elektromos autó;

2018-10-26 09:00:00

Fakuló e-autó-vízió

Az Orbán-kormány most legfeljebb harmadannyi hazai elektromos autóval számol 2020-ra, mint eddig. Most átszabják a terveket.

Október végével újraindul a hó elején felfüggesztett az állami elektromosautó-támogatási rendszer – közölte tegnap tájékoztatóján Weingartner Balázs fenntarthatóságért felelős államtitkár. A feltételeket könnyítették, így 20 millióra nőtt a felső vásárlási határ. Az eljárásrendet gyorsítanák. A rendelkezésre álló forrás mértékét összesen 2,3 milliárdról 3 milliárdra emelték. Az autónként másfélmilliós vissza nem térítendő állami támogatás összege ugyanakkor nem módosul.

Ezt az elmúlt két év során összesen 1600 autóra – 1200 pályázatra - ítélték meg. Ebből eddig 1,1 milliárd forintot fizettek ki – közölte az államtitkár. (Számításunk szerint a már megítélt pályázatok körülbelül 2,4 milliárd forintot igényelnek, vagyis több száz millió forint kifizetése még várat magára.)

Bár Weingartner Balázs ennek kapcsán azt jelentette, hogy körülbelül 8 ezer zöld rendszámos autó járja a hazai utakat, kérdésünkre megerősítette, hogy ennek csak körülbelül fele tisztán elektromos meghajtású, a többi hibrid. Mi több, kérdésre még azt is vizsgálandónak nevezte, hogy a jövőben a hibridek számára is biztosítják-e a – számos kedvezményt nyújtó– zöld rendszámot. Beszédében abbéli reményének is hangot adott, hogy 2030-ra a hazai gépjárműpark tizede közelébe emelkedik az e-hajtásúak aránya.

Az Orbán-kabinet az elektromos autók tervezett száma tekintetében eddig se fukarkodott az ígéretekkel. (A vérmes elképzelések mögött a technológiai és környezetvédelmi szempontok mellett az is meghúzódik, hogy a kormány így teremtene keresletet a paksi atomerőmű tervezett blokkjai termelte áram számára.) A kormányfő az e-autók elterjesztését célzó Jedlik Ányos terv négy évvel ezelőtti indulásakor még 50-60 ezer elektromos autót jelölt ki 2020-as célként. Bár azt követően már inkább a 30 ezres értéket hangsúlyozták, Orbán Viktor még tavaly év végén is tartotta magát az eredeti, 50-60 ezres számhoz. Erre vonatkozó kérdésünkre ugyanakkor Weingartner Balázs 2020-ra most már csak 14-15 ezer e-autót helyezett kilátásba.

Sőt, ezt is ambiciózusnak nevezte, hozzátéve: a technika és a támogatási rendszerek fejlődésétől most jelentősebb keresletugrást remélnek. Kérdésünkre közölte: az állami e-autó-beszerzést más program alapján tervezik, elsősorban a fizikai adottságok és lehetőségek függvényében. Így e tekintetben konkrét számszerű becslésbe se kívánt bocsátkozni. Kérdésre fontosnak nevezte a megfelelő töltőállomás-hálózat kialakítását is. Az állam - leginkább az e-mobi Kft.-n keresztül - ehhez is segítséget nyújt.

Ama felvetésünkre, hogy a szakma által régóta igényelt e-autó-törvény kidolgozását a nyáron most őszre ígérte, leszögezte: az általunk is felvillantott fejlemények tisztázása végett az év végéig-jövő év elejéig először a Jedlik Ányos terv átalakítása szerepel napirenden. A jogi szabályozás esetleges módosítására ennek tapasztalatai függvényében kerülhet sor. (A piac az egységes szabálytól például az elektromos töltés anyagi és szabályozási körülményeinek tisztázását várja.)