A világon elsőként Luxemburgban lehet ingyenes a tömegközlekedés

Publikálás dátuma
2018.12.06. 11:17
Illusztráció
Fotó: Joel Saget / AFP
Jövő nyártól a világon elsőként Luxemburgban lehet ingyenes a vonat-, a villamos- és a buszközlekedés.
A luxemburgi miniszterelnök, Xavier Bettel, aki a Demokrata Párt színeiben - ezúttal a baloldallal és a zöldekkel - másodszor is kormányozhat, több forradalmi változást is tervez. Az akár már jövő nyártól ingyenesen használható tömegközlekedés mellett legalizálná a marihuánát és két új szabadnapot is bevezetne - írta a The Guardian.
Luxemburg a világ egyik legforgalmasabb városa: 110 ezer ember lakja és további 400 ezer ingázik a munkahelyére. Az ország lakossága 600 ezer fő, de naponta további 200 ezer ember érkezik munkába Franciaországból, Belgiumból és Németországból.
A kormány már több, a tömegközlekedés ingyenessé tételére utaló intézkedést is hozott: nyártól a 20 év alattiak díjmentesen utazhatnak, a középiskolásokat pedig ingyen járatokkal szállítják otthonról az iskolába és vissza, de folyamatosan csökkentik az ingázók jegyeinek árait is. A tervek szerint 2020 nyarától teljesen megszűnnének a menetdíjak. A cikk megjegyzi, hogy ennek menete azonban nincs teljesen kidolgozva, nincs például döntés arról, mi lesz a vonatjegyekkel.
Szerző

Az iráni szankciókat sérthette meg - Őrizetbe vették Huawei egy vezetőjét

Publikálás dátuma
2018.12.06. 10:00

Fotó: Huawei
Elfogták a cég pénzügyi vezetőjét és alelnökét, a Huawei alapítójának lányát Kanadában, és az Egyesült Államoknak adhatják majd ki.
Őrizetbe vették a Huawei egyik vezetőjét Kanadában, és várhatóan kiadják Washingtonnak - írja az Euronews. A hatóságok nem közöltek részleteket. A háttérben az a gyanú állhat, hogy a kínai technológiai óriás megszegte az Egyesült Államok Irán elleni szankcióit. Bár az is tény: több nyugati kormány is óva int a Huawei okostelefonok használatától amiatt a gyanú miatt, hogy az eszközökkel a kínai kormány illegális megfigyeléseket végezhet. Mindössze annyit tudni, hogy
Meng Van-Zsuról van szó, aki a Huawei pénzügyi vezetője és alelnöke, egyben Ren Zseng-fei, a cég alapítójának lánya.

A nő két repülőjárat között szállt át, amikor elfogták december elsején. A kanadai kínai nagykövetség éles hangú közleményben bírálta az őrizetbe vételt.
A letartóztatás a lehető legrosszabbkor történt: az egymással kereskedelmi háborúban álló Kína és Amerika között pillanatnyilag éppen enyhült a feszültség a két ország elnökének G20-as találkozója után.
Szerző

Célkeresztben a lengyel média

Publikálás dátuma
2018.12.06. 09:00

Fotó: Michal Fludra / AFP
Hadjáratot indított a lengyel kormány a külföldi hátterű médiaházak ellen. Átmenetileg visszavonulót fújt a kabinet egy ügyben.
A lengyel kormánypárt, a Jog és Igazságosság (PiS) stabilan tartja első helyét a közvélemény- kutatásokban. Felmérések szerint több mint 40 százaléknyian voksolnának a nacionalista-populista pártra. Ugyanakkor a nemrégiben megrendezett önkormányzati választás azt mutatta, a kép sokkal árnyaltabb. Míg a PiS vidéken tarolt, a nagyvárosokban az ellenzék szerepelt sokkal jobban. A PiS mindenesetre nem érzi veszélyben a hatalmát, amit az is jelez, egyre erősebben támadja a független sajtót, s azokat a médiumokat, amelyek a kormányt merészelik bírálni. A kabinet még attól sem riad vissza, hogy magára haragítsa nagy szövetségesét, az Egyesült Államokat. Mateusz Morawiecki miniszterelnök nemrégiben a következő szavakkal hangolt a független sajtó ellen: „A lengyel média nyolcvan százaléka a PiS politikai ellenfeleinek kezében van, és dühöngő támadásokat intéz a kormányzattal szemben”. Hasonlóképpen foglalt állást Andrzej Duda államfő is. „Nem szerencsés az, ha Lengyelországban a média abszolút többsége külföldi kezekben összpontosul”. A PiS más vezető személyiségei egyre kevésbé fogják vissza magukat, ha a kabinettel szembeni tudósításokat közlő médiumok becsmérléséről van szó. A patinás napilap, a Gazeta Wyborcza mögött az Agora nevű kiadó áll, amely lengyel kézben van. A sokak által olvasott Onet hírportálja azonban a Ringier Axel Springer tulajdona. Ez a weblap októberben kompromittáló felvételeket közölt, amely Morawiecki kormányfő megnyilatkozásait tartalmazta. A TVN televízió - amely januárban a lengyelországi nácikról közölt tudósítást, s azt, hogyan vonultak fel gondtalanul, és emlékeztek Hitler születésnapjára - az amerikai Discovery médiakonszern tagja.  A PiS vezető politikusai számára egyszerű a képlet: a külföldi vállalatokat a berlini és a washingtoni kormány azért helyezi nyomás alá, hogy a lengyel kormányt bírálják. Bizonyíték természetesen nincs ezekre az állítólagos praktikákra – írja cikkében a német Die Welt. Sőt - teszi hozzá - az országban nagy elismerésnek örvendenek azok az újságírók, akik lerántják a leplet a kabinet túlkapásairól. A PiS szemében azonban szálkát jelent a független média, ezért a sajtó „lengyelesítését” tűzte ki célként. Több külföldi médiavállalat ajánlatot is kapott a kormányhoz közel álló cégektől az adott média felvásárlására, így Varsó azt a stratégiát követi, mint a török vagy a magyar kormány. A kabinet számára különösen kellemetlen volt a TVN neonácikról szóló tudósítása, mert az derült ki belőle, hogy semmit sem tesz az antiszemitizmus, a szélsőjobbos nézetek elterjesztése ellen, s megtűri az újfasisztákat. Akkor sem hallatta a hangját, amikor összetákolt akasztófákra aggatták az ellenségnek kikiáltott lengyel ellenzéki politikusok fényképét. Az ezzel kapcsolatos nyomozás mind a mai napig tart, de még egyetlen személyt sem vettek őrizetbe. A gyűlölet klímája azonban megmérgezi az emberek lelkét, s érezhetőek is a következményei: egyre több az országban a rasszista jellegű bűncselekmény. A Hitler születésnapján rendezett felvonulást követő vizsgálat sem zárult le, sőt októberben váratlan fordulat történt: a kormányközeli média azt közölte, hogy a TVN munkatársa is együtt vonult az újfasisztákkal. Ezt fotóval illusztrálták. A csatorna azzal védekezett, hogy az újságírónak be kellett épülnie a neofasiszták közé, különben aligha készíthette volna el a leleplező anyagot, amelyet hónapokig tartó kutatómunka előzött meg. Lengyelországban két éves börtönnel sújthatják a náci propagandát, és az ügyészség gyorsan eljárást indított az újságíróval szemben. Közben a kormányzat lejárató hadjáratot indított a TVN ellen. Úgy látszott, megpecsételődött a csatorna sorsa, ám Georgette Mosbacher, az Egyesült Államok Varsóba akkreditált nagykövete a televízió segítségére sietett, tiltakozó levelet küldött Morawieckinek. A lengyel miniszterelnököt kellemetlenül érintette a fordulat, hiszen Donald Trump elnököt fontos szövetségesének tartja. Ezután a kabinet kénytelen volt visszavonulót fújni, a TVN újságíróit nem hallgatták ki, az ügyészség visszavonta a vádakat. Kérdés azonban, hogy a kabinet tanult-e a történtekből, leállnak-e a független média elleni támadások.
Témák
Lengyelország