridek számára is biztosítják-e a – számos kedvezményt nyújtó– zöld rendszámot. Beszédében abbéli reményének is hangot adott, hogy 2030-ra a hazai gépjárműpark tizede közelébe emelkedik az e-hajtásúak aránya. Az Orbán-kabinet az elektromos autók tervezett száma tekintetében eddig se fukarkodott az ígéretekkel. (A vérmes elképzelések mögött a technológiai és környezetvédelmi szempontok mellett az is meghúzódik, hogy a kormány így teremtene keresletet a paksi atomerőmű tervezett blokkjai termelte áram számára.) A kormányfő az e-autók elterjesztését célzó Jedlik Ányos terv négy évvel ezelőtti indulásakor még 50-60 ezer elektromos autót jelölt ki 2020-as célként. Bár azt követően már inkább a 30 ezres értéket hangsúlyozták, Orbán Viktor még tavaly év végén is tartotta magát az eredeti, 50-60 ezres számhoz. Erre vonatkozó kérdésünkre ugyanakkor Weingartner Balázs 2020-ra most már csak 14-15 ezer e-autót helyezett kilátásba. Sőt, ezt is ambiciózusnak nevezte, hozzátéve: a technika és a támogatási rendszerek fejlődésétől most jelentősebb keresletugrást remélnek. Kérdésünkre közölte: az állami e-autó-beszerzést más program alapján tervezik, elsősorban a fizikai adottságok és lehetőségek függvényében. Így e tekintetben konkrét számszerű becslésbe se kívánt bocsátkozni. Kérdésre fontosnak nevezte a megfelelő töltőállomás-hálózat kialakítását is. Az állam - leginkább az e-mobi Kft.-n keresztül - ehhez is segítséget nyújt. Ama felvetésünkre, hogy a szakma által régóta igényelt e-autó-törvény kidolgozását a nyáron most őszre ígérte, leszögezte: az általunk is felvillantott fejlemények tisztázása végett az év végéig-jövő év elejéig először a Jedlik Ányos terv átalakítása szerepel napirenden. A jogi szabályozás esetleges módosítására ennek tapasztalatai függvényében kerülhet sor. (A piac az egységes szabálytól például az elektromos töltés anyagi és szabályozási körülményeinek tisztázását várja.)

A fő korlát a töltők hiánya

A hazai e-autózás elterjedésének legfőbb gátját a töltőhálózat fejletlenségében látja Antalóczy Tibor, a Villanyautosok.hu című szakportál képviselője. Leginkább a villámtöltő hiányzik: normál egységgel egy töltés legalábbis több órán át tart. 230 Voltos konnektorból pedig ez akár 8-10 órát is igénybe vehet. Habár a helyzet rendezése érdekében nem tart szükségesnek átfogó törvényt, úgy véli: a magán-töltőállomások elterjedését az állami hátterű - vagyis közpénzből fizetett –, ingyenes tankolást lehetővé tévő e-töltők is gátolják. Nem támogatja és lehetetlennek is tarja a csak üzemanyag-célú áramtermék kialakítását, így erre a jövedéki adó kivetését is. Jellemző igazgatási problémának nevezte, hogy a vonatkozó törvény nem ismeri el az Európán kívüli – például a Nissan vagy a Tesla által használt - töltőtípusokat, amelyek így most voltaképp e márkák számára szabálytalanul biztosítják a közlekedés lehetőségét.

Szerző

Olcsóbbak lettek az üzemanyagok

Publikálás dátuma
2018.10.26. 07:21
Képünk illusztráció
Fotó: Németh András Péter
Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomásoknál.
Csökkentette az üzemanyagok literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol Nyrt. pénteken, a 95-ös benzin és a gázolaj ára bruttó 3-3 forinttal mérséklődött. A csökkentéssel a benzin átlagára 391 forint, a gázolajé 426 forint lett. Az üzemanyagok ára legutóbb múlt pénteken változott: a gázolajé 3 forinttal, a benziné 5 forinttal csökkent.       A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.
Szerző

324,42 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.10.26. 07:15
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Gyengült a forint a főbb devizákhoz képest a nemzetközi bankközi piacon péntek reggel.
Az euró 324,42 forinton forgott reggel hét órakor, 32 fillérrel erősödött a csütörtök esti 324,10 forinthoz képest. A dollár árfolyama 285,10 forintról 285,39 forintra, a svájci franké pedig 284,96 forintról 285,37 forintra kúszott fel. A jent 2,5422 forinton jegyezték, szemben a csütörtök esti 2,5318 forinttal. Az euró 1,1368 dolláron forgott, napi szinten 0,05 százalékkal gyengült. A svájci frankhoz képest 0,02 százalékkal gyengült az euró, 1,1372 frankot ért. Egy dollárért 1,0002 frankot kértek, 0,07 százalékkal erősödött a dollár. A jenhez képest 0,14 százalékkal gyengült a dollár, péntek reggel 112,26 jent ért.
Szerző
Témák
forint euró dollár