Tovább késik a választási tüzelő

Publikálás dátuma
2018.11.24. 07:30
Illusztráció
Fotó: Molnár Ádám / Népszava
A Fidesz tavaszi "téli rezsicsökkentése" nyomán nagy eséllyel már csak jövőre érvényesíthető némi kedvezmény az akkor már jóval drágább tüzelőre.
Várhatóan a jövő év végéig juthatnak 12 ezer forint értékű tüzelőhöz a kormány júliusi határozata alapján jogosultságot szerző háztartások – közölte lapunk megkeresésére Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (Töosz) elnöke, Tab fideszes polgármestere. A KSH nyilvántartás alapján előzetesen becsült több mint 800 ezer háztartásnak meglepetésre csak körülbelül fele jelentkezett be támogatásra. Ennek folytán a becsült 10 milliárd helyett a program csak nagyjából ötmilliárd forint költségvetési pénzt igényel – tudtuk meg a szövetségi elnöktől. Mivel a határozat szerint a kormány a kiszállítás költségeit nem állja, az önkormányzatok a kereskedőknél beváltható bónt állítanak ki – tette hozzá. Bár szerinte ez nem szolgál visszaélések táptalajául, annak valószínűleg nem tudnak gátat vetni, hogy egyesek felvásárolják a jogosultsági papírokat - vélekedett. Az egyéb energiafajtákhoz képest az Orbán-kabinet láthatólag nehezen birkózik meg a fideszes rezsiharcból amúgy is kihagyott szilárd tüzelőanyagok támogatásával. Mint emlékezetes, a választások előtt először csak a gáz- és távhőszámlából vágtak 12-12 ezer forintot. Miután felhívtuk a figyelmet, hogy az Orbán-kormány így újfent figyelmen kívül hagyta azokat a családokat, amelyek – az amúgy is egyre dráguló – szilárd tüzelőanyaggal fűtenek (a háztartások mintegy negyedét), a választások előtt a gázrendszerrel el nem látott falvak háztartásai számára 12 ezer forintos készpénzes kifizetésről döntöttek. Miután közzétettük, hogy ez a gázzal vagy távhővel fűtőkön kívüli, jellemzően a szegényebbek közül kikerülő milliók mindössze 2-4 százalékát érinti, júliusban úgy határoztak, hogy előző döntésük kedvezményezettjein kívül mindenki kapjon ingyen „12 ezer forint értékű” tűzifát, szenet, palackos vagy tartályos pb-gázt, fűtőolajat, illetve pellet/brikettet. (Az árammal vagy megújuló energiával fűtők így ismét kimaradtak.) A kabinet az igények begyűjtését és a termékek beszerzését a helyhatóságokra bízta, a kiszállítás költségeit nem fedezve. A Töosz augusztusban azt javasolta, hogy tüzelő helyett az áprilisi határozathoz hasonlóan a kedvezményezettek ismét készpénzt kaphassanak. Ám ezt az illetékes Belügyminisztérium (BM) elutasította. Schmidt Jenő ennek kapcsán már akkor jelezte lapunknak, hogy az önkormányzatoknak a szállításokra fordítható saját forrás híján a kereskedőnél beváltható bónt bocsátanak majd ki. Szavai szerint ezt a lehetőséget a BM nem vetette el. A szövetségi elnök szerint forint helyett az ország összes kereskedője elfogadja majd a helyhatóságok által kiállított papírokat. Bár a többség ezeket úgyis a környékbeli tüzépeken váltja majd be - véli. Az ugyanakkor máig kérdőjeles, miként értelmezendő a 12 ezer forintos kedvezmény például pb-töltet esetén, aminek az átlagára közel 5 ezer forint, a kedvezmény nem érvényesíthető több alkalommal, viszont a háztartásokban sincs mindenütt két-három üres tartalékpalack. Bár Pogácsás Tibor, a BM önkormányzati államtitkára a már említetteken kívüli, szociális tüzelőtámogatásról szóló októberi sajtótájékoztatójuk után lapunknak azt valószínűsítette, hogy a júliusi határozat kedvezményezettei a hidegek beköszöntéig tüzelőhöz juthatnak, ennek az időjárás jelentős lehűlése ellenére mindmáig semmi jele. A BM lapunknak küldött utolsó üzenete szerint az összesített adatokat majd egy hónapja – október 31-ig – elküldték a kormány számára. Schmidt Jenő szerint az ügyben azóta nem tapasztalt előrehaladást. Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnöke, Gödöllő polgármestere megerősítette: ők se kaptak még visszajelzést a BM-nek megküldött néhány száz igénylőjükről, illetve elkülönített forrás híján a szállítást ők is a lakosságra bízzák. Ez ugyanakkor szerinte nem okoz gondot, hisz a háztartások legtöbbje egy-egy alkalommal a kedvezmény többszörösét kitevő fát vásárol. Lapunk érdeklődésére a BM-től ismét nem kaptunk választ.

Rezsiemelő rezsicsökkentés

Az érdeklődők mintegy 80 százaléka tűzifát igényelt – közölte kérdésünkre Schmidt Jenő. Már csak emiatt is szerencsésnek tartja, hogy a bónok jövő év végéig beválthatóak. Jó minőségű tűzifa ugyanis ma már nem kapható. Így a tüzelőt inkább jövőre, a következő téli fűtés megkönnyítése céljából lesz érdemes beszerezni. Korábbi számításunk szerint 12 ezer forint egy átlagos családi ház téli tüzelőköltségének körülbelül öt százalékát állja. Ugyanakkor a termék egyetlen év alatt már tizedével drágult és szakértők további hasonló ütemű áremelkedést jósolnak. A „téli rezsicsökkentés” tavaszi meghirdetése óta tehát a legtöbb család egy szezonnyi tüzelőjének ára a „kedvezményként” meghirdetett 12 ezer forintnál már nagyobb mértékben nőtt.

Szerző

135 milliárdos állami csúcstámogatás jár a BMW-gyárnak

Publikálás dátuma
2018.11.23. 19:43
Illusztráció
Fotó: ARMIN WEIGEL / DPA
Több mint 135 milliárd forint közpénzt hagyott jóvá a kormány a debreceni BMW gyár területéhez kapcsolódó út-, vasút- és infrastruktúra építésre. A gyár hiteléhez pedig egy művészeti központot adnak fedezetként.
A Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (ahol a BMW gyár is felépül) kialakításával összefüggő útépítésekre több évre lebontva 44 milliárd 115 millió forintot hagyott jóvá a kormány, szúrta ki a Napi.hu.
A vasútfejlesztések támogatási összege 71 milliárd 591 millió forint. A pénzből - többek között - új konténerterminál épül és villamosítják Balmazújvárosig a vasutat.
A közművek állami támogatására 10 milliárd 33 millió forint jut. Emellett a Debreceni Nemzetközi Repülőtér működtetéséhez 324 millió forinttal járul hozzá a költségvetés, és
3,8 milliárd forint erejéig kezességet vállal a BMW-gyár telkével kapcsolatos esetleges kártérítésekre és egyéb kötelezettségekre.

Arról a Hvg.hu írt, hogy a város a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ épületét ajánlotta fel fedezetként a BMW-gyár felépítéséhez szükséges, 44 milliárd forintos hitelhez.
Szerző
Témák
BMW Debrecen

Magyar félvér buszok a Volánnál - Iskolabusz-hálózatot épít ki a kormány

Publikálás dátuma
2018.11.23. 19:15

Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Mintegy 10 milliárd forint értékben 115 Neoplan és Credo autóbuszt vásárolt a Volánbusz. A Népligeti autóbusz-pályaudvaron pénteken vette át jelképesen a gyártók képviselőitől az új járműveket Dávid Ilona, a társaság elnök-vezérigazgatója. Az elmúlt hónapokban - három lépcsőben - 17 milliárd forint értékben 201 új buszt vásárolt a Volánbusz, ebből adtak most át 115-öt. A társaság 2019. első felében újabb 50 Mercedes-Benz autóbuszt állít forgalomba, később újabb nagyobb léptékű autóbuszpark frissítést tervez a Volánbusz - tette hozzá Dávid Ilona. Az eseményen részt vett Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter, aki hangsúlyozta, lehetőség szerint Magyarországon gyártott autóbuszokkal kell megoldani az elöregedő hazai buszpark megfiatalítását, a Volánbusznál az átlagéletkor jelenleg 10 év. Országosan legalább 6 ezer busz cseréjére lenne azonnal szükség a szakminiszter számításai szerint. A idén csak 800 autóbusz készül el Magyarországon a három jelentős hazai busz gyártó cégnél, amelynek jelenlegi kapacitása 1 000 jármű, ami évi 1200-1 400 darabra felfuttatható.    A szakminiszter megemlítette, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM) a vasúti és a közúti közszolgáltatások összehangolásán, az egységes tarifa kialakításán dolgozik. A kormány a világ tendenciáknak megfelelően a vasútnak szán nagyobb szerepet a közösségi közlekedésben, mert a kötött pálya előnyei magasabb színvonalú szolgáltatást képesek nyújtani – jegyezte meg Palkovics László. Az autóbuszok szerepe, ahogy ez Nyugat-Európában már megtörtént, a vasútvonal elérése. A busznak ott juthat főszerep, ahol a vonatok nem közlekednek.                                                                                                              Palkovics László lapunk kérdésére elmondta, hogy magyar busznak számít az olyan, ahol a járműben legalább 50 százalék a hazai alkatrészek, illetve szerkezeti elemek aránya. Viszont a világon pár alkatrészt csak néhány gyártótól lehet beszerezni. Az átadott buszoknál a járóképes alvázat is külföldi gyártóktól vásárolták meg, de a hazai részarány meghaladja az 50 százalékot. A miniszter értelmezése szerint a hozzáadott érték része a tervezés és az összeszerelés is.

Iskolabusz Magyarországon is

A következő két esztendőben iskolabusz-hálózatot szándékszik kiépíteni a kormány - jelentette be Palkovics László. Bár úgy tartják, ez amerikai sajátosság, ám Izraeltől Indiáig mindenütt találkozhatunk vele. Nálunk is létezik olyan magánvállalkozás, amelyik a kisdiákok szállítására specializálódott, és - számos külföldi mintától eltérően - a magyar iskolabuszokon nincsenek magukra hagyva a gyerekek, olyan felnőttek kísérik őket, akik ebből az okokból 3-6 órás munkaviszonyt vállalnak. Több önkormányzat is működtet kisbuszokat, és sajátos szegmens, hogy az idegennyelvű iskolákhoz a diplomaták és a nálunk dolgozó külföldiek gyerekeit is szállítják a tanintézményhez és haza. Az újdonság, hogy ezt a feladatot az állam vállalja fel.

Szerző