e-kereskedelem;Black Friday;webáruházak;

2018-11-08 13:32:51

Lenyomja a Karácsonyt a Black Friday

Mérföldkőhöz érkezik a magyar e-kereskedelmi piac a Black Friday-nek köszönhetően: az idén várhatóan nagyobb lesz a hazai e-kereskedők forgalma novemberben, mint decemberben.

Világszinten is kiemelkedő a magyar vásárlók érdeklődése a kereskedelem akciónapja, a Black Friday (Fekete Péntek) iránt: az utóbbi két évben Dél-Afrika és az Amerikai Egyesült Államok után Magyarországon kerestek rá az internetezők a legtöbb alkalommal a „Black Friday” kifejezésre a Google Trends statisztikái szerint. 

De nem csak a vásárlók, a hazai e-kereskedők körében is egyre népszerűbb a fekete péntek, a GKI Digital felmérése szerint tavaly a webáruházak 62 százaléka rendezett Black Friday-t, idén pedig várhatóan a 80 százalékuk tart hatalmas kedvezményekkel vevőket csalogató akciónapot. Mivel pedig a magyar vásárlók a környező országokhoz képest gyorsabban fordultak az online kereskedelem irányába, a magyar e-kereskedelem az idén is 20-30 százalék körüli növekedést mutat, így a forgalom elérheti akár az 500 milliárd forintot is.

Mindezek tükrében nem meglepő, hogy 2018-ban fontos mérföldkőhöz érkezik a hazai online kiskereskedelmi piac: a Fekete Péntek által generált extra eladásoknak köszönhetően a novemberi forgalom valószínűleg most először lesz magasabb a decemberinél. A Black Friday tehát Magyarországon elnyomja majd a karácsonyi vásárlási szezont – vélekedett csütörtöki sajtótájékoztatóján Várkonyi Balázs, a hazai legnagyobb forgalmú webáruház, az Extreme Digital alapító-ügyvezetője.

Az Amerikai Egyesült Államokban hagyományosan a Black Friday nyitja meg a karácsonyi vásárlási szezont: a kereskedők ezen a napon nagy leárazásokkal igyekeznek magukhoz csábítani a vevőket. Magyarországra éppen az Extreme Digital hozta be a fekete pénteki akciókat öt évvel ezelőtt, és hazánkban azóta is inkább az online kereskedelem akciózik kiemelkedő arányban ezen a napon. Többnyire 20-30, de néhány esetben akár 50-70 százalékos kedvezménnyel is kínálják ekkor termékeiket.

A Black Friday Amerikában a hálaadás utáni első péntekre esik: az idén ez november 23-a. Hazánkban ugyanakkor nem mindenki tartja ezen a napon az akciót: néhány nagyobb webáruház korábban szervezi saját Fekete Péntekét. Az Extreme Digital például az idén már november 16-án akciózik: ezen a napon akár 40 százalékos árengedménnyel lehet majd vásárolni, így az elérhető akciós termékeken összességében mintegy másfélmilliárd forintot spórolhatnak a vásárlók az eredeti listaárakhoz képest.

Várkonyi Balázs úgy látja, a 2015-ös logisztikai krízis óta a Magyarországon működő futárszolgálatok folyamatosan fejlődnek, ugyanakkor az e-Net kutatása szerint még a tavalyi ünnepi szezonban is átlagosan négy napot késtek a kiszállításokkal. Az ügyvezető igazgató az idén is számít csúszásokra. Hibrid üzleti modelljének köszönhetően azonban az Extreme Digital hatékonyan ki tudja szolgálni azokat a fekete pénteki vásárlókat, akik az idén biztosra akarnak menni: a cég országszerte működő 16 szaküzletében garantáltan átvehetők a Black Friday-es rendelések legfeljebb 5 napon belül. A házhozszállítást kérő vásárlók Black Friday-es rendeléseit az Extreme Digital legfeljebb 14 napon belül, nagy háztartási gépeket maximum 21 nap alatt szállítja házhoz. Ezen kívül decembertől a cég Budapesten már saját futárszolgálatát is beveti majd a háztartási nagygépek kiszállításához.

A korábbi évek statisztikái alapján egy tipikus Black Friday-vásárló vagy valamilyen ajándékba szánt terméket - például LEGO-t -, vagy nagyobb értékű tartós használati cikket - okostelefont, tévét, játékkonzolt, porszívót - vásárol. Emellett az olyan praktikus termékek is népszerűek, mint például az elektromos csavarhúzó, a lézeres távolságmérő, a kapszulás kávéfőző vagy a hoverboard, ez utóbbi termékek jelentős részét azonban inkább impulzusvásárlás során szerzik be az online vásárlók.