Két dollárba kerülne, de nem költenek rá, így milliók halnak meg

Publikálás dátuma
2018.11.07 21:04
Illusztráció
Fotó: AFP/
Az OECD előrejelzése szerint akár 2,4 millióan halhatnak meg az úgynevezett szuperbaktériumok okozta fertőzésekben a világon, pedig egyszerű és olcsó intézkedésekkel meg lehetne akadályozni.
Mintegy 2,4 millióan halhatnak meg a több antibiotikumnak is ellenálló, úgynevezett szuperbaktériumok okozta fertőzésekben Európában, Észak-Amerikában és Ausztráliában 2050-ig - írta az MTI a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szerdán közzétett jelentése alapján. A becslések szerint Dél-Európa országaiban a legnagyobb a kockázat: Olaszország, Görögország és Portugália lesz az élen az OECD-országok között a fertőzések okozta halálozási arányok toplistáján.
A modern orvoslás egyik legnagyobb fenyegetésével szembe lehetne szállni a jobb higiénia előmozdításával, az antibiotikumok indokolatlan felírásának befejezésével, a betegek gyorstesztelésével, hogy eldöntsék, baktérium- vagy vírusfertőzés miatt fordultak-e orvoshoz, a gyógyszerfelírás késleltetésével, valamint tömegtájékoztatási kampányokkal. Négy halálesetből három megelőzhető lenne, ha évente fejenként csak 2 dollárnyi (560 forint) összeget költenének az országok olyan egyszerű dolgokra, mint a kézmosás vagy a szükségtelen antibiotikum-felírás megállítása - áll az elemzésben. Akár egy éven belül is kifizetődnének egy-egy átfogó egészségügyi intézkedéscsomag befektetései, hosszú távon pedig évente 4,8 milliárd dollárt lehetne megtakarítani a jelentés szerint.
Az összes vizsgált országban átlagosan 17 százalék volt az antibiotikumrezisztens fertőzések aránya 2015-ben, de jelentős különbségek mutatkoztak az egyes országok között. Törökországban, Koreában és Görögországban hétszer akkora az arány (nagyjából 35 százalék), mint Írországban, Hollandiában és Norvégiában, ahol a legalacsonyabb (5 százalék) a ráta. Magyarországon 22,2 százalékot mértek. Az alacsony és közepes jövedelmű országokban már most magas az arány, és a becslések alapján növekedni is fog. Brazíliában, Indonéziában a fertőzések 40-60 százaléka már most rezisztens. Ezekben az országokban a fertőzésekkel összefüggő halálozási arány növekedése 4-7-szer akkora lehet 2050-ig, mint az OECD-országoké.
Noha a rezisztens fertőzések átlagos növekedése lassulni látszik, a jelentés szerint komoly okok vannak az aggodalomra. Az OECD-országokban az úgynevezett második és harmadik vonalbeli, tehát a legfejlettebb és a leghatásosabb antibiotikumoknak is ellenálló fertőzések aránya 2030-ra 70 százalékkal növekedhet az előrejelzések szerint a 2005-ös arányhoz képest.
Leginkább az egyévesnél fiatalabb gyerekek és a hetvenévesnél idősebbek vannak kitéve az antibiotikumoknak ellenálló fertőzéseknek, amelyek a férfiaknál nagyobb eséllyel alakulnak ki, mint a nőknél.
2018.11.07 21:04
Frissítve: 2018.11.08 08:23

Kicsi, de elképesztően hasznos

Publikálás dátuma
2018.11.15 16:16
Illusztráció
Fotó: Pixabay/
Számos jótékony hatással rendelkezik, például az egyik legjelentősebb antioxidáns forrás a sokoldalúan fogyasztható, ízletes gyümölcs, az áfonya.
A fekete áfonya (Vaccinium myrtillus) a hangafélék (Ericaceae) családjába tartozó növényt hívják havasi meggynek, boronyicának, kakojzának, kukajszának, kokojzának, molabogyónak, afinyának is. Az erdélyi havasok jellegzetes gyümölcse, de a Felvidéken is gyakori. Magyarországon főleg Sopron környékén és Vas megyei erdőkben fordul elő, de a borsó nagyságú, hamvaskék termése (Myrtilli fructus) a Mátrában is megtalálható. A tömegesen termő, teljesen beérett bogyókat augusztusban és szeptemberben szedik le. 

Zsírbontó antioxidáns

Beszámolók szerint a második világháborúban a brit pilóták az éjszakai bevetések előtt marokszám ették, ugyanis a benne rejlő anyagok segítik a retinasejtek gyors regenerálódását. A hasmenés, fogínygyulladás régről ismert gyógyszere. A levéből főzött tea epe- és hólyagbetegségek orvossága, vesetisztító. Levele cukorbetegségre jó, akár nyersen is.
Alacsony a kalória-, viszont magas a rosttartalma, képes „lebontani” a zsírsejtjeket, sőt segít megakadályozni az újraképződésüket, így akár 73 százalékkal is csökkentheti a zsírsejtek számát. Magas antioxidáns-tartalma miatt védi a sejteket, lassítja az öregedési folyamatokat, és nehezíti a méreganyagok felszívódását. Legújabb kutatások szerint a rák megelőzésében is fontos szerepe van, ráadásul a már meglévő rákos daganatok növekedését is lassíthatja. Javítja a koncentrációs képességet és a memóriát. Segít, hogy a „rossz koleszterin”, az LDL ne halmozódjon fel, így a szív- és érrendszeri betegségek elkerülésében is szerepet játszik. Mivel folsavban, C-vitaminban és kalciumban is gazdag, védi a magzat egészségét.

Sokoldalúan felhasználható, de tejjel inkább ne!

Gyümölcsbornak, likőrnek, szörpnek vagy teának elkészítve nagyon jó hatással van a bélflórára, mert ellenállóvá teszi a nyálkahártyát az emésztési zavarokkal, krónikus bélhuruttal, bélfertőzésekkel, hasmenéssel szemben, de a szájbetegségeknél is jó szolgálatot tesz. Fogyaszthatjuk nyersen, lekvárként, levesként, sütemény, de akár saláta ízesítőjeként is. Vadételek pikáns kiegészítője és kompótként is ízletes. Egy közelmúltban megjelent tanulmány szerint tejtermékekkel együtt azonban nem ajánlott fogyasztani, mert elveszti legfontosabb értékét. 
/Forrás: WikipédiaLife.hu/
Témák
áfonya
2018.11.15 16:16

Meglepően hatékony mozgásforma a gyaloglás

Publikálás dátuma
2018.11.14 16:43
Illusztráció
Fotó: Pixabay/
A sportszerű, tempós sétálás egyik, legnagyobb előnye, hogy az elhatározáson és egy kényelmes cipőn kívül nincs szükség hozzá másra.
A futást gyakran a „láb mindig kéznél van” közhellyel népszerűsítik, ami a gyaloglásra is igaz: tökéletes választás a mozgás elkezdésére, jelentős túlsúly és ízületi problémák esetén is űzhető mozgásforma. Előnye, hogy a tempót és a távolságot is mi „állítjuk be”. Ezt célszerű úgy megválasztani, hogy utána jóleső fáradtságot érezzünk, de még kellemes legyen a közérzetünk. Hatására élénkül a vérkeringés, jobb lesz az erek vérellátása, javul a szervezet oxigénellátottsága. Megerősíti az izmokat, különösen a lábét és a fenékét. Az erős combizom tehermentesíti a térdízületeket, a farizom pedig medencét tartja megfelelő helyzetben. A csontritkulás kialakulásának késleltetésére és előrehaladásának megakadályozására is jó a gyaloglás – írta a Webbeteg.
Könnyű belátni, hogy tempós séta során a szervezet sokkal több energiát használ fel, mint amikor ülünk az íróasztal mögött vagy a tévé előtt, ezért hozzájárul a zsírégető folyamatok beindulásához, amennyiben rendszeresen legalább fél órát sétálunk. Hatására a szervezetünk nemcsak a zsírt, hanem az inzulint is hatékonyabban tudja feldolgozni, felgyorsul az anyagcsere. Ezért a fogyás mellett a cukorbetegség megelőzésében is fontos szerepet játszik. Gyorsítja az emésztést, mert a mozgás serkenti a belek összehúzódását, mivel a méreganyagok kevesebb időt töltenek a bélcsatornában, csökken az emésztési betegségek kialakulásának kockázata is. A rendszeres gyaloglás segíti a lábak vérkeringését, ezáltal jó hatással van a visszerekre is.
Segít megakadályozni a korral járó izomvesztést, de csökkenti a stresszt hatásait is. A jó levegőn végzett mozgás örömöt okoz. A termelődő boldogsághormon, az endorfin pedig csökkenti a stresszt, javítja a hangulatot, „szinte kisimítja az idegrendszert, csökkenti a haragot és a dühöt. A kellemes fáradtság hatására könnyebben megy az alvás és sokkal pihentetőbb is lehet. Társasági eseménnyé is tehetjük: baráttal még élvezetesebb a tempós séta. Kreatívabbá is tesz: egy 2014-es tanulmány szerint több ötletük van azoknak, akik rendszeresen sétálnak, mint akik asztal mellett próbálkoznak a világ megváltásával. Minden más mozgásformához hasonlóan, segít tudatosabbá válni, hiszen rutinná válik, és később akár más, egészséges szokást is könnyebben be tudunk építeni a mindennapokba. A napi séta növeli a kitartást is, ami szintén jól jöhet az élet más területein is – olvasható a Diéta és Fitnesz magazin novemberi számában.
A gyalogláshoz csak egy jó minőségű cipőre van szükség, ami tartja a bokát és alátámasztja a talpat. A ruhánál pedig a kényelem a fontos: bármilyen pólót és nadrágot felvehetünk, és ne felejtsünk egy félliteres vizet is magunkkal vinni.

Tovább élsz, ha nem lassan jársz...

Egy új kutatás szerint azok, akik gyorsan vagy akár csak közepes tempóban sétálnak, nagyobb eséllyel élik meg az időskort, mint akik lassabban gyalogolnak – írta a HáziPatika. A kutatás szerint tehát nem érvényes a régi mondás: "Lassan járj, tovább élsz!" Két nagy felmérés eredményeit elemezve összesen csaknem ötvenezer ember adatait dolgozták fel, akiknek gyaloglási szokásait és egészségügyi jellemzőit csaknem kilenc éven át monitorozták. Ez idő alatt 3671 résztvevő halt meg, közülük több mint ezer valamilyen szív- és érrendszeri betegségben.  A lassan sétálókhoz képest a gyorsan vagy legalább átlagos tempóban gyaloglóknak nagyjából húsz százalékkal alacsonyabb a korai halandóságra vonatkozó rátája, és ugyanennyivel kisebb az esélyük arra is, hogy valamilyen keringési betegségben haljanak meg. A British Journal of Sports Medicine című lapban megjelent tanulmány egyik szerzője, Emmanuel Stamatakis professzor szerint az egészségünk érdekében kicsit érdemes tehát gyorsítani a járásunk tempóján.
2018.11.14 16:43
Frissítve: 2018.11.14 16:43