Megint 115 milliárddal drágult volna a kelebiai vasút - Új eljárást rendelt el a kormány

Publikálás dátuma
2018.12.19 09:44
Képünk illusztráció
Fotó: Németh András Péter
Legkorábban 2020-ban kezdődhet el a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai hitelből történő fejlesztése.
Új eljárást rendel el a kormány a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának fejlesztésére, miután az építkezés becsült költsége mintegy 10 százalékkal megemelkedett. A Soroksár és Kelebia között vasútvonal fejlesztésének költsége 2018 májusában 578 milliárd forint volt,
a versenyeztetés utáni legjobb ajánlat 693 milliárd forint. Ezt a többletköltséget a kormány nem vállalja, ezért új beszerzési eljárást rendelt el.
Ennek következtében az építkezés nem kezdődik el jövőre, hanem várhatóan 2020-ban.
A kormány arra hivatkozva fejlesztené a vasútvonalat, hogy a Kínából Európába szánt és a görögországi Pireusz kikötőjébe hajón érkező árukat a Belgrád-Budapest vasútvonal érintésével szállítsák. Enyhén szólva is vitás, hogy mennyiben lehet számítani a beruházás megtérülésére, minden esetre nem kis külpolitikai bonyodalmat okozott már, hogy az EU szerint gyarmatosításra törekvő Kína felé elköteleződött az Orbán-kormány. Szakértők szerint azonban ez téves kiindulási pont volt, mert Kína kapujára több európai jelentkező is akad, például olyan nagy kikötők, mint Hamburg, Rotterdam, de akár Rijeka, vagy Koper is. A Népszavának nyilatkozó szakértő azt is megjegyezte, hogy Magyarország legföljebb a közép-európai régió logisztikai elosztó központja lehet, mert a hazai, illetve a nyugat-európai vasútvonalak áteresztő képessége korlátozza a forgalomnövekedést. Márpedig ha a Belgrád-Budapest vonalon érkező szállítmányok várakozásra kényszerülnek az az előny sem valósul meg, amire a magyar kormány szintén hivatkozott, hogy gyorsabban jutnak el Pireuszból a kínai termékek az európai piacokra.  Az sem közömbös, hogy a Paks 2 és a Belgrád-Budapest vonal törlesztése időben egybecsúszik és a magyar adófizetőknek két, a szakemberek szerint fölösleges óriásberuházás terheit kell fizetniük. A Kelebia-Soroksár szakasz személy- és teherszállítási kapacitása csekély például a Szeged-Budapest vonalhoz képest, és ha már fejleszteni akar a kormány, akkor inkább azt a szakaszt kellene. Miközben több százmilliárdot akar költeni a kabinet hitelből egy valószínűleg soha meg nem térülő fejlesztésre, lassan romhalmazzá válnak a budapesti főpályaudvarok, a Keleti, a Nyugati és a Déli is.     
Frissítve: 2018.12.19 20:40

Itt vannak a lottószámok - darabonként több mint 600 millió forintot érnek

Publikálás dátuma
2019.03.23 19:44
Illusztráció/Shutterstock
Minden idők harmadik legnagyobb nyereményét lehet szakítani, ha valaki egyedül találja el a helyes számokat, akkor menthetetlenül milliárdos lesz.
Szóval tessék a szelvényegyeztetésre felkészülni, és:
7;17;42;53;76
Témák
lottó

Novák Katalin: ha balra tolódik a Néppárt, nincs helyünk benne

Publikálás dátuma
2019.03.23 19:33

Fotó: kormany.hu/ Botár Gegely
A magyar emberek érdekeire hivatkozva sasszézna ki pártcsaládjából a Fidesz, ha nem tudja rendezni konfliktusait - derül ki a Novák Katalin által adott interjúból.
Szétköltözésként, de nem válásként jellemezte a Fidesz és a Néppárt konfliktusát a Magyar Hírlapnak nyilatkozva Novák Katalin, aki két fideszes társával (Varga Judittal és Szájer Józseffel) magyar részről próbálja kezelni az EPP és a Fidesz konfliktusát.
Novák szerint Manfred Weber három, Fidesznek számára szabott feltételéből a a plakátkampány befejezése és a bocsánatkérés is teljesült, a CEU Magyarországon maradása pedig még döntés kérdése. „Ami a CEU-t illeti, nem tekintem olyan kérdésnek, ami a Néppárt és a Fidesz kapcsolatában sorsdöntő lenne, de ott is megvizsgáljuk a javaslatukat” - fogalmazott Novák; igaz, Weber alapvetően nem az ő álláspontjára volt kíváncsi az ügyben.
Az államtitkár kitért arra is, hogy a Néppártból háromtagú bizottság ellenőrzi majd, hogy teljesültek e a weberi követelések; ennek fogadására alakult a Varga-Novák-Szájer -féle delegáció, a helyzetet ugyanakkor párbeszédként és nem alá-felé rendeltségként jellemezte az interjúban. Novák Katalin szavaiból kitűnik az is, hogya Fidesz felkészült a pártcsaládból való kiválására. Mint fogalmazott, „megnézzük, mire számíthatunk május után, várhatóan hogyan alakul át a politikai színtér. (...) A kérdés az, melyik lesz az a politikai közösség, ahol a leginkább tudjuk képviselni a magyarok érdekeit” (...)
"Mindenképpen lesz átrendeződés, nagy kérdés, a tagpártok rádöbbennek-e végre, hogy vesztes pálya a balra tolódás. A Néppártnak csak akkor van jövője, ha jobbközép pártszövetség marad. Ha tovább tolódik balra, akkor nekünk nincs helyünk benne."
Novák szerint egyébként sokan a Fidesz győzelmének tekintették, amikor a Néppártban 190 igen és 3 nem voks, valamint 70 tartózkódás mellett döntöttek a párt felfüggesztéséről. Ezt a kommunikációs panelt ismételték itthon  felfüggesztés után a kormányközeli lapok, így a metróban ingyenesen terjesztett Lokál is.