Megint 115 milliárddal drágult volna a kelebiai vasút - Új eljárást rendelt el a kormány

Publikálás dátuma
2018.12.19 09:44
Képünk illusztráció
Fotó: / Németh András Péter
Legkorábban 2020-ban kezdődhet el a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai hitelből történő fejlesztése.
Új eljárást rendel el a kormány a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának fejlesztésére, miután az építkezés becsült költsége mintegy 10 százalékkal megemelkedett. A Soroksár és Kelebia között vasútvonal fejlesztésének költsége 2018 májusában 578 milliárd forint volt,
a versenyeztetés utáni legjobb ajánlat 693 milliárd forint. Ezt a többletköltséget a kormány nem vállalja, ezért új beszerzési eljárást rendelt el.
Ennek következtében az építkezés nem kezdődik el jövőre, hanem várhatóan 2020-ban.
A kormány arra hivatkozva fejlesztené a vasútvonalat, hogy a Kínából Európába szánt és a görögországi Pireusz kikötőjébe hajón érkező árukat a Belgrád-Budapest vasútvonal érintésével szállítsák. Enyhén szólva is vitás, hogy mennyiben lehet számítani a beruházás megtérülésére, minden esetre nem kis külpolitikai bonyodalmat okozott már, hogy az EU szerint gyarmatosításra törekvő Kína felé elköteleződött az Orbán-kormány. Szakértők szerint azonban ez téves kiindulási pont volt, mert Kína kapujára több európai jelentkező is akad, például olyan nagy kikötők, mint Hamburg, Rotterdam, de akár Rijeka, vagy Koper is. A Népszavának nyilatkozó szakértő azt is megjegyezte, hogy Magyarország legföljebb a közép-európai régió logisztikai elosztó központja lehet, mert a hazai, illetve a nyugat-európai vasútvonalak áteresztő képessége korlátozza a forgalomnövekedést. Márpedig ha a Belgrád-Budapest vonalon érkező szállítmányok várakozásra kényszerülnek az az előny sem valósul meg, amire a magyar kormány szintén hivatkozott, hogy gyorsabban jutnak el Pireuszból a kínai termékek az európai piacokra.  Az sem közömbös, hogy a Paks 2 és a Belgrád-Budapest vonal törlesztése időben egybecsúszik és a magyar adófizetőknek két, a szakemberek szerint fölösleges óriásberuházás terheit kell fizetniük. A Kelebia-Soroksár szakasz személy- és teherszállítási kapacitása csekély például a Szeged-Budapest vonalhoz képest, és ha már fejleszteni akar a kormány, akkor inkább azt a szakaszt kellene. Miközben több százmilliárdot akar költeni a kabinet hitelből egy valószínűleg soha meg nem térülő fejlesztésre, lassan romhalmazzá válnak a budapesti főpályaudvarok, a Keleti, a Nyugati és a Déli is.     
2018.12.19 09:44
Frissítve: 2018.12.19 20:40

Keresztes: Jó úton jár az LMP

Publikálás dátuma
2019.01.19 07:45

Fotó: MTI/ Koszticsák Szilárd
Hiába stagnál az LMP támogatottsága, Keresztes László Lóránt társelnök szerint megfelelő irányba halad a párt.
Radikális LMP-t ígért megválasztása után. Ez már az lenne? A teljes őszi időszakban az LMP volt a brutális kormányzati támadások célkeresztjében. Ez most sem csillapodik. A kormány számára „nemzetbiztonsági kockázat” lettünk. Ez igazolja, hogy jó úton járunk.
Sokszor leszögezte, hogy teljesen elutasítja, sőt kizárja az együttműködést a "régi baloldali pártokkal." Mégis azt látni, hogy közösen áll a parlament lépcsőjén és mond fogadalmat szocialistákkal és DK-sokkal. Mi változott? Pontosítok: május elején tettem esküt a magyar emberek és a nemzet szolgálatára, ehhez tartom magam. A fogadalomban nem vettünk részt, ahogy a Jobbik sem. Ugyanakkor a Fidesz minden korábbinál aljasabb módon rontott rá a nemzetre. Ebben a harcban nagyon helyesen álltak egymás mellé az ellenzéki képviselők. Az együttműködés szimbolikus és fontos lépés, de szó sincs arról, hogy változott volna a véleményem a 2010 előtti kurzusról. Mindenkivel együtt harcolok viszont a rabszolgatörvény, és más fideszes aljasságok ellen.
Korábban azt is nyilatkozta, hogy egyetlen valódi politikai innovációnak a Jobbikkal való szövetséget tekinti. Hogy áll most a "házasság"? Nem változott a véleményem - de nem frigyről, hanem új ellenzéki pólus felépítéséről beszéltünk. Bízom benne, hogy a következő időszakban fontos és előremutató változások tanúi leszünk majd, amelyek közelebb visznek a kormány bukásához.
Mennyit „profitált” az LMP a december óta tartó tüntetéshullámból? Úgy tűnik, talán önök vannak a legkevésbé előtérben. Országosan nagyon sok tüntetést szerveztünk önállóan, még többet társszervezőként. Számunkra a rabszolgatörvény elleni fellépés az első, így mindenkinek lehetőséget adtunk a felszólásra. Ez nemzeti ügy, háttérbe kell szorítani a pártérdekeket. Valamennyi budapesti tüntetésen ott voltunk elnöktársammal, Demeter Mártával, és az LMP-s csapatokkal. Érzékelek ugyanakkor másféle hozzáállást is. Pécsen például a Momentum által bejelentett esemény előtt hiába kértük, nekünk nem adtak felszólalási lehetőséget. Ilyenre korábban sehol nem volt példa. A tüntetést a „rabszolgatörvény” ellen hirdették, de baloldali önkormányzati kampányrendezvényt csináltak belőle. Ez a nyomulás komoly felháborodást keltett, remélem tanultak belőle.
Az LMP kongresszusán újra előkerülhet a Jobbikkal való együttműködés, sőt az amnesztia napirendi pont is. Mit vár az eseménytől? Február végén lesz a kongresszusunk. Európai listát állítunk, megszavazzuk az EP-programunkat, és világossá tesszük, hogy az önkormányzati választáson hiteles jelöltekkel, és megvalósítható programok mentén nagyon sok helyen vereséget lehet mérni a Fideszre.
2019.01.19 07:45
Frissítve: 2019.01.19 07:45

Estétől újra jön a havazás

Publikálás dátuma
2019.01.19 07:37
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
A Dunántúl és az Alföld déli részén kell hóesésre számítani az esti óráktól.
Szombaton dél, délnyugat felől tovább növekszik, vastagszik a felhőzet, a legtöbb napsütésre északkeleten számíthatunk. Napközben főként a délnyugati, déli tájakon néhol hószállingózás előfordulhat, majd estétől dél felől egyre többfelé kezdődik havazás. Többnyire mérsékelt lesz a légmozgás. A legmagasabb nappali hőmérséklet 0 és +4 fok között várható. Késő estére +1 és -5 fok közé hűl le a levegő - közölte az Országos Meteorológiai Intézet.
2019.01.19 07:37