autóbusz;Volánbusz;buszgyártás;Palkovics László;

- Magyar félvér buszok a Volánnál - Iskolabusz-hálózatot épít ki a kormány

Mintegy 10 milliárd forint értékben 115 Neoplan és Credo autóbuszt vásárolt a Volánbusz. A Népligeti autóbusz-pályaudvaron pénteken vette át jelképesen a gyártók képviselőitől az új járműveket Dávid Ilona, a társaság elnök-vezérigazgatója.

Az elmúlt hónapokban - három lépcsőben - 17 milliárd forint értékben 201 új buszt vásárolt a Volánbusz, ebből adtak most át 115-öt. A társaság 2019. első felében újabb 50 Mercedes-Benz autóbuszt állít forgalomba, később újabb nagyobb léptékű autóbuszpark frissítést tervez a Volánbusz - tette hozzá Dávid Ilona.

Az eseményen részt vett Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter, aki hangsúlyozta, lehetőség szerint Magyarországon gyártott autóbuszokkal kell megoldani az elöregedő hazai buszpark megfiatalítását, a Volánbusznál az átlagéletkor jelenleg 10 év.

Országosan legalább 6 ezer busz cseréjére lenne azonnal szükség a szakminiszter számításai szerint. A idén csak 800 autóbusz készül el Magyarországon a három jelentős hazai busz gyártó cégnél, amelynek jelenlegi kapacitása 1 000 jármű, ami évi 1200-1 400 darabra felfuttatható.   

A szakminiszter megemlítette, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM) a vasúti és a közúti közszolgáltatások összehangolásán, az egységes tarifa kialakításán dolgozik. A kormány a világ tendenciáknak megfelelően a vasútnak szán nagyobb szerepet a közösségi közlekedésben, mert a kötött pálya előnyei magasabb színvonalú szolgáltatást képesek nyújtani – jegyezte meg Palkovics László. Az autóbuszok szerepe, ahogy ez Nyugat-Európában már megtörtént, a vasútvonal elérése. A busznak ott juthat főszerep, ahol a vonatok nem közlekednek.                                                                                                             

Palkovics László lapunk kérdésére elmondta, hogy magyar busznak számít az olyan, ahol a járműben legalább 50 százalék a hazai alkatrészek, illetve szerkezeti elemek aránya. Viszont a világon pár alkatrészt csak néhány gyártótól lehet beszerezni. Az átadott buszoknál a járóképes alvázat is külföldi gyártóktól vásárolták meg, de a hazai részarány meghaladja az 50 százalékot. A miniszter értelmezése szerint a hozzáadott érték része a tervezés és az összeszerelés is.

Iskolabusz Magyarországon isA következő két esztendőben iskolabusz-hálózatot szándékszik kiépíteni a kormány - jelentette be Palkovics László. Bár úgy tartják, ez amerikai sajátosság, ám Izraeltől Indiáig mindenütt találkozhatunk vele. Nálunk is létezik olyan magánvállalkozás, amelyik a kisdiákok szállítására specializálódott, és - számos külföldi mintától eltérően - a magyar iskolabuszokon nincsenek magukra hagyva a gyerekek, olyan felnőttek kísérik őket, akik ebből az okokból 3-6 órás munkaviszonyt vállalnak. Több önkormányzat is működtet kisbuszokat, és sajátos szegmens, hogy az idegennyelvű iskolákhoz a diplomaták és a nálunk dolgozó külföldiek gyerekeit is szállítják a tanintézményhez és haza. Az újdonság, hogy ezt a feladatot az állam vállalja fel.

Hétfőn kell dönteniük a képviselőknek arról, tárgyaljon-e az Országgyűlés a Kósa-Szatmáry féle törvényjavaslatról. Egy éve és hét hónapja egy ehhez kísértetiesen hasonlító módosítást a fideszes képviselőkkel egyetértésben már elkaszált a gazdasági bizottság.