Gyöngyös;gyárbezárás;

2018-12-07 12:52:56

Bezárja gyöngyösi gyárát az amerikai multi, ötszáz embert küldenek el

A dolgozók nem akartak fél napot utazni, a vállalat inkább olcsóbb szerb, ukrán munkaerőt foglalkoztat helyettük.

Bezárja közel 500 főt foglalkoztató gyöngyösi gyárát a Lear Corporation Hungary Kft. Az üzemben eddig kábelkorbácsokat készítettek, amelyeket személygépjárművekben alkalmaznak -tudta meg a Napi.hu. A cég szerint az üzletág már nyereségesen nem tartható fenn Magyarországon, mivel nagy az élőmunkaigénye. A Lear volt az elmúlt húsz évben Gyöngyös városának legnagyobb adózója. 

Az amerikai bázisú járműipari vállalat már október közepén bejelentette a gyárbezárást, a leépítések decemberben történnek meg. A cég Gödöllőn lévő másik üzeme átvette volna a gyöngyösi gyárban dolgozó munkavállalókat, ám azok döntő hányada nem akart átmenni a körülbelül 50 kilométerrel arrébb lévő városba, mondván: nem akarnak ilyen messzire ingázni. Így inkább az elbocsátás mellett döntöttek, mindössze húsznál valamivel több dolgozó szegődött át a Gödöllőre - mondta a gazdasági lapnak Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke.

A munkavállalók nem félnek attól, hogy nem tudnak majd elhelyezkedni, hiszen a hevesi régióban rengeteg termelővállalat küzdlétszámgondokkal, ezek nagy valószínűséggel fel fogják szippantani ezt a mintegy 500 főt, ezzel együtt Gyöngyösön továbbra is fennmaradhat a munkaerőhiány. A Lear az üzemi tanáccsal és a szakszervezetekkel egyeztetett a döntésről és a Munka törvénykönyve (Mt.) által előírt minimumnál jóval magasabb mértékben sikerült megállapodni végkielégítések és más juttatások mértékéről.

A gyárbezárás oka – írja a portál – a hogy a társaság szerint az elektromos kábelelosztó egységeket (kábelkorbács) gyártása Magyarországon már túl magas munkaerő-költséggel jár, ezért az eddig Gyöngyösön működő munkafolyamatokat Ukrajnába, Szerbiába és Romániába viszi. Ezeket az alacsony hozzáadott értéktartalmú kézi munkákat nem lehet robotizálni. Az ilyen jellegű folyamatokat a rendszerváltás idején hozták ide nyugatról, most már ezek mennek még keletebbre - magyarázta Kozma. Az üzemnél egyébként az átlagkereset az országos átlag közelében volt. (ebben benne vannak a túlórák, a prémiumok és az egyéb juttatások is.)