Amerikai gázroadshow

Publikálás dátuma
2018.11.03 08:00
KRK SZIGET - A gázlefejtő állomás tervezett helye Horvátországban
Fotó: AFP/ JAAP ARRIENS
Tárgyalni jön Washingtonból az energiaügyi miniszter, de a szívélyes megbeszéléseken túl érdemi előrelépés nem várható.
A jövő héten Ukrajnán, Lengyelországon és a Cseh Köztársaságon túl Magyarországon is atomenergetikai, kiberbiztonsági, valamint szén- és cseppfolyósgáz-szállítási tárgyalásokat folytat illetékes kormányzati vezetőkkel Rick Perry, az Egyesült Államok energiaügyi minisztere – közölte a washingtoni szaktárca Reuters által tolmácsolt közlésére hivatkozva az MTI. Budapesten minden bizonnyal főképp a gázipari kérdések kerülnek az asztalra. Nem először és bizonyára nem is utoljára roadshowzik nálunk az amerikai adminisztráció illetékese, országuk energiaérdekeit figyelmünkbe ajánlva – nem kevéssé hangsúlyosan az oroszoké ellenében. E kísérletek Magyarország vonatkozásában eddig jobbára kudarcba fulladtak. Az Egyesült Államok ugyanis sem anyagi támogatással, sem más ösztönzőkkel nem segíti, hogy segítségükkel az oroszokénál olcsóbban jussunk tüzelőanyaghoz. Miközben az azeri gáz ideszállítására tervezett Nabucco-vezeték támogatásával kudarcot vallottak, mindmáig sikerrel blokkolják, hogy a horvát INA fele, ami a Mol és Zágráb között kialakult vita nyomán eladóvá vált, Moszkvában kössön ki. Bár Orbán Viktor - nyilatkozathelyszíntől függően – az orosz gázt hol az ország működőképességének alapjaként mutatja be, hol üdvözli e gázmonopólium végét, az orosztól különböző gázbeszerzési lehetőségeink mindegyike mögött fellelhető az amerikai érdek. Donald Trump visszatérően ajánlja figyelmünkbe a tőlük cseppfolyósított formában, hajón szállított gázt, ám az ennek lefejtésére elengedhetetlenül szükséges, horvát Krk-szigeti lefejtőállomás megépítése – például dollártámogatás híján – akadozik. (Pedig a lengyelek saját tengeri gázlefejtőjükön keresztül állítólag az orosznál jóval olcsóbb gázt kapnak Amerikából.) Hasonlóan ködösek a Fekete-tenger román szakaszán az amerikai ExxonMobil és az osztrák OMV által talált gáz ideszállítási esélyei. A szívélyes hangú egyeztetéseken túl e kérdésekben nagy valószínűséggel most se várható áttörés.
Frissítve: 2018.11.03 08:00

Nagy leépítésre készülhetnek a Daimlernél

Publikálás dátuma
2019.04.20 18:32

Fotó: AFP/ THOMAS KIENZLE
A döntés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti.
A német Manager Magazin értesülései szerint mintegy 10 ezer munkahely megszüntetésére készülnek a Daimlernél annak érdekében, hogy jelentősen csökkenthessék a költségeket a következő években. Vagyis az állítólagos leépítés a teljes munkaerőnek durván 3 százalékát érintheti – vette észre a Portfolio. A Daimler nem kívánta kommentálni a Manager Magazin értesüléseit, amely felhívta a figyelmet arra is, hogy a költségcsökkentési és hatékonyságnövelési lépéseket már az új vezérigazgatónak, Ola Källenius kell levezényelnie, aki a tervek szerint a Daimler éves rendes közgyűlését követően veszi át a cégcsoport irányítását. A Daimler egyébként már februárban, a negyedik negyedéves beszámolójának közzétételét követően jelezte, hogy muszáj lesz csökkenteni a kiadásait. A vállalat üzemi eredménye ugyanis 22 százalékkal csökkent a globális kereskedelmi háború, az új technológiák fejlesztési költségeinek megugrása, valamint az iparágban zajló kedvezőtlen változások hatására. A Manager Magazin emellett azt írta, hogy úgy tudja, Källenius nem fogja megújítani a Daimler és a Renault-Nissan közös projektjeit.

450 milliót kapnak e-autókra karitatív szervezetek

Publikálás dátuma
2019.04.20 11:56
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) 450 millió forinttal támogatja több karitatív szervezet elektromosgépjármű-beszerzését – közölte a tárca.
A pénzt a Karitatív Tanács tagjai – Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület, Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítvány, Magyar Ökumenikus Segélyszervezet, Magyar Vöröskereszt, Baptista Szeretetszolgálat Alapítvány, Katolikus Karitász–Caritas Hungarica – számára biztosítják. Ez szervezetenként 6-6 új elektromos gépkocsi (személyautók, személyszállító kisbuszok és áruszállító gépjárművek) beszerzését teszi lehetővé. Ez számításunk szerint 36 gépjárművet jelent. A támogatásból tehát egy autóra átlag 12,5 millió forint jut. Ez egy alsó-középkategóriás e-autó ára, így drágább járművek fedezése érdekében elvben a legolcsóbbak közül is választaniuk kell. A tárca közleménye megjegyzi: az e-autók üzemeltetési költségei alacsonyabbak a hagyományos üzemanyagúakhoz képest, ami tovább növeli a karitatív tevékenység forrásait. Megjegyzendő: mindenképp üdvös az állam karitatív tevékenysége, de az összeg nagyságrendjében közelíti az összes többi e-autó-vásárlónak szánt állami támogatási keretet. Weingartner Balázs, az ITM fenntarthatóságért felelős államtitkára tavaly októberben jelentette be, hogy a már lekötött 2,4 milliárdos támogatási keretet hatszázmillióval 3 milliárdra emeli. Ebből másfélmillió forinttal járul hozzá az állam minden e-autó vásárlásához. A mostani karitatív támogatást minden bizonnyal az ország úgynevezett szén-dioxid-kóvtabevételeiből biztosítják. Mint azt – az ITM tájékoztatása alapján – korábban kiszámoltuk, a tavaly el nem költött és idén várható kvótabevételek alapján a tárca számára mintegy 60 milliárd forint szabad forrás állhat rendelkezésre szén-dioxid-kibocsátás-csökkentő programok indítására. Ennek ugyanakkor a tárca csak töredékét fordítja országos, mindenki számára nyitott, vissza nem térítendő – például lakásszigetelési – támogatási programokra. Úgyszintén megjegyzendő: elektromos autók használata néhány száz kilométeres hatótávjuk miatt továbbra is elsősorban városon belüli közlekedésre ajánlottak. A töltőtípustól függően néhány tíz pectől több óráig tartó „tankolás” nyilvános állomásokon egyelőre javarészt ingyenes. A töltés normál konnektorból is megoldható: ennek töltési időtartama jellemzően 8-10 óra.
Szerző