Egy NASA-tudós szerint lehet, hogy észre sem vesszük a földönkívüliek jelzéseit

2018.12.05 21:40
Fotó: AFP/ Victor Habbick Visions
Egy, a NASA-nak dolgozó asztrofizikus szerint nem a modern emberi technológiához hasonló jelek után kellene kutatni, mert így lehet, hogy nem érzékelik a kutatók a magasabb fejlettségi szintű nyomokat.
Silvano P. Colombano tanulmánya az intelligens földönkívüli életformák után kutató SETI (Search for Extraterrestial Intelligence) jövőbeni munkásságával kapcsolatos ajánlásokat fogalmazza meg. Ennek értelmében a tudósoknak új felvetéseket is figyelembe kellene venniük, mert a földönkívüli élettel kapcsolatos sejtések pontatlanok vagy akár hibásak is lehetnek - írta a hvg.hu.
Úgy tartják például, hogy az életnek szénalapúnak kell lennie, de ez Colombano szerint teljesen abszurd. Semmi nem magyarázza ugyanis, hogy az intelligens lények csakis a jelenlegi elgondolásaink alapján működő organizmusok lehetnek. Ilyen az is, hogy a SETI tudósai szerint nagyon valószínűtlen, hogy bárki vagy bármi képes lenne fénysebességgel utazni, de Colombano tanulmánya szerint ezt is érdemes lenne felülvizsgálni.
A tudós szerint a SETI és az intelligens élet jeleit kereső csoportok hibáznak, hogy az emberi technológiához hasonló nyomok után kutatnak, mert így olyan dolgok elkerülhetik a figyelmüket, amelyek közelebb vihetnének minket a nagy kérdés megválaszolásához. Az asztrofizikus szerint lehet, hogy jeleket is hiába küldünk a világűrbe, nem biztos, hogy egy intelligens faj képes lehet annak megértésére.
A Földön a tudomány és technológia jelentősen csak mintegy 500 éve kezdett el fejlődni, ez csillagászati szempontból kifejezetten rövid időszak, ezért nagy az esély arra, hogy ha léteznek még értelmes civilizációk, azok sokkal fejlettebbek nálunk - olvasható a 24.hu-n.
Colombano megjegyzi az is, lehet, hogy a földönkívüliek már rég meglátogattak minket, vagy legalábbis próbáltak kapcsolatba lépni, de elképzelhető, hogy észre sem vettük a "hívásukat".

A képernyő előtt töltött idő nem, de a tartalmak árthatnak a kamaszoknak

2019.04.20 12:12
Fotó: Pexels
Egy új kutatás a korábbi tanulmányokkal ellentétben nem találtak összefüggést a képernyő előtt töltött idő és a kamaszok egészségi állapota között.
Lényegében nincs összefüggés a képernyő - tévé, számítógép, okostelefon - előtt töltött idő és a tinédzserek egészségi állapota között – állítják az Oxfordi Egyetem pszichológus kutatói, akik a Psychological Science című folyóiratban közölték eredményeiket. Kirívó esetekben azért a túlzásba vitt kütyüzés fizikailag is káros lehet, a nézett vagy olvasott tartalom pedig lelki sérüléseket okozhat - írta a Qubit.
A kutatók a terület korábbi tanulmányait, önbevalláson alapuló jelentéseket, és olyan vizsgálatokat is elemeztek, ahol az alanyoknak rögzíteniük kellett, bizonyos napszakokban mit csinálnak. Így összesen több mint 17 ezer amerikai, brit és ír kamasz 2011 és 2016 között rögzített adatait vizsgálva jutottak arra az eredményre, hogy
mindegy, mennyi időt töltenek a tizenéves gyerekek online, videójátékokkal vagy tévénézéssel, akár lefekvés előtt is, a mentális egészségükre ez nincs hatással.
Az ennek ellenkezőjét állító korábbi tanulmányokkal többek közt módszertani problémái is voltak az oxfordi szakértőknek. A szerzők szerint sok tanulmány kizárólag önbevallásos jelentéseken alapul, de a függők sokszor alábecsülik, a ritkán tévézők-internetezők pedig túlbecsülik a képernyő előtt eltöltött idejüket. Amy Orben, a kutatás vezetője elmondta, hogy ezért választottak olyan tanulmányokat az elemzéshez, amelyek nagy adathalmazból dolgoztak, és a megfelelő kérdéseket tették fel.
„A robusztus elemzés arra enged következtetni, hogy a teljes lakosságra gyakorolt hatás túl kicsi ahhoz, hogy népegészségügyi problémának tekinthessük. Továbbá azt a széles körben elterjedt hiedelmet is megkérdőjelezi, hogy az elalvás előtti képernyőhasználat különösen káros a gyerekek mentális egészségére” – mondta a BBC-nek Max Davie, a brit gyermek-egészségügyi intézet orvosa.

Nem az idő, a tartalom számít

Mások viszont arra figyelmeztettek, hogy a tanulmány állításain túl is van még mit vizsgálni a területen, hiszen például a mentális betegségeknek nem a képernyők előtt eltöltött idő, hanem a veszélyes online tartalmak a legfőbb okozói. Dubicka, a brit pszichiátriai intézet gyermekosztályának vezetője szerint
„a tanulmány azt vizsgálja, hogy a gyerekek mennyi időt töltenek a képernyők előtt, de azt nem, hogy milyen kártékony tartalmakat láthatnak közben.
Frissítve: 2019.04.20 12:12

Kimutatták a világűr legrégebbi molekuláját

2019.04.18 18:18
Képünk illusztráció
Fotó: AFP/Biosphoto/ Alberto Ghizzi Panizza
Kimutatták az űrben az univerzum legrégebbi, az ősrobbanás után létrejött molekuláját. A hélium-hidrid ionokat évtizedek óta keresték a tudósok.
A felfedezés segíthet az univerzum korai fejlődési szakaszának jobb megértésében – közölte Rolf Güsten, a bonni Max Planck Rádiócsillagászati Intézet kutatója és csapata a Nature című tudományos lapban. A hélium-hidrid ionok voltak az első molekulák, amelyek a mintegy 13,8 milliárd évvel ezelőtt bekövetkezett ősrobbanás után kialakultak. Bár az ionizált hidrogén és hélium kötéséből álló ionok létezését már 1925-ben kimutatták laborban, az űrben sokáig felfedezetlenek maradtak.
„Eddig egyszerűen nem léteztek megfelelő detektorok”
– mondta Güsten.
Több mint tíz éven át dolgozott a szakértő kollégáival, míg kifejlesztettek egy olyan nagyfelbontású spektrométert, amely érzékelni tudta az űrben a molekula sajátos infravörös sugárzását. A döntő jelentőségű méréseket végül egy repülő csillagvizsgálóvá alakított Boeing 747-esen végezték. A molekulát egy a Földtől 3000 fényévnyire lévő planetáris ködben találták meg. A kutatók azt remélik, hogy a felfedezés nyomán a jövőben jobban tudják modellezni az univerzum kialakulásának korai szakaszában lezajlott kémiai reakciókat - írta a Híradó.hu.
Frissítve: 2019.04.18 18:18