Meglepően hatékony mozgásforma a gyaloglás

Publikálás dátuma
2018.11.14. 16:43
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A sportszerű, tempós sétálás egyik, legnagyobb előnye, hogy az elhatározáson és egy kényelmes cipőn kívül nincs szükség hozzá másra.
A futást gyakran a „láb mindig kéznél van” közhellyel népszerűsítik, ami a gyaloglásra is igaz: tökéletes választás a mozgás elkezdésére, jelentős túlsúly és ízületi problémák esetén is űzhető mozgásforma. Előnye, hogy a tempót és a távolságot is mi „állítjuk be”. Ezt célszerű úgy megválasztani, hogy utána jóleső fáradtságot érezzünk, de még kellemes legyen a közérzetünk. Hatására élénkül a vérkeringés, jobb lesz az erek vérellátása, javul a szervezet oxigénellátottsága. Megerősíti az izmokat, különösen a lábét és a fenékét. Az erős combizom tehermentesíti a térdízületeket, a farizom pedig medencét tartja megfelelő helyzetben. A csontritkulás kialakulásának késleltetésére és előrehaladásának megakadályozására is jó a gyaloglás – írta a Webbeteg.
Könnyű belátni, hogy tempós séta során a szervezet sokkal több energiát használ fel, mint amikor ülünk az íróasztal mögött vagy a tévé előtt, ezért hozzájárul a zsírégető folyamatok beindulásához, amennyiben rendszeresen legalább fél órát sétálunk. Hatására a szervezetünk nemcsak a zsírt, hanem az inzulint is hatékonyabban tudja feldolgozni, felgyorsul az anyagcsere. Ezért a fogyás mellett a cukorbetegség megelőzésében is fontos szerepet játszik. Gyorsítja az emésztést, mert a mozgás serkenti a belek összehúzódását, mivel a méreganyagok kevesebb időt töltenek a bélcsatornában, csökken az emésztési betegségek kialakulásának kockázata is. A rendszeres gyaloglás segíti a lábak vérkeringését, ezáltal jó hatással van a visszerekre is.
Segít megakadályozni a korral járó izomvesztést, de csökkenti a stresszt hatásait is. A jó levegőn végzett mozgás örömöt okoz. A termelődő boldogsághormon, az endorfin pedig csökkenti a stresszt, javítja a hangulatot, „szinte kisimítja az idegrendszert, csökkenti a haragot és a dühöt. A kellemes fáradtság hatására könnyebben megy az alvás és sokkal pihentetőbb is lehet. Társasági eseménnyé is tehetjük: baráttal még élvezetesebb a tempós séta. Kreatívabbá is tesz: egy 2014-es tanulmány szerint több ötletük van azoknak, akik rendszeresen sétálnak, mint akik asztal mellett próbálkoznak a világ megváltásával. Minden más mozgásformához hasonlóan, segít tudatosabbá válni, hiszen rutinná válik, és később akár más, egészséges szokást is könnyebben be tudunk építeni a mindennapokba. A napi séta növeli a kitartást is, ami szintén jól jöhet az élet más területein is – olvasható a Diéta és Fitnesz magazin novemberi számában.
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A gyalogláshoz csak egy jó minőségű cipőre van szükség, ami tartja a bokát és alátámasztja a talpat. A ruhánál pedig a kényelem a fontos: bármilyen pólót és nadrágot felvehetünk, és ne felejtsünk egy félliteres vizet is magunkkal vinni.

Tovább élsz, ha nem lassan jársz...

Egy új kutatás szerint azok, akik gyorsan vagy akár csak közepes tempóban sétálnak, nagyobb eséllyel élik meg az időskort, mint akik lassabban gyalogolnak – írta a HáziPatika. A kutatás szerint tehát nem érvényes a régi mondás: "Lassan járj, tovább élsz!" Két nagy felmérés eredményeit elemezve összesen csaknem ötvenezer ember adatait dolgozták fel, akiknek gyaloglási szokásait és egészségügyi jellemzőit csaknem kilenc éven át monitorozták. Ez idő alatt 3671 résztvevő halt meg, közülük több mint ezer valamilyen szív- és érrendszeri betegségben.  A lassan sétálókhoz képest a gyorsan vagy legalább átlagos tempóban gyaloglóknak nagyjából húsz százalékkal alacsonyabb a korai halandóságra vonatkozó rátája, és ugyanennyivel kisebb az esélyük arra is, hogy valamilyen keringési betegségben haljanak meg. A British Journal of Sports Medicine című lapban megjelent tanulmány egyik szerzője, Emmanuel Stamatakis professzor szerint az egészségünk érdekében kicsit érdemes tehát gyorsítani a járásunk tempóján.
Szerző
Témák
gyaloglás séta

Kiderült, hogyan okozhat rákot az elhízás

Publikálás dátuma
2018.11.14. 12:23
Illusztráció
Fotó: AFP
Ír tudósok felfedezése magyarázatot adhat arra, miért lesznek nagyobb valószínűséggel rákosok a kövér emberek - írta az MTI.
A londoni Trinity College kutatócsoportja feltárta, hogy a zsír által elzáródnak és megszűnnek működni azok a sejttípusok, amelyeket a szervezet felhasznál a rákos sejtek megsemmisítésére.
Az elhízás a rákbetegségek kialakulásának egyik legfőbb, de megelőzhető oka a dohányzás után. Nagy-Britanniában például 20 daganatos megbetegedés közül egyet, évente mintegy 22 800 esetet a túlsúly okoz a brit Cancer Research adatai szerint.
A Nature Immunology című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányukban a Trinity tudósai bemutatták, hogyan zárja el a zsír a daganat ellen fellépő sejteket. Kutatásuktól azt remélik, hogy olyan gyógymódokat találnak, amelyek képesek helyreállítani ezeknek a "természetes gyilkos sejteknek a harcképességét" - olvasható a BBC News honlapján.
"Segíthet egy olyan vegyület, amely képes a blokkolni a természetes gyilkos sejtek zsírfelvételét. Kipróbáltuk laboratóriumban, és azt találtuk, hogy lehetővé tette ezen sejtek számára, hogy ismét öljenek. Viszont kétségtelen, hogy sokkal jobb mód lenne a testsúly csökkentése, azaz a fogyás, mivel az mindenképpen jóval egészségesebb mód mindenki számára."

- magyarázta Lydia Lynch professzor, a tanulmány egyik szerzője

Frissítve: 2018.11.14. 12:41

Egyre több fiatal nő kap szívrohamot, már ha egyáltalán észreveszi

Publikálás dátuma
2018.11.13. 21:15
Illusztráció
Fotó: AFP
Az egykoron idős férfiak betegségének tartott szívroham egyre gyakrabban fordul elő fiatal emberek, különösen nők körében amerikai kutatók szerint - írta az MTI.
Az Amerikai Szívtársaság chicagói tanácskozásán vasárnap bemutatott és a Circulation nevű folyóiratukban közzétett tanulmányukban az Észak-karolinai Egyetem orvosi karának kutatói a szívroham előfordulását vizsgálták fiatalok körében, ezt a korosztályt kevésbé vonják be a kardiológiai tanulmányokba.
Korábbi kutatások kimutatták, hogy az Egyesült Államokban az elmúlt évtizedekben csökkent a szívrohamot szenvedők aránya a 35 és 74 év közöttiek körében. Az új kutatás 28 ezer szívroham miatt 1995 és 2014 között kórházba került ember adatait elemezte. Eredményeik szerint 30 százalékuk fiatal, 35 és 54 közötti beteg volt. Azt is kimutatták, hogy egyre több fiatal szenved szívrohamot, a tanulmány kezdetén a résztvevők 27 százaléka, a végén 32 százalék. A nők körében még nagyobb volt a növekedés, a betegek aránya 21 százalékról 31 százalékra emelkedett, ez jóval nagyobb emelkedés, mint amelyet a fiatal férfiak körében tapasztaltak.
A kutatók azt találták, hogy a szívrohamot szenvedettek körében nőtt azok aránya, akik magas vérnyomásban és cukorbetegségben szenvedtek. A fiatal férfiakkal összehasonlítva a fiatal nőknél nagyobb arányban fordult elő magas vérnyomás, a cukorbetegség és a krónikus vesebetegség.
"A szívkoszorúér-betegséget a férfiak betegségének tartják, így amikor nők keresik fel a sürgősségi osztályt mellkasi fájdalommal, nem tekintik őket magas kockázatú betegnek. A férfiak és a nők körében eltérők a tünetek. A nők körében inkább az atipikus tünetek jellemzőek, és ezért nagyobb a valószínűsége annak, hogy nem veszik észre a szívrohamukat"

- idézte Sameer Arorát, a tanulmány vezető szerzőjét a medicalxpress.com hírportál.

Témák
szívroham