Iron Maiden: Szörnygyűjtemény négyes csomagban

Publikálás dátuma
2019.01.11. 13:30
IRON MAIDEN - The Number Of The Beast Collector’s Box
Az eredeti anyag ismeretében kissé szokatlan az Iron Maiden klasszikusainak újrakevert hangzása, de tény, a zenei anyagból így többet is ki lehetett hozni.
Aki nem élt még akkor, és nem volt aktív zeneileg legalább hallgatóként, annak valószínűleg lehetetlen elmesélni, de azért megpróbáljuk. Egy új zenekar első lemezének első számába belehallgatni jó esetben olyasfajta élmény, amit – ha a hálószobai hasonlatoktól eltekintünk – talán új kontinensek és ismeretlen szigetek felfedezői, meg kiadatlan kéziratok első olvasói élhetnek át: ezekért a pillanatokért született a világra az ember. (Illetve miért is lennénk ennyire antropocentrikusak? Amikor egy kókuszdió sok évnyi tengeri hányódás után partot ér és gyökeret ereszt a föveny homokjába, egy leszakadt zuzmótelep megtapad egy gránittömb felszínén, vagy egy fecske fészket rak egy olyan ház eresze alatt, amely az előző nyáron még nem állt, talán ugyanezt érzi.) Egyszóval 1980 januárjában az Iron Maiden stúdióba vonult, és rögzítette az Iron Maiden című albumot. Az áprilisban megjelent lemezen a nyitó, a szűz föld feltörésének érzetét keltő dal a Prowler, és tényleg nem hasonlít semmihez, ami a hard rock/heavy metal műfajban addig született.

Az sem igaz persze, hogy előzmény nélküli, hiszen a Sex Pistolstól a Judas Priestig számtalan előképe van, de a szemtelenül friss hangzás, a teljes értékű szólóhangszerként értelmezett basszusgitár, meg az együttes arculatát évtizedekre meghatározó totemfigura, az ezúttal punk zombit alakító, majd a későbbiekben többek között űrlényként és törzsi sámánként is felbukkanó Eddie megjelenése mégis egy egészen új korszak nyitánya volt. (Az album a brit listákat is letarolta, már a debütálás hetében a negyedik helyre került).
Az időben egyelőre még lehetetlen visszamenni, de az Iron Maiden 1980. és 2015. közötti 16 stúdiólemezének újrakevert változatai mégis olyasfajta illúziót árulnak, mintha ott lennénk a világ születésénél. A felvételek 2015-ben készültek, de eddig csak bakelitlemezen és az iTunes-ön keresztül voltak hozzáférhetőek, most viszont CD formátumban is a boltokba kerülnek. Az Iron Maiden, a Killers, a The Number Of The Beast és a Piece Of Mind CD-csomag novemberben jelent meg, a következő négyes pakk pedig áprilisra várható. A The Number Of The Beast-hez Eddie-figurát és ördögös hátfelvarrót is kapnak a vásárlók. (Utóbbi szintén a kiadvány időutazás-jellegét erősíti: az ősidőkben a farmerdzsekik és a bőrkabátok „egyediesítésére” szolgált, és itthon egy Nagy Diófa utcai metálboltban lehetett hozzájutni). Természetesen a jövőben megjelenő boxokhoz is jár majd limitált kiadású Eddie és hátfelvarró.

A CD-k az eredeti angol (tehát nem a bővebb amerikai) lemezkiadások dalait tartalmazzák, meglepetésnóták nélkül. A remastered edition elkészítésének az ad értelmet, hogy annak idején az első lemezeket viszonylag szerény körülmények között, a legolcsóbb stúdióidő-sávban vették föl. Az újrakevert hangzás az eredeti anyag ismeretében kissé szokatlan, de tény, hogy ugyanabból a zenei anyagból fejlettebb stúdiótechnikával többet is ki lehetett hozni – és ez nem csak a harminc évvel ezelőtt, hanem a mostani évtizedben kiadott anyagokra is érvényes.  

Infó

Iron Maiden:
The Number Of The Beast
Collector's Box

Témák
Iron Maiden zene

A világ egyik legjobb dobosa a saját bőrén tapasztalhatta meg a kirekesztést

Publikálás dátuma
2019.01.11. 11:30
Sánchez mexikóiként csak 2007-ben kaphatott zöld kártyát, 2016-ban állampolgárságot
Fotó: BOGAR ADAME
Bad Hombre: rossz ember – mondta a mexikóiakra Donald Trump. És ez lett a címe a mexikói-amerikai Antonio Sánchez 2017-es szólólemezének. A dobos legenda zenekarával, a Migration-nel vasárnap este ad lemezbemutató koncertet az A38 hajón.
A 47 éves Sánchez másfél hónapja jelentette meg legújabb lemezét (Lines in the Sand), amelyen minden korábbinál határozottabban tiltakozik Donald Trump politikája ellen. „Nagyon sok művésznek nem tetszik, ami jelenleg az Egyesült Államokban zajlik, de csak kevesen merik nyilvánosan vállalni a véleményüket. Pedig szerintem ez kötelességünk. Nem állítom, hogy aki Trumpra szavazott, az feltétlenül rasszista és idegengyűlölő, de nyilvánvaló, hogy támogatói között egyre nagyobb számban vannak a xenofóbok. Ez szörnyen veszélyes tendencia, amit mexikóiként a saját bőrömön is naponta érzek” – válaszolta a Népszava kérdésére a többszörös Grammy-díjas, széles körben elismert jazzdobos. Újabb lemezein éppen ezért alkalmazott olyan sokkoló effekteket, mint egy brutális amerikai rendőrségi ellenőrzés hangjai vagy különböző szirénák. A Lines in the Sand albumot kifejezetten modern hangzás, bonyolult ritmusképletek egész sora és az 1970-es évek jazz-rock stílusát új kontextusba helyező fúziós dallamok jellemzik. „Nem ígérek pihentető zenét – feszült, bonyolult, a hallgató figyelmét igénylő muzsika ez” – vallja a dobos-zeneszerző, aki ezúttal kvintettjével érkezik Budapestre. A csapatban felesége, Thana Alexa énekel; Chase Baird szaxofonozik, John Escreet zongorázik és Matt Brewer nagybőgőzik.
Sánchez korán megtapasztalta, hogy mennyi diszkrimináció éri a mexikói bevándorlókat. Már az 1990-es évek közepén a bostoni Berklee College of Music hallgatója volt. Az ezredforduló óta a modern amerikai jazz egyik kulcsfigurája, de mexikói identitása miatt mégis csak 2007-ben kapta meg a letelepedéshez szükséges zöld kártyát, s újabb kilenc év múltán, 2016-ban lett amerikai állampolgár. Munkája miatt New Yorkban él, de évente több hónapot tölt szülőhazájában. „A zenekarom neve Migration, s ez önmagáért beszél. Elfogadhatatlan, hogy Trump betonfalat vagy acélkerítést szeretne a mexikói-amerikai határra, és azt mondja, a határvédelemben nincs helye a politikai korrektségnek. Minket, mexikóikat pedig egyszerűen rossz embernek (bad hombre) titulált” – mondja Sánchez, aki éppen ezt a címet (Bad Hombre) adta előző, 2017-es szólólemezének.
 
A társadalmi elkötelezettség, az emberi jogi küzdelem mellett Sánchez másik jellemzője, hogy fáradhatatlan muzsikus, aki mindig egyszerre több projekten dolgozik. „Képtelen lennék csupán néhány perces jazz-kompozíciókat írni, kamaszkorom óta foglalkoztatnak a nagyobb lélegzetű darabok. Éppen ezért volt nagyszerű, hogy tavaly Vince Mendoza zeneszerző-karmesterrel és a kölni WDR big banddel egy olyan zenekari lemezt rögzíthettünk, ami már átmenet a jazz és a modern szimfonikus zene között” – nyilatkozta néhány hete az amerikai National Public Radio (NPR) podcastjában. Sánchez sokoldalúságát jelzi, hogy filmzeneszerzőként is igen sikeres. 2014-ben – honfitársa, az Oscar-díjas Alejandro González Iñárritu rendező felkérésére – ő írta a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) című film zenéjét, amiért Grammy-díjat kapott. Tavaly, alig néhány héttel az új lemez megjelenése előtt fejezte be az Elmore Leonard kult-regényéből készült filmsorozat, a Szóljatok a köpcösnek! zenéjét. Filmes és televíziós felkérésekben most sincs hiány, de Sánchez azt mondja: ezeket csak akkor vállalja, ha a jazzben éppen nincs annyira fajsúlyos mondanivalója.

Metheny és Sánchez

Antonio Sánchezt a magyar közönség eddig elsősorban a Pat Metheny Group dobosaként ismerhette. A gitáros világsztár 2001-ben figyelt fel rá, s első közös munkájuk, a Speaking of Now című lemez rögtön Grammy-díjat nyert. Azóta is tagja Metheny zenekarának, bár idén szünetelteti a közös turnézást, mert a Lines in the Sand anyagát szeretné világszerte bemutatni. A Methenyvel elért sikereknek köszönhető, hogy később olyan élvonalbeli zenészek is foglalkoztatták Sánchezt, mint Chick Corea, Gary Burton vagy a Brecker-fivérek.

Infó

Antonio Sánchez & Migration – Lines in the Sand Január 13., vasárnap 20:00,
A 38 hajó

Témák
zene dzsessz

Hosszú az út hazafelé Bellának, a kutyalánynak

Publikálás dátuma
2019.01.11. 11:00
Csodák az életben is vannak: a Bellát alakító Shelbyt a fi lmesek több ezer kutyamenhelyet végigjárva találták meg
Fotó: INTERCOM
Furán hangzik, de vegyük komolyan: az Egy kutya hazatér rendezője, Charles Martin Smith képes volt kutyaként gondolkodni.
Nem egyszer elsütöttem azt a poént: nálam egy kutyás film rögtön kilencven százalékról indul. Ezzel nyilván elárultam magamról, én is kutyás vagyok és az ebek iránt érzett szeretet, a tőlük kapott feltétel nélküli odaadás miatt egyfajta szűrőn keresztül szoktam nézni az olyan produkciókat, melyben van legalább egy blöki. Emiatt sokszor kiesek is a kritikus szerepéből és vakon rajongok akár egy-egy kevésbé sikerült, sőt, olykor valójában kutya rossz filmért. Szerencsére nem ez a helyzet W. Bruce Cameron azonos című regényéből készült Egy kutya hazatér esetében: igazi, tiszta szívű, jó szándékú és erős nevelési célzattal készített alkotás. De mire föl ezek az epikus szavak? A történet középpontjában a Bella nevű pitbull-keverék szuka áll, akit Lucas a szemközti házrom alatt talál. Az ember és a kutya közötti lelki kapcsolat elképesztő erő kettejük között. Amikor kiderül, hogy Denverben nem lehetséges pitbullt otthon tartani, akkor Lucas eldönti: új helyre költözik. Addig is barátnője rokonaihoz viszik Bellát, aki azonban hazavágyik és visszaindul, hogy hazamenjen. Nem kevesebb, mint hatszáz kilométernyi út áll előtte, melyet, mi, nézők vele együtt teszünk meg számos érzelmes (nem hatásvadász) pillanatokkal teletűzdelve.
Nemhiába: a rendezői székben a veterán rendező, Charles Martin Smith ült, aki régóta vallja, gyerekekkel és állatokkal együtt szeret dolgozni és hát, minden bizonnyal metanyelveken szót is ért velük, lévén, hogy színészként is csaknem kilencven produkciót jegyez az életművében. A W. Bruce Cameron és felesége, a rendezőként is ismert Cathryn Michon által közösen jegyzett forgatókönyvet komolyan tudta venni és meg tudta valósítani – ez a másik Cameron-bestseller, A kutya négy élete esetében nem sikerült annyira Lasse Halström direktornak. Bár haragudni utóbbi produkcióra sem vagyok képes – igen, az a bizonyos kilencven százalékos szabály miatt. Cameron regényeinek a lényege: a cselekményt a kutyák szemszögéből meséli el. Persze, nem úgy, ahogy Hollywoodban szokás, hogy az ebek beszélnek és digitálisan mozgatják a szájukat, a kommunikációjuk a sajátjuk, csak éppen a gondolataikat halljuk olvasóként és nézőként. Például, amikor arra tanítja Lucas, a gazdi az Egy kutya hazatér hősét, Bellát, a pitbull-keverék lányt, hogy „menjen haza”. akkor azt az állat hogyan éli meg mind emocionális, mind intellektuális módon. Ezeken persze lehet sokszor derülni, máskor meg erőteljesen meghatódni, mivel a kutya mindig jóindulatú és jóságot feltételez – első körben.
Egyszóval Charles Martin Smith rendező képes volt – furán hangzik, de vegyük komolyan – kutyaként gondolkodni. Ezt, pedig képes volt átadni, nekünk, nézőknek. Bár egy kritikának nem kell, hogy szerves része legyen: az általam látott vetítésen nem csak a plüssállatokkal érkező gyerekek pityeregtek a dramaturgiai csúcspontoknál. Ebben persze oroszlánszerepe volt a Bellát alakító Shelby-nek is, akit a filmesek több ezer kutyamenhelyt végig járva találtak meg. Hogy leírhassuk: a csodák nem csak a moziban szoktak megesni.

Infó

Egy kutya hazatér Forgalmazza az InterCom

Kutyák a mozgóképen Top 10

1. Frakk, a macskák réme (1972-1987) A hazai pálya előnye: generációk nőttek fel Magyarországon azon, ahogy Frakk, a vizsla megregulázza a két macskát, Lukréciát és Szerénkét.
2. The Artist – A némafilmes (2011) Uugie, az imádnivaló Jack Russel Terrier is bizonyára Oscar-díjat kapott volna, ha kutyákat színészszámba vennék.
3. Hacsikó (1987), és a remake: Hacsi, a leghűségesebb barát (2009) Hacsikó, a japán akita fajtájú eb hűségessége városi legendává vált Tokióban, olyannyira, hogy szobrot is emeltek neki a Sibuja vasútállomás mellett. A sztoriból készült japán film kihagyhatatlan, de a remake is pazar darab.
4. Egy kutya négy élete (2017) W. Bruce Cameron regényből készült mű újszerűsége abban rejlett, hogy az elmesélt történetet a kutyák szemszögéből ábrázolta.
5. Kutyahideg (2006) Ez az a film, melyben az alaszkai malamutok és huskyk lejátszották Paul Walkert és Jason Biggs-et a vászonról. Well done, Disney!
6. Fehér Isten (2014) Mundruczó Kornél sci-fi drámája, melyben a kutyák fellázadnak gazdáik, a Fehér Isten ellen. Body és Luke (ikrek), akik a filmben a felkelést vezető Hagent alakították, elnyerték a Kutya Pálma díjat a 2014-es cannes-i fesztiválon.
7. Kutyák szigete (2017) Wes Anderson animált mozijában bábkutyák töltik be a vásznat. Ahogy lapunknak fogalmazott, élő ebekkel hozzá sem mert volna fogni a munkához – mely így a filmtörténet egyik legkülönlegesebb darabja lett.
8. Bendzsi (1974) Az abszolút családi mozi a világ leghíresebb keverék kutyusával (kistestű uszkár, egy törpe schnauzer és egy angol cocker spániel kereszteződése), melynek hány folytatása is volt? Túl sok...
9. Star Trek: Enterprise (2001-2005) Johanthan Archer kapitány hűséges társa Porthos, a kecses beagle, aki elmegy oda, ahol még ember nem járt korábban. Az egyik epizódban pedig még diplomáciai konfliktust okoz, azzal, hogy levizel egy szent növényt. Ha meg már beagle: a Kutyák és macskák titkosügynöke se kutya…

10. Egyik kopó, másik eb (1989) Scott Turner, a rendmániás zsaru és Hooch, a rumliimádó bulldog háborúja az egyik legjobb kutyakomédia, ami valaha készült.

Témák
film