Egy NASA-tudós szerint lehet, hogy észre sem vesszük a földönkívüliek jelzéseit

2018.12.05. 21:40
Fotó: Victor Habbick Visions / AFP
Egy, a NASA-nak dolgozó asztrofizikus szerint nem a modern emberi technológiához hasonló jelek után kellene kutatni, mert így lehet, hogy nem érzékelik a kutatók a magasabb fejlettségi szintű nyomokat.
Silvano P. Colombano tanulmánya az intelligens földönkívüli életformák után kutató SETI (Search for Extraterrestial Intelligence) jövőbeni munkásságával kapcsolatos ajánlásokat fogalmazza meg. Ennek értelmében a tudósoknak új felvetéseket is figyelembe kellene venniük, mert a földönkívüli élettel kapcsolatos sejtések pontatlanok vagy akár hibásak is lehetnek - írta a hvg.hu.
Úgy tartják például, hogy az életnek szénalapúnak kell lennie, de ez Colombano szerint teljesen abszurd. Semmi nem magyarázza ugyanis, hogy az intelligens lények csakis a jelenlegi elgondolásaink alapján működő organizmusok lehetnek. Ilyen az is, hogy a SETI tudósai szerint nagyon valószínűtlen, hogy bárki vagy bármi képes lenne fénysebességgel utazni, de Colombano tanulmánya szerint ezt is érdemes lenne felülvizsgálni.
A tudós szerint a SETI és az intelligens élet jeleit kereső csoportok hibáznak, hogy az emberi technológiához hasonló nyomok után kutatnak, mert így olyan dolgok elkerülhetik a figyelmüket, amelyek közelebb vihetnének minket a nagy kérdés megválaszolásához. Az asztrofizikus szerint lehet, hogy jeleket is hiába küldünk a világűrbe, nem biztos, hogy egy intelligens faj képes lehet annak megértésére.
A Földön a tudomány és technológia jelentősen csak mintegy 500 éve kezdett el fejlődni, ez csillagászati szempontból kifejezetten rövid időszak, ezért nagy az esély arra, hogy ha léteznek még értelmes civilizációk, azok sokkal fejlettebbek nálunk - olvasható a 24.hu-n.
Colombano megjegyzi az is, lehet, hogy a földönkívüliek már rég meglátogattak minket, vagy legalábbis próbáltak kapcsolatba lépni, de elképzelhető, hogy észre sem vettük a "hívásukat".

Megérkezett a Bennuhoz az Osiris-REx űrszonda (videó)

2018.12.04. 14:50

Fotó: NASA/Goddard/University of Arizona
Megérkezett hétfőn a Bennu kisbolygóhoz a NASA OSIRIS-REx űrszondája, amely felvételeket készít a kisbolygó felszínéről, és feltérképezi azt, hogy a szakemberek jobban megértsék a Bennu kémiai és ásványi összetételét. A tervek szerint 2020-ban mintákat is gyűjt a kisbolygóról - írta az MTI.
A 2016 szeptemberében útjára indított OSIRIS-REx - teljes nevén Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security-Regolith Explorer - egy hét éven át tartó programot teljesít. A napenergiával működő, mintegy kétezer kilogrammos, terepjáró méretű, pilótanélküli űreszköz, amelyet a Lockheed Martin és a Boeing közösen épített, 2020 júliusában fogja megközelíteni a szénben gazdag aszteroida felszínét, leszállni nem fog, egy robotkar segítségével próbál legalább 60 gramm kőzettörmeléket begyűjteni.
Az űrszonda kőzetmintákat szállító kapszulája hatmilliárd kilométeres űrutazás után 2023-ban tér vissza a Földre. Ez lesz az első kozmikus kőzetmintagyűjtés azóta, hogy az Apollo űrhajósai kőzetmintákat hoztak vissza a Holdról az 1960-as évek végén, az 1970-es évek elején. Az amerikai űrkutatási hivatal szerint a Bennu kőzeteinek elemzése segítheti a tudósokat abban, hogy jobban megértésék a Naprendszer több mint 4,5 milliárd évvel ezelőtti kialakulását.
A kutatók a kisbolygó pontos útvonalát is meg akarják határozni, hogy választ kapjanak arra, mekkora az esélye annak, hogy a kisbolygó 2182-ben a Föld közelében haladva összeütközik bolygónkkal. Ennek valószínűségét egy a négyezerhez becsülik tudósok. Az űrszonda mintegy 19 kilométerre közelítette meg a Földtől 130 millió kilométer távolságra lévő Bennut közép-európai idő szerint néhány perccel 18 óra után. Néhány óra múlva még közelebb repül, majd december 31-én pályára áll a kisbolygó körül. Először a Bennu északi pólusa, majd az egyenlítője és később a déli pólus fölött repül, hogy lehetőséget teremtsen arra, hogy a tudósok felmérjék tömegét és vonzóerejét.
Korábban egyetlen űreszköz sem keringett ilyen kicsiny - becslések szerint 487 méter átmérőjű - égitest körül. Az 1999-ben felfedezett Bennu pályája hatévente a Föld közelében húzódik, ezért ezekben az időszakokban viszonylag kis energia-befektetéssel megközelíthető az égitest. A Bennu mozgását nemcsak a gravitáció irányítja, hanem az úgynevezett Jarkovszkij-hatás is, amelynek lényege, hogy mivel az égitest egy irányból, a Napból kapja megvilágítását, ezért egyrészt egyenetlenül melegszik fel, másrészt a kapott hőt kisugározva kis mértékben módosítja saját pályáját.
"Azért választottuk a Bennut, mert ez gyakorlatilag egy időkapszula a Naprendszerünk keletkezésének hajnalából"

- mondta korábban Dante Lauretta, a küldetés főkutatója az Arizonai Egyetemről.

Az alakuló Naprendszerben apró, kőzetszerű égitestek kezdtek formálódni, és némelyek közülük vízjeget és szerves anyagokat is elraktároztak, ezek pedig olyan alapvető összetevők, amelyek lakhatóvá tehették a Földet, vagy legalábbis löketet adhattak a földi élet kialakulásának.
A NASA célja, hogy jóval több kőzettel térhessen vissza a küldetés, mint a 2003-ban indult japán Hajabusza 1 expedíció, amely kevesebb mint egy milligramm mintával tért vissza a Földre egy aszteroidáról 2010-ben.
Az OSIRIS-REx az amerikai űrkutatási hivatal New Frontiers programjának három űreszközéből az egyik. A másik kettő, a New Horizons űrszonda a Plutót kutatta 2016-ban és jelenleg a 2014 MU69 nevű égitest felé tart, amely a Naprendszer külső fagyos részén, a Kuiper-övben kering. A Juno űrszonda 2016 óta elsősorban a Jupiter mágneses mezejének felmérését végzi.
űrszonda

Találtak egy pókot, ami szoptatja a kicsinyeit

2018.12.03. 21:54

Fotó: portioid / iNaturalist.org
Csemetéit anyatejjel tápláló pókot figyeltek meg kínai tudósok, akik szerint a pók teje négyszer több fehérjét tartalmaz, mint a tehéntej - írta az MTI a Science című folyóiratban közzétett tanulmány alapján.
Az anyatej termelésről eddig úgy tartották, hogy az kizárólag az emlősök jellegzetessége. A kínai tudósok által vizsgált ugrópók faj (Toxeus magnus) egy tejszerű anyaggal táplálta kicsinyeit és egészen addig gondoskodott róluk ily módon, amíg azok felnőttek.
Az állatvilágban ismert a szoptatással való táplálás, galambok és flamingók termelnek úgynevezett begytejet, amellyel fiókáikat táplálják. Ám a pókoknál megfigyelt anyai gondoskodás intenzitása és hosszú időtartam igen szokatlan a szakemberek szerint.
A kínai kutatók Thaiföldön őshonos, külsőre hangyákra hasonlító ugrópókoknál figyelték meg a jelenséget. A fészkükben kikelt kicsinyeket az anyapókok teljeséggel az általuk termelt póktejjel táplálták. A kutatók megfigyelték, hogy a kicsik először a fészek felületén talált tejcseppekből isznak, majd ezután kezdenek el szopni az anya tojásrakó nyílásából.
Csüan Kuj-csan, a tanulmány egyik szerzője szerint a póktej folyékony tojás lehet, amely az szülőcsatornából idő előtt kikerül. Az anyapók mintegy 40 napig gondozza és táplálja utódát, még az után is, hogy az képes ellátni önmagát, egészen szinte az ivarérettségit.
A kutatók megfigyelték, hogy amikor az anya szülőcsatornáit befestették, elvágva ezzel a tej forrását, a 20 naposnál fiatalabb kicsinyek mind elpusztultak. Amikor az anyát kivették a fészekből, az idősebb pókok lassabban növekedtek, és hamarabb elhagyták a fészket, majd még az ivarérettség elérése előtt elpusztultak - derült ki a kínai tudományos akadémia jünnani részlege tudósainak kutatásából.