Az internetes csalók is igyekeznek kihasználni a Black Friday-hoz hasonló, időszakosan nagy tömegű online vásárlásra buzdító kampányokat, hívta fel a figyelmet a Nemzeti Kibervédelmi Intézet. közleményében. Az adathalászat (phishing) Magyarországon is növekvő tendenciát mutat, és ha a vásárló nem jár el kellő körültekintéssel, könnyen áldozattá válhat.
Az adathalászat során a támadók érzékeny adatokat igyekeznek kicsalni a felhasználóktól, mindezt leggyakrabban e-mail, SMS, vagy közösségi média hálózaton keresztül küldött üzenet formájában teszik, de előfordulhat, hogy telefonon keresik fel az áldozatot. Az adathalászok látszólag hivatalos üzenetet küldenek kiszemeltjüknek, amelyben egy, az eredetire megtévesztésig hasonlító, ám hamis weboldalra, csatolmányra irányítják áldozatukat. Erre különféle mesterkélt indokokat használnak: például jelszómódosítást kérnek, regisztráció megerősítését, vagy utolsó akcióra hívják fel a figyelmet.
Minden esetben kellő elővigyázatossággal kell fogadni az ismeretlen, idegen személyek által kezdeményezett elektronikus kapcsolatfelvételeket. A felhasználók előzetes vizsgálat nélkül ne kattintsanak az e-mail-ben megküldött hivatkozásra, illetve ne az e-mail-ben kapott hivatkozást követve jelentkezzenek be a szolgáltatók, webshopok weboldalára, hanem a látható webcímet (URL-t) begépelve látogassák meg a kívánt oldalt. Azt ajánlják, hogy a felhasználók mindig ellenőrizzék a feladót, illetve a webáruházat, amelynek szolgáltatásait igénybe kívánják venni.
Javasolják azt is, hogy olyan megbízható helyről - lehetőség szerint hitelkártyával - vásároljanak, amelyet ismer és kipróbált a fogyasztó, valamint érdemes ellenőrizni a vevők értékeléseit a weboldalakon.
Azt ajánlják, hogy amennyiben valaki adathalászatra utaló eseményt tapasztal, vagy annak áldozatává vált, akkor haladéktalanul értesítse az esetről az érintett szolgáltatót, vagy tegyen feljelentést.