TAO-trükk: a Kúria cáfolja az MLSZ-t

Publikálás dátuma
2019.01.07 19:38
A taopénzek legnagyobb része a labdarúgásba került. A legtöbbet, 17,6 milliárdot az Orbán Viktor alapította felcsúti Puskás Akad
Fotó: NÉMETH ANDRÁS PÉTER
A szövetség köti az ebet a karóhoz, pedig a Kúria leszögezte: a TAO-adatok korlátozás nélkül megismerhetőek.
Négyszázezer forintot kér költségtérítésként a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) az általa kiadott úgynevezett TAO-igazolásokért a Transparency International Magyarországtól (TI), emellett a labdarúgó-szövetség titoktartási nyilatkozatot is alá akar íratni a szervezettel – írta meg az Átlátszó, s a cikk nyomán lapunk. A sportági szövetség annak ellenére köti feltételekhez a TAO-költések kiadását, hogy tavaly májusi döntésében a Kúria jogerősen kimondta: közvetett állami támogatásról, azaz közpénzről van szó, így az adatokat nyilvánosságra kell hozni. – Elvileg nem tudunk mit tenni, a törvény ugyanis nem szabályozza a közadatokkal kapcsolatban az utólagos költségfelszámolást – felelte megkeresésünkre Ligeti Miklós, a TI jogi igazgatója. – A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordulhatunk, amiért sérül az alapvető jogunk, hogy megismerhessünk közadatokat, ilyen ügyünk amúgy több is akad, például a Magyar Államkincstárral kapcsolatban is megtettük. Ligeti Miklós hozzátette: az érintett szervezetek részéről egyre nagyobb fegyver a költségtérítés előírása az adatokért, a rendszer ugyanis alulszabályozott, így nyugodtan próbálkozhatnak, ezzel is elodázva a közadatok kiadását. – Miután nincs erre ennyi pénzünk, levélben kértük az MLSZ-től, engedje el a költségtérítést az adatokért – jegyezte meg a TI jogi igazgatója. – Emellett jeleztük, szerintünk a titkosítás ebben az ügyben értelmetlen, hiszen nem minősített adatokról van szó. A támogatási igazolásokon ugyanis a támogatási összeg, a támogatott sportszervezet, a támogató cég, valamint annak adó- és számlaszáma szerepel. Utóbbi kettő nyilvános, az e-cégjegyzékben is fellelhető adat, az első hármat pedig a Kúria döntése tette nyilvánossá. A szövetség az év végén válaszolt, s ragaszkodott mindkét feltételhez. Ezek alapján Ligeti Miklós 
cinikus kekeckedésnek nevezte az MLSZ lépését,
szerinte egyértelmű: a milliárdokból gazdálkodó szövetségnek bizonyosan nincs szüksége a tőlük kért 400 ezer forintra, s csak azért élnek a lehetőséggel, hogy elnyújtsák a hozzáférés lehetőségét az adatokhoz. Megkerestük az MLSZ-t, amely kérdéseinkre nem válaszolt, csak egy közleményt adott ki. Ebben az állították: indokolt a 400 ezres költségtérítés, a titkosításra pedig azért van szükség, mert különben személyes adatok is nyilvánosságra kerülhetnek. Ez utóbbiról egészen más álláspontja van a Kúriának. Lapunk érdeklődésére a Kúria úgy reagált: az ítéletet a másodfokú bíróság által megszabott tartalommal kell végrehajtani. A verdiktben pedig az olvasható: „a támogató kizárólag jogi személy lehet, így a személyes adatok védelméhez fűződő alapjog a jelen esetben nem vehető figyelembe”, és az Alaptörvény alapján 
„a kedvezményre jogosultak adatai olyan közérdekű adatok, amelyek korlátozás nélkül megismerhetőek”.
Frissítve: 2019.01.08 11:48

Agymosó reklámokkal népszerűsítik az Origót a TV2-n

Publikálás dátuma
2019.04.20 16:03
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Más hirdetésekben bukkan fel a kormánypárti portált népszerűsítő képsor, a szintén a kabinethez közel álló hírcsatorna reklámjaiban.
Kevesebb mint egy másodpercig látható az Origo hirdetése az TV2 reklámblokkjaiban, ráadásul az is más hirdetésekbe ágyazva – szúrta ki a 444.hu egyik olvasója. Az ügy miatt a Momentum a Nemzetközi Média és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) fordult, mivel úgy gondolják, hogy a tizedmásodpercekben mérhető reklám manipulatívan hathat a nézőkre.
A reklámtörvény valóban tiltja a tudatosan nem észlelhető reklámokat, a 2008. évi XLVIII. törvényben így definiálják: „olyan reklám, amelynek közzétételekor – az időtartam rövidsége vagy más ok következtében – a reklám címzettjére lélektani értelemben a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat”. 
Kérdés, hogy az NMHH, ami egyszer már jóváhagyta a TV2 hasonló – az MVM paksi atomerőművet propagáló - villantós reklámját, mit tesz ebben az esetben. A médiahatóság korábbi érvelése az volt, hogy a nézők tudatosan észlelték az MVM reklámszpotját, és jelentették be, tehát nem lehet szó tudat alatti észlelésről. Csakhogy a reklámtörvény a lélektani értelemben vett észlelést említi, ami nem csupán a villanás felismerését jelenti, de az is, ahogyan reagálunk a reklámra, ahogyan viszonyulunk hozzá. Egy 15-30 perces reklámról el tudjuk dönteni, hogy tetszik vagy sem, érdekes vagy érdektelen számunkra, de egy mosóporhirdetés közben felvillantott logóhoz, szlogenhez nem lehet ugyanígy viszonyulni.
A sors fintora, hogy 2014-ben az akkor még nem kormányhoz közeli Origo Tech rovata fejtette ki részletesen, mit lehet és érdemes elrejteni egy videó 25. képkockájában
Frissítve: 2019.04.20 16:12

Néhol eső és szél rondíthat a meleg húsvéti időjárásba

Publikálás dátuma
2019.04.20 15:38
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A legmagasabb nappali hőmérséklet 20 és 24 fok között várható vasárnap.
Vasárnap az ország nyugati részén túlnyomóan napos időre készülhetünk, míg elsősorban a Dunától keletre már gomolyfelhők képződnek, és főként az északkeleti, keleti tájakon néhol zápor is lehet. Általában az északnyugati, nyugati, de az Észak-Alföld tágabb környezetében az északi, északkeleti szelet kísérhetik olykor élénk lökések. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet többnyire 1 és 7 fok között valószínű, de a fagyzugos területeken gyenge fagy továbbra is előfordulhat. A legmagasabb nappali hőmérséklet jobbára 20 és 24 fok között várható. 
Hétfőn változóan felhős égre számíthatunk, a Dunántúlon több, máshol kevesebb napsütéssel. Elsősorban a Dunától keletre alakulhat ki elszórtan zápor, zivatar. A keleti, délkeleti szél többfelé megélénkül, a Kisalföldön megerősödik. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet 3 és 9, a legmagasabb nappali hőmérséklet 17 és 23 fok között alakul.