MTA;Nat;tanterv;

Jó lesz, csak nem most: halasztaná az Akadémia az új NAT bevezetését

A Nemzeti Alaptanterv korszerű, de körvonalazatlan, és túl nagy elvárásokat támaszt diákok és tanárok felé egyaránt -derül ki az MTA tanulmányából.

A NAT túl gyors bevezetése ellentétes hatást váltana ki, ezért legalább egy évvel elhalasztaná annak bevezetését a Magyar Tudományos Akadémia. Az MTA honlapján nyilvánosságra hozott tanulmány szerint a NAT korszerű, gyermekközpontú, a 21. század várható kihívásaira felkészítő folyamatokról szól, de olyan ideális iskolai körülményeket feltételez, amelyek még messze nem biztosítottak a közoktatásban – írja a hvg.hu

Bár a portál szerint az MTA tanulmánya alapvetően nem fest negatív képet a NAT-ról a tudományos akadémia, több alapkérdést is tisztázna az alaptantervvel kapcsoltban. Szakértők szerint ugyanis a tervezet nem mutat fel átfogó emberképet, miként az sem teljesen világos, hogy mire terjed ki pontosan az alaptanterv?

Tisztázni kellene azt is, milyen típusú iskolákra terjed ki középfokon a NAT, segíti-e a diákpopuláció mind nagyobb hányadának továbbhaladását a felsőoktatásba.

Az MTA szakértői szerint pozitív tendencia, hogy a korábbi NAT műveltségi területeinek számához képest kisebb lett a tanulási területek száma. Az akadémia azonban azt javasolja, hogy legyen még kevesebb a „természettudomány és földrajz”, illetve a „technológia” területek egyesítésével. A tudományos akadémia összegzésében viszont az is szerepel: a természettudományok és a matematika tervezetében számos ellentmondás van, aminek egy fontos része az óraszámok csökkentése.  Az Akadémia szerint megoldandó probléma, hogy

  • Az alsó évfolyamok a természettudományos nevelés szempontjából teljesen kihasználatlanok.

  • az ajánlott óraszámok nagyon magasak, „34 óra mind a magasra törő, mind a nehézségekkel küzdő diákok számára már életkorlátozó tényező”

  • a tanulási területek világából a természet, a történelem, a kultúra megismerése közben kimarad maga az ember.

Az akadémia szakértői jelezték, hogy megfelelő NAT csak a tanárképzés javításával érhető el. Azt javasolták, hogy legyen egy Nemzeti tanár- és továbbképzési tanterv is, mert a jelenlegi tanárképzés sem tartalmában, sem módszertanában nem tükrözi a NAT-tervezetben leírt szellemiséget és módszertani kultúrát. 

Nem eléggé hazafias

Más okok miatt, de a kormány sem támogatja, hogy a NAT-ot jelenlegi formájában alkalmazzák: Gulyás Gergely kancelláriaminiszter már augusztus végén jelezte a kabinet nemtetszését, a lapunknak nyilatkozó szakértők szerint azért, mert a munkaanyag túl liberálisnak tűnik számukra,  nem eléggé hazafias  nemzeti, munkaalapú és családközpontú. Mindez persze nem szakmai érvelés, de a közoktatást is politikai eszközként kezelő Orbán-kabinettől szinte természetesnek hat.