Meglepően hatékony mozgásforma a gyaloglás

Publikálás dátuma
2018.11.14 16:43
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A sportszerű, tempós sétálás egyik, legnagyobb előnye, hogy az elhatározáson és egy kényelmes cipőn kívül nincs szükség hozzá másra.
A futást gyakran a „láb mindig kéznél van” közhellyel népszerűsítik, ami a gyaloglásra is igaz: tökéletes választás a mozgás elkezdésére, jelentős túlsúly és ízületi problémák esetén is űzhető mozgásforma. Előnye, hogy a tempót és a távolságot is mi „állítjuk be”. Ezt célszerű úgy megválasztani, hogy utána jóleső fáradtságot érezzünk, de még kellemes legyen a közérzetünk. Hatására élénkül a vérkeringés, jobb lesz az erek vérellátása, javul a szervezet oxigénellátottsága. Megerősíti az izmokat, különösen a lábét és a fenékét. Az erős combizom tehermentesíti a térdízületeket, a farizom pedig medencét tartja megfelelő helyzetben. A csontritkulás kialakulásának késleltetésére és előrehaladásának megakadályozására is jó a gyaloglás – írta a Webbeteg.
Könnyű belátni, hogy tempós séta során a szervezet sokkal több energiát használ fel, mint amikor ülünk az íróasztal mögött vagy a tévé előtt, ezért hozzájárul a zsírégető folyamatok beindulásához, amennyiben rendszeresen legalább fél órát sétálunk. Hatására a szervezetünk nemcsak a zsírt, hanem az inzulint is hatékonyabban tudja feldolgozni, felgyorsul az anyagcsere. Ezért a fogyás mellett a cukorbetegség megelőzésében is fontos szerepet játszik. Gyorsítja az emésztést, mert a mozgás serkenti a belek összehúzódását, mivel a méreganyagok kevesebb időt töltenek a bélcsatornában, csökken az emésztési betegségek kialakulásának kockázata is. A rendszeres gyaloglás segíti a lábak vérkeringését, ezáltal jó hatással van a visszerekre is.
Segít megakadályozni a korral járó izomvesztést, de csökkenti a stresszt hatásait is. A jó levegőn végzett mozgás örömöt okoz. A termelődő boldogsághormon, az endorfin pedig csökkenti a stresszt, javítja a hangulatot, „szinte kisimítja az idegrendszert, csökkenti a haragot és a dühöt. A kellemes fáradtság hatására könnyebben megy az alvás és sokkal pihentetőbb is lehet. Társasági eseménnyé is tehetjük: baráttal még élvezetesebb a tempós séta. Kreatívabbá is tesz: egy 2014-es tanulmány szerint több ötletük van azoknak, akik rendszeresen sétálnak, mint akik asztal mellett próbálkoznak a világ megváltásával. Minden más mozgásformához hasonlóan, segít tudatosabbá válni, hiszen rutinná válik, és később akár más, egészséges szokást is könnyebben be tudunk építeni a mindennapokba. A napi séta növeli a kitartást is, ami szintén jól jöhet az élet más területein is – olvasható a Diéta és Fitnesz magazin novemberi számában.
A gyalogláshoz csak egy jó minőségű cipőre van szükség, ami tartja a bokát és alátámasztja a talpat. A ruhánál pedig a kényelem a fontos: bármilyen pólót és nadrágot felvehetünk, és ne felejtsünk egy félliteres vizet is magunkkal vinni.

Tovább élsz, ha nem lassan jársz...

Egy új kutatás szerint azok, akik gyorsan vagy akár csak közepes tempóban sétálnak, nagyobb eséllyel élik meg az időskort, mint akik lassabban gyalogolnak – írta a HáziPatika. A kutatás szerint tehát nem érvényes a régi mondás: "Lassan járj, tovább élsz!" Két nagy felmérés eredményeit elemezve összesen csaknem ötvenezer ember adatait dolgozták fel, akiknek gyaloglási szokásait és egészségügyi jellemzőit csaknem kilenc éven át monitorozták. Ez idő alatt 3671 résztvevő halt meg, közülük több mint ezer valamilyen szív- és érrendszeri betegségben.  A lassan sétálókhoz képest a gyorsan vagy legalább átlagos tempóban gyaloglóknak nagyjából húsz százalékkal alacsonyabb a korai halandóságra vonatkozó rátája, és ugyanennyivel kisebb az esélyük arra is, hogy valamilyen keringési betegségben haljanak meg. A British Journal of Sports Medicine című lapban megjelent tanulmány egyik szerzője, Emmanuel Stamatakis professzor szerint az egészségünk érdekében kicsit érdemes tehát gyorsítani a járásunk tempóján.
Frissítve: 2018.11.14 16:43

Az életet is meghosszabbíthatja az egészséges bélflóra

Publikálás dátuma
2019.03.23 14:14
Illusztráció
Fotó: AFP/ STEVE GSCHMEISSNER/SCIENCE PHOTO
A bélrendszerünk működése az egész szervezetünkre hat. Egy kanadai kutatás szerint a probiotikumok révén akár tovább is élhetünk.
Legyeken végzett vizsgálatokkal jutottak arra a következtetésre a montreali McGill Egyetem kutatói, hogy a probiotikumok – a bél mikroflórájának jótékony hatással bíró élő mikroorganizmusai – a Triphala elnevezésű, természetes eredetű táplálékkiegészítővel együtt jelentősen meghosszabbíthatják az életet. A tudósok gyümölcslegyeknek adagoltak egy különböző baktériumokból és a Triphala nevű, indiai eredetű gyógynövénykészítményből előállított keveréket, amelynek következtében a legyek élettartama hatvan százalékkal megnőtt, továbbá ellenállóvá váltak több, az öregedéssel kapcsolatos betegséggel szemben - írta a Dívány a Scientific Reportsban megjelent tanulmányról szóló beszámoló alapján.
A probiotikumok drámaian képesek befolyásolni bélrendszerünk mikrokörnyezetének működését, többek közt azt is, miként bontja le szervezetünk az elfogyasztott táplálékot – mondta Satya Prakash, a biomechnika professzora, a tanulmány társszerzője.
A keverékkel kapott legyek 66 napig, azaz átlagban 26 nappal tovább éltek, mint a nem kezelt társaik. Ráadásul kevésbé viselték meg őket az öregedés olyan jelei, mint az inzulinhiány, a gyulladások vagy az oxidatív stressz. A kutatók szerint a megfigyelt jelenségek a bélfal idegsejtjei és az agyunk közötti kétirányú kommunikációra vezethetőek vissza. Az elmúlt években több kutatás is bizonyította, hogy ez a szimbiózis hat az olyan különböző idegrendszeri alapú betegségekre, mint például az agy idegsejtjeit érintő degeneratív megbetegedések (Alzheimer-kór és társai), a krónikus vastagbél-gyulladás (IBS-szindróma), sőt akár a depresszió kialakulására is.
A kutatók szerint a legyek biomechanikai működése 70 százalékban hasonló az emlősökéhez, ezért akár az emberi szervezetre vonatkoztatható következtetéseket is lehet tenni az eredmények alapján. Az emberek esetében természetesen nem szabad ilyen nagyszabású hatásokra számítani, de az eredmények azt mutatják, hogy egy, a Triphalából és különböző probiotikumokból összeállított étrend-kiegészítő segíthet abban, hogy egészségesebbek maradjunk, illetve csökkentheti az öregedés kellemetlenebb tüneteit is.

Mi a Triphala?

A három gyümölcsöt jelentő és abból - az amalaki, bibhitaki és haritaki – álló tradicionális indiai őrleményt a hagyományos hindu orvoslásban használják. 

Az ekcémáért is felelhet a felborult egyensúly

A bélbaktériumok összetételének megváltozása felelős lehet az elhízásért és számos betegséget is okozhat. Korábban egy francia tanulmány igazolta, hogy az ekcéma egyik oka is lehet. A kutatók meglepő összefüggést fedeztek fel az szervezet vírusfelismerő rendszere, a bélbaktériumok összetétele és a bőrallergiák kialakulása között - írta a Life.hu.  A biológusok azt is felfedezték, hogy az emésztőrendszer mikrobiomjának változásával a belek áteresztőbbek is lettek, ezzel egyes bélbaktériumok a lépbe és a nyirokmirigyekbe vándorolva súlyosbították a bőrallergiát.

Mi hat a bélflórára?

Egyre több kutatás igazolja, a megfelelő táplálkozással tehetünk a szervezet egészségéért és a betegségek elkerüléséért. Ez általánosságban és főleg zöldségben, gyümölcsben gazdag, sovány húsokat tartalmazó nátriumszegény étrendet takar, de egyes elméletek szerint nem vagyunk egyformák, így általános recept sincs. A bélbaktériumok egyensúlyát rengeteg további tényező befolyásolja, például a stressz, az, hogy mennyit és hogyan alszunk, mozgunk, de az is, milyen gyógyszereket szedünk. 
Témák
bélflóra
Frissítve: 2019.03.23 14:14

Évszaknyit változik délutánra az időjárás

Publikálás dátuma
2019.03.22 11:30
Illusztráció
Fotó: Pexels
Nagy, akár 18-20 foknyi is lehet pénteken és hétvégén a napi hőingás. Bár front nem várható, a hajnali hideg és a fokozatos melegedés panaszokat okozhat az időjárásra érzékenyeknél.
Nagy lehet a napi hőingás pénteken - írta az MTI az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása alapján. A hideg hajnalt enyhe nappal követi, így péntek délutánra "évszaknyit" változhat a hőérzet, akár 18-20 fok is lehet a különbség a két szélső érték között. Erre a kell számítani hétvégén is, mert bár az előrejelzés szerint napsütéses, meleg, száraz idő várható, a leghidegebb hajnali órákban fagyhat is, a hőmérsékleti maximum pedig néhol 20 Celsius fok fölött is alakulhat. 
A frontmentes, de fokozatosan melegedő idő sokaknál okozhat humánmeteorológiai panaszokat. A meleg levegő beáramlása melegfronti jellegű tüneteket okozhat az arra érzékenyeknél: migrén, a fáradékonyság, emellett vérnyomás-ingadozás és keringési panaszok is felléphetnek. Sokan tapasztalhatnak alvászavarokat, ennek következtében napközben kialvatlanságot, de koncentrálási zavar és figyelmetlenség is felléphet. A reggeli időszakban előforduló gyenge fagy hatására kopásos eredetű ízületi bántalmak jelentkezhetnek - olvasható a Meteo Klinika honlapján.
Frissítve: 2019.03.22 11:33