Black Friday;webáruházak;

2018-11-23 08:30:00

Black Friday-lázban ég az ország

Beindult az ünnepi hajrá az e-kereskedelemben: közel két hete Black Friday lázban ég az ország. Egyes kereskedők az éves online forgalmuk akár 60 százalékát is realizálhatják az ünnepi időszakban.

Az online kiskereskedelem forgalma az idén már biztosan átlépi a 400 milliárd forintot – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából. Az idei év harmadik negyedévében összesen 96 milliárd forintos forgalmat ért el a hazai online kiskereskedelem: ez 16 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Az év első 9 hónapjában így már csaknem 275 milliárd forint bevételt realizált az online szektor, ami - tekintettel az utolsó negyedév hagyományosan erős szerepére - az idén is 17-18 százalékos bővülést vetít előre az internetes kiskereskedelemben.

 

Az idei ünnepi szezon november közepén egy közel kéthetes Black Friday akciódömpinggel indult. Ezen akciók során több mint 1 millió rendelés érkezhet a webáruházakhoz, amelyek összértéke meghaladhatja a 40 milliárd forintot is: ez közel 50 százalékkal több, mint a tavalyi Black Friday eredménye. Tavaly ugyanakkor nagyon egységesen kezelte a piac ezt az akciós napot, és a többség valóban egy napra időzítette azt, hiszen az Amerikából importált akciónap az USA-ban hagyományosan a hálaadás utáni pénteken van. Ez az idén november 23-ra esik, de számos webáruház már múlt héten megszervezte saját Black Friday akcióját - sőt, volt aki nyáron is ezzel hirdette leárazásait -, erre rálicitálva pedig más kereskedők is előrébb hozták akciójukat. 

Az idén tehát már lassan két hete Black Friday lázban ég az ország, az ezen a néven vagy hasonló titulussal futó akciók egymást érik a webáruházakban. Kifejezetten Black Friday akcióval a webáruházak 74 százaléka készül november 16-25. között. Ez a kéthetes időszakra elnyúló leárazási dömping így sokkal nagyobb mértékben hozza előre a decemberre tervezett költéseket, mint a korábbi években. A GKI Digital mérései szerint összességében az idei november 16. és december 21. közötti 6 hetes ünnepi időszak online kiskereskedelmi forgalma 16-17 százalékkal múlja majd felül a tavalyi szezon eredményeit.

Ami a karácsonyi ajándékokat illeti: a legnépszerűbb kategóriáknak számító játékok, szépségápolási termékek, ruházati- és divatcikkek, valamint könyvek utáni roham majd csak a decemberi fizetések megérkezését követően veszi igazán kezdetét. Az idén az online vásárlók átlagosan 41 ezer forint értékben terveznek ajándékra költeni.