Puhán regulázza az autógyárakat az EU

Publikálás dátuma
2018.12.19. 10:30

Fotó: Shutterstock
Az új személyautók esetében 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárművek esetében 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest.
Megállapodtak az EU intézményei a személyautók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről: eszerint az új személyautók esetében 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárművek esetében 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest. A még hivatalos jóváhagyásra váró egyezségről az Európai Bizottság számolt be, hangsúlyozva, hogy ez fontos lépés a közlekedési szektor modernizálása felé, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy az EU 2050-re klímasemlegessé válhasson.  A brüsszeli testület eredeti javaslata 30 százalékról szólt mindkét kategória esetében. Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 40 százalékot próbált elérni, a tagállamok kormányait tömörítő tanács pedig 35 százalékot a személyautók, 30 százalékot a kisteherautók vonatkozásában. A kompromisszum értelmében 2025-re közbülső célként 15 százalékos csökkentést kell elérni. A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagára vonatkoznak majd, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni. Az elfogadott értékek lényegesen magasabbak annál, mint amit az autóipar és több tagállam, például Németország szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeknél is tovább ment volna.  - A végcél, hogy Európában gyártsák a legjobb, legtisztább, legversenyképesebb járműveket, itt használják a legmodernebb infrastruktúrát, illetve hogy csökkenjen a légszennyezettség - közölte Maros Sefcovic energiaunióért felelős uniós biztos. A lépés egyértelmű politikai jelzést küld az iparnak, a befektetőknek és a fogyasztóknak. 

Rekordot dönt az emberiség szén-dioxid-kibocsátása 2018-ban

Az elmúlt hét évben csekély mértékben növekedett a globális szén-dioxid-kibocsátás, idén azonban már mintegy 2,7 százalékos emelkedésre számítanak a kutatók. A Meteorológiai Világszervezet legfrissebb tanulmányában arra figyelmeztetett, hogy a század végére akár a 3-5 Celsius-fokot is elérheti a globális átlaghőmérséklet emelkedése, ez jelentősen meghaladja a 2015-ös párizsi klímaegyezményben kitűzött 2 Celsius-fokos maximumot. A fosszilis üzemanyagokból és az iparból eredő szén-dioxid-kibocsátás előre jelzett növekedése 2018-ban 2,7 százalék, de vannak bizonytalanságok, a növekedési ráta 1,8-3,7 százalék között lehet. A szén-dioxid-kibocsátás az ember által előidézett üvegházhatású gázok jelentős részét teszi ki. A számítások alapján a kibocsátás idén rekordnagyságúra, 37,1 milliárd tonnára fog növekedni, míg az összes emberi tevékenységből eredő emisszió a 41,5 milliárd tonnát érheti el. A kibocsátás növekedéséhez szinte valamennyi ország hozzájárul, Kínában például 4,7 emelkedik idén a kibocsátás, míg az Európai Unióban 0,7 százalékos növekedésre számítanak. A globális szén-dioxid-kibocsátás az elmúlt 20 évben 55 százalékkal emelkedett, míg a földi átlaghőmérséklet 0,38 Celsius-fokkal lett magasabb.